inekeinuganda.reismee.nl

Visie en missie

De meeste scholen in Uganda hebben hun visie en missie duidelijk zichtbaar in het kantoor hangen en vaak staat het ook op de muur geschilderd.

De visie op het leesonderwijs lijkt op steeds meer scholen te veranderen, de oude visie is achterhaald. De missie om het leesonderwijs te verbeteren, wordt op steeds meer scholen gehoord. Vaak kennen ze nog niet alle (dubbel)klanken, weten ze niet hoe ze het de kinderen kunnen leren en geven ze nog erg frontaal les. Over het algemeen geldt dat hoe verder je van Kampala komt hoe minder de scholen weten.

Mijn missie is hier op New Horizon, maar ook op andere scholen, ze dit te leren en om ze te leren hoe kinderen actief (door o.a. spelvormen) bij het leerproces betrokken kunnen worden. Tijdens de workshop blijkt dat dit niet alleen bij kinderen, maar ook bij teachers (en andere volwassenen) een positief effect heeft.

De afgelopen weken ben ik regelmatig op pad geweest.

In Lugazi was ik op een bijeenkomst met leerkrachten die ingeschakeld zijn om onderzoek te doen naar de resultaten op scholen. Dit wordt begeleid door Edward, inspecteur van onderwijs en eigenaar van Goshen Nursery and Primary die ook met Jolly Phonics werken. Een van de uitkomsten van dit onderzoek was dat het lezen slecht was. Voor Edward een mooie gelegenheid om mij uit te nodigen.

Deze week was ik met teacher Harriet op de opleiding school voor teachers in Nakaseke. 5 jaar terug zat zij hier zelf nog op school en nu nam ze een groot deel van de workshop voor haar rekening en dat deed ze geweldig! Ze heeft zich ontpopt als een echte Jolly Phonics specialist met een visie en een een missie. En ik ben super trots op haar! ’s Morgens stonden we voor de eerste jaars (ruim 200 studenten) en ’s middags voor de tweede jaars (bijna 200 studenten). De tweede jaars gaan deze week stage lopen en we hebben ze aangemoedigd om de methode op de scholen uit te proberen.

Vrijdagmiddag ging ik naar het het CC (Coordinating Centre) in Seeta. Hier worden bijeenkomsten georganiseerd voor bijscholing van de teachers. Aan het hoofd staat een Tutor, de CCT. In Seeta is dit Bugoora Joan en dit centrum is voor de scholen in en om Mukono. Joan is fan van Jolly Phonics en ze had gevraagd of wij een workshop wilden verzorgen over Jolly Phonics. Omdat Seeta dichtbij is (in tegenstelling tot Nakaseke) gingen we deze keer keer met z’n vieren: 2 teachers en Hilda.

Vorige week was ik met Joan naar Kampala. Ze had aangeboden om met me mee te gaan, met de auto, om boeken op te halen op Kyambogo University en nieuwe kopies van de Fun boeken bij het copy centre in Kampala. Dat was erg prettig, want met het openbaar vervoer is het niet echt handig om een aantal dozen met boeken te vervoeren. In ieder geval niet voor een muzungu…. Op de terugweg bezochten we het teachers college Shimooni. Het is de bedoeling dat ook daar een workshop wordt georganiseerd.

Verder ben ik op een paar scholen geweest. Een van de contacten had ik gelegd tijdens een boda boda rit. De man vroeg wat ik deed en vertelde dat hij zelf teacher was en betrokken bij een school. Of ze me mochten bellen. En zo kwam ik op Day Break, een net gestarte school met slecht 19 kinderen, waarvan een aantal met special needs, die op een andere school niet konden aarden of niet werden getolereerd. Zij vinden dat iedereen welkom moet zijn. Een school voor inclusief onderwijs dus en die visie spreekt mij aan!

Gister was ik in Kampala. Het was o.a. tijd voor een bezoek aan de kapper. Pita ging ook naar Kampala om boodschappen te doen en op de heenweg kon ik meerijden. Dat was handig want dan kon ik ook boodschappen doen en die in de auto laten. Ik moest namelijk nog meer ophalen en had een afspraak met iemand. Na de boodschappen hebben we gezellig koffie gedronken bij de Belg. Met: een heerlijke punt gebak!

Uiteraard is het belangrijk dat een team de visie en missie van de school onderschrijft. Helaas bleek de visie van de hoofdmeester van New Horizon niet overeen te komen met de visie van de school en was hij vrijdag voor het laatst. Gelukkig lijkt de rest van het team de visie te delen.

Groeten van Ineke

Ester Pasterkamp

Ineke, je hebt talent om alles wat daar gebeurt op een leuke manier te verwoorden. Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. En knap dat je steeds een ander onderwerp hebt.

Erna

Die punt taart heb je weer dik verdiend!!!!

Claudia

Super.... de visie op leesonderwijs wordt steeds meer een nationale visie!!! En wat heerlijk dat de teachers' van New Horizon zo enthousiast zijn en het zo goed opgepakt hebben dat ze nu zelf de workshops kunnen doen.
Heerlijk om te lezen....

Reny

Je hebt weer heel wat gedaan zo in een week! Super hoor! Gaaf dat het zo echt verder gaat en steeds meer mensen betrokken zijn! Well done auntie Ineke!!

renet

Hallo Ineke, Wat heb je het weer na je zin, en wat een geweldige foto s, vooral dat hele klein huisje, wat zijn wij dan hier verwend. Ik wens je heel veel plezier met alice en geniet lekker beiden