inekeinuganda.reismee.nl

Paasbest

Vandaag lopen alle kinderen er op z’n Paasbest bij. Allemaal gezellige bloesjes en jurkjes uit de container met kleding die laatst is uitgezocht. Vorige week al gingen op school de rokjes weer omhoog om de nieuwe onderbroeken te laten zien: ‘Aunti I have a new panty!’

Vanmorgen hebben de kinderen eieren gezocht, om en nabij de playground, in totaal ongeveer 300. Gisteren hebben ze deze geschilderd.

Alice heeft dit jaar een Paasbeste verjaardag en viert het hier in Uganda. De snoepjes liggen klaar en we zijn benieuwd hoeveel er langs komen. Gister hebben we in Kampala naar paaseitjes gezocht, maar niet gevonden. We hebben wel beste deals gesloten op de craftmarket en goede inkopen gedaan. Ook zijn we naar de Owino markt geweest, waar we weer een bezienswaardigheid waren. Kennelijk komen er echt heel weinig blanken, want ik werd er herkent. Ook op de craftmarket werd ik herkend en wist iemand nog precies wat ik de vorige keer had gekocht en uiteraard ben ik nu haar ‘friend’. Tja, ik heb inmiddels heel wat beste klanken gebracht.

Vrijdagavond was er een kruisgang over het terrein. Er werd een kruis gedragen. Op 12 plaatsen werd een stukje van het Paasverhaal voorgelezen en een kort duidelijk gebed uitgesproken. Indrukwekkend!

Donderdag was de Paasviering met de Nursery, Primary en Secondary school. Elke groep speelde een stukje van het Paasverhaal uit of zong een lied.

De haan die onze chauffeur Jimmy eerder deze week op weg naar Dokolo kocht heeft een minder beste Paas. Hij is inmiddels geslacht, in de pan beland en opgegeten. Samen met 2 kippen hing hij op de kop, met de poten samengebonden aan het stuur van een fiets. Ze waren op weg naar de markt, maar Jimmy kocht ze en zo belandden ze in een doos achter in de auto. In het begin waren ze erg rustig. Volgens Jimmy waren ze moe, maar wij denken dat ze gewoon duizelig waren.

Op de terugweg zijn we nog even naar de markt geweest waar naast het Paasvee van alles en nog wat verkocht werd. Ook hier waren we een bezienswaardigheid.

Al met al hebben we een beste week gehad. Het was goed om de scholen in Soroti en omgeving weer te bezoeken. We waren erg welkom. Ze willen graag hun onderwijs verbeteren, maar vinden dat best nog moeilijk. De vraag naar verdere training voor wat betreft het leren lezen met Jolly Phonics is groot. Ik heb ze voorgesteld om dit ook zelf aan te geven bij Jolly Phonics en dan mag hij mij natuurlijk best vragen!

Vanmiddag zijn we naar de Paasdienst in de kerk geweest. Vanavond eten we met de kinderen. Het belangrijkste onderdeel van de maaltijd is volgens de kinderen de hamburger!

Morgenavond vertrekt Alice alweer naar Nederland. Het is best snel gegaan, maar ik heb er weer van genoten.

Groeten uit Uganda van Alice en Ineke.

Anita

Alice van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet nog even daar samen met Ineke en een goede reis terug.
lieve groet Anita

renet

Hallo Alice, gefeliciteerd met je verjaardag en ik zag dat jullie lekker aan het genieten zijn. mooie verhalen weer Ineke, geniet nog samen en een hele goede terug reis groetjes

Karin

Hoi Alice, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! En Ineke, jij gefeliciteerd met je zus. We hebben vanmorgen gezellig een 'koppie' bij jullie moeder gedaan hoor. En het was leuk jullie even te zien. Geniet nog maar van de dag die julle daar nog samen hebben. En dan horen we later deze week de verhalen wel van Alice. Groetjes van Karin

Annemarie

Hoi Alice en Ineke...Alice gefeliciteerd hoor, nog een leuke avond samen met Ineke en alle anderen daar... Leuk dat het skypen zo goed ging vanmiddag. Nog één dagje en dan is je reis alweer voorbij en zien wij elkaar woensdag hopelijk weer. Goede terugreis gewenst.

de4duintjes

Prima week zo, kunnen we weer lezen! Je het de balans van werken en tijd voor jezelf en om je heen kijken al weer aardig te pakken!! Nooit te oud om te leren, ha,ha. Geniet van al het moois wat op je pad komt!