inekeinuganda.reismee.nl

Tweedaagse en meer

Deze week was er voor alle teachers (basis- en voortgezet onderwijs) van New Horizon een tweedaagse training met als thema: learner centred education: onderwijs waarbij het kind centraal staat. Vernieuwend voor Uganda, maar aansluitend bij waar we de afgelopen jaren op de basisschool mee bezig zijn geweest: laat de kinderen actief zijn, experimenteren, ontdekken. Bij de kleuters is het motto: ‘don’t forget to play (vergeet niet om te spelen)’. Bij de nieuwe manier van leren lezen zijn spelend en ontdekkend leren ingevoerd en we zijn in de voorgaande jaren al op zoek gegaan hoe we deze vaardigheden ook kunnen toepassen bij andere vakken. Interessant om hier aan zo’n tweedaagse mee te doen. De trainer, een inspirerende man, heeft een nieuwe methode geschreven voor het voortgezet onderwijs gebaseerd op deze manier van werken. Helaas heeft de overheid aangegeven er geen geld voor (over) te hebben. New Horizon wil echter wel zo werken.

Dinsdag heb ik bij de sollicitatiegesprekken gezeten voor 2 nieuwe teachers voor de kleuters. De leerkrachten hier kijken vooral of iemand ‘trainable’ is. De vraag wanneer kinderen letters en cijfers moeten leren en schrijven is een lastige voor de sollicitanten. De meeste scholen vinden dat je daar in Baby class (3 jaar) meteen mee moet beginnen. Onder andere omdat ouders dat willen. Wij vinden van niet. Geef je dan als sollicitant een gewenst antwoord of zeg je wat je zelf vindt?

We hebben gekozen voor 1 leerkracht met ervaring en 1 die nog niet zolang gewerkt heeft. Vrijdag heb ik het plan voor de kleuters met ze doorgenomen.

Ook ben ik deze week bij Betty langs geweest. Bij haar zijn alle teachers teruggekomen. Hier is ze erg blij mee, want andere jaren was dat lang niet altijd het geval. Omdat ze niet genoeg lokalen heeft worden de lokalen voorlopig in tweeën gedeeld met triplex.

Voor de komende week staan 2 workshops gepland: op een school in de sloppenwijk van Kampala en in Seeta.

Aan het begin van de week liepen we grapjes te maken om van mijn huisje een zwembad te maken. Toen ik woensdag thuis kwam stond er een vloertrekker voor de deur. Die miste namelijk nog in mijn huisje. Toen ik de deur open deed bleek dat ik die meteen goed kon gebruiken. Er stond een laagje water in de kamer. Nee, het was geen begin voor een zwembad, het lekte gewoon.

Zaterdag ben ik gezellig met Ilse naar Kampala geweest, een toertje van oud naar nieuw Kampala. Ook even mijn gezicht laten zien bij een paar contacten.

We waren op tijd terug voor de disco, de laatste activiteit voor de kinderen tijdens de vakantie. Morgen begint de school weer!

Groeten van Ineke

Annemarie

Oef! ...dat zal weer wennen zijn voor de kinderen! Wat goed dat het onderwijzend personeel zich weer zo goed heeft kunnen voorbereiden middels de training. Werk ze allemaal!

Claudia

Goed bezig! Je bent er meteen in gedoken;)
Succes voor iedereen deze week met het opstarten van het nieuwe schooljaar!

Marleen

...en wie weet wat voor'n talenten je tegenkomt tijdens de workshops in Kampala...:-)
Veel plezier! Liefs

Anne

Zoals het hoort, winter, zondag en een verhaal van Ineke s'avonds.
Veel plezier en succes!