inekeinuganda.reismee.nl

10

Nog een week en de 10e keer in Uganda zit er alweer op. De kortste periode was 2 en een halve week de langste een half jaar en gemiddeld was het 3 maanden. De 10e keer, daarom deze keer een weblog in 10 punten, 10 punten die vertellen over het leven hier. Nu kan ik het hebben over de tijd (hier hebben ze de tijd, wij hebben de klok) of over het wachten (op van alles) of over het verkeer (o, o, o, what a traffic jam) of over het onderwijs, de overheid of het mooie weer. Allemaal dingen die al vaker aan bod zijn gekomen. Laat ik proberen 10 andere dingen te noemen.

  • Klappen. De gemiddelde Ugandees klapt wat af in zijn of haar lezen. Doet iemand iets goed? Daar klap je voor. Ook voor God wordt regelmatig geklapt.
  • Auto wassen. ‘Ik moest de auto nog wassen’, kan een excuus zijn om te laat te komen. Overal zie je plekken waar auto’s gewassen kunnen worden. Als je auto te vies is kun je namelijk een boete krijgen.
  • Afval. Waren ze maar zo netjes wat afval betreft. Afval vind je overal langs de kant van de weg. Lege plastic flesjes worden gewoon uit de auto gegooi
  • Business. De droom van veel Ugandezen: een eigen business beginnen.
  • Geluid. Muziek laat je het liefst zo hard mogelijk horen. Ook microfoons gaan op standje ‘erg hard’. Zo kan het volgende dorp ook mee genieten. Ook de dieren laten van zich horen. Stil is het nooit.
  • Luchtjes. De typische Afrikaanse luchtjes van eten. Maar ook als je in een taxibusje (of waar dan ook zit) ruik je van alles. Vooral als er 20 of meer mensen in een busje gaan is de lucht niet echt fris te noemen.
  • Slapen. De gemiddelde Ugandees slaapt overal en op elk moment. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de warmte af en toe best slaapverwekkend is.
  • Langdradig. Voor preken, bedankjes, aankondigingen e.d. wordt uitgebreid de tijd genomen.
  • Lopen. Als het even kan ga je niet lopen, maar neem je een taxi of boda. Zo laat je zien dat je dat kunt betalen. En als je loopt, loop je langzaam.
  • Luganda. De meest gesproken locale taal en met name in het gebied waar ik woon. Elk jaar denk ik ‘ik ga het leren’, maar verder dan een paar woorden ben ik nog niet.

Moet ik volgend jaar toch maar weer terug. Kan ik ook gewoon weer verder gaan met mijn werk en de mensen hier.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Annemarie

Hahaha, je laatste punt is een verrassende!.....of toch niet? Ineke, Ik wens je toe dat je nog heel lag mag genieten van datgene wat je graag doet en het leven in jouw "2 werelden" en dat het steeds meer gaat gewennen. Warme groeten en Fijne Paasdagen gewenst aldaar!

Janny

Geweldig verhaal weer Ineke, maar ook wel weer fijn om je binnenkort weer te spreken!
Succes de laatste week en goede reis.

Claudia

Geniet van je laatste week! Groetjes aan iedereen daar!

Greet

Dat laatste punt is geen verrassing. Het is je gegeven en gegund om dit mooie werk elk jaar weer te mogen doen. Gelijk sluit ik mij bij Janny aan, ik hoop je snel weer op Nederlandse bodem te ontmoeten.
Maar geniet vooral nog van deze laatste dagen in Uganda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!