inekeinuganda.reismee.nl

Als vanouds

Jarenlang heb ik hier met plezier samengewerkt met Reny.Inmiddels woont Reny weer in Nederland en is ze getrouwd met Sander en hebbenze twee dochters: Suzannah (van oorsprong Ugandese) en Tirza. Een dag nadat decollega’s kwamen, kwam Reny met haar hele gezin voor ruim twee weken naarUganda. Toen ik terug kwam van onze reis hadden we nog een week om als vanoudsveel met elkaar te kletsen, skibo te spelen en cola te drinken. De kinderen warenblij om ze weer te zien. Ze vroegen voordat ze er waren of Suzannah nuNederlands sprak en ze waren diep onder de indruk toen ze merkten dat datinderdaad het geval is. Een van de kinderen vroeg of Suzannah nu ook eenmuzungu (blanke) was geworden! Zaterdag zijn we lekker met een paar vriendinnenvan Suzannah, naar een zwembad geweest in Jinja. En het was zowaar droog. Hetgebeurd namelijk nogal eens dat het gaat regenen als ik bij een zwembad kom. Dezoon van iemand die hier gewerkt heeft ging laatst met een groep zwemmen. Toenze aankwamen begon het te regenen, waarop hij vroeg: ‘Is aunti Ineke hier ook?’

Als vanouds heb ik ook weer een workshop verzorgd al was hettoch anders dan anders. Deze workshop was namelijk georganiseerd door boekwinkelAristoc, voor medewerkers van de boekwinkel en een aantal scholen. Aristocverkoopt de boeken en andere materialen van Jolly Phonics. Jammer genoeg zijndie hier behoorlijk duur en is het voor de meeste scholen niet haalbaar om hierde materialen te verkopen. Ik moest er dus wel even om denken dat ik niet gingvertellen dat je de methode ook kunt gebruiken zonder veel te kopen en dat ikdie boeken voor heel weinig kan aanbieden. Ik werd met de auto opgehaald en ookwas het deze keer niet in een heel eenvoudig schoolgebouw maar in hetrestaurant van een theater. Na afloop mocht ik er ook eten, maar helaas voeldeik me niet lekker en ben naar huis, naar bed gegaan. De baas van ’t hele spulis een, zoals ze zelf zei, een health freak en ik kreeg een flesje water metspeciale druppeltjes mee. Het idee van cola drinken voor de maag, vond ze maarniks. Ik werd weer thuis gebracht met de auto en de volgende dag was ik er weeren kon ik als vanouds weer een meeting met de teachers van New Horizonvoorbereiden en leiden.

Als van ouds zijn Nederlander Christian en Amerikaanse Katieook op Noah’s Ark, maar er is wel wat veranderd. Ze zijn namelijk met elkaargetrouwd! Na een bruiloft in Amerika en Nederland was zaterdag Uganda aan debeurt. In de kerk, in het bijzijn van de kinderen, lazen ze elkaar nog een keerde trouwbelofte voor. En natuurlijk was er deze gezellige middag muziek, cakeen soda. Alle jonge vrouwen werden naar voren geroepen om een poging te doen omhet bruidsboeket te vangen. Ik voelde me dus niet geroepen, maar op een gegevenmoment werd ik door de kinderen geroepen. Dan toch maar naar voren. Na afloopvroeg een kind waarom ik het boeket niet gevangen had. Ik ben gewoon niet zogoed in vangen (en trouwen).

Als vanouds reed ik laatst met Jimmy mee in zijn taxi. Hijheeft mij al naar diverse workshops in diverse plaatsen gebracht en nu vroeg hijof ik mee wilde naar de school in Bbale, waar hij vandaan komt. Jimmy was zaterdagook op het bruiloftsfeest en hij stelde voor zijn auto hier te laten staan enzelf met openbaar vervoer richting Bbale naar zijn familie te gaan. Dan kan ikmorgen met zijn auto die kant op en hem oppikken. Dus morgen rij ik mezelf ineen taxi naar de workshop. Wel jammer dat er geen taxi bordje op zit….. Ik hebwel even gevraagd of de versnellingsbak, de accu en de banden in orde zijn…..Ja hoor, dat zit goed, er is alleen 1 problem: je moet de auto 5 minutenvoordat je weggaat starten. Dat lijkt bijna een standaardzinnetje als je eenauto meekrijgt: this one has one problem…. Deze keer ga ik niet zo ver en ergaan 2 meiden uit Duitsland mee, dus dat komt helemaal goed. En als dat niet zois heb ik volgende week weer een mooi verhaal.

Groeten uit Uganda van Ineke

Reacties

Reacties

Klara

En hoe gaat het rijden met de taxi? volgende x kan je ons rondrijden, maar Jimmy als chauffeur is natuurlijk ook prima. En wat leuk dat je er was toen ook Reny met haar familie daar was. Geniet nog van je tijd bij N.A. Ik geniet erg van je verhalen. Groet.

Ella en Andries

Ineke, iedere keer weer smullen wij van jou verhalen en genieten wij van jou vertelwijze.
Die druppeltjes in het water....welk wondermiddel was dat?
Lieve groet Andries en Ella

Marijke

Wat een mooie verhalen; Regenen als jij er bent, geen boeketjes kunnen vangen, wondermiddeltje om weer beter te worden, pech met de auto en lekker kletsen! Gewoon zoals altijd! Heerlijk gezellig! Met jou is het nooit saai!
Veel plezier daar! Groetjes Marijke Ruig

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!