inekeinuganda.reismee.nl

Vieren

Afgelopen donderdag ben ik met mijn buurvrouwen Jannie en Klara op visite geweest bij teacher Winnie om haar verjaardag te vieren. Ze had voor ons gekookt en daarna hebben we spelletjes gedaan. Afgelopen zondag hadden de teachers van de Nursery de leiding bij de kerkdienst. Winnie had gezegd dat ze nog niet wist of ze er was, want ze was die dag jarig. Ze was er wel en toen ik haar na kerktijd wilde feliciteren vertelde ze dat ze zich had vergist, ze was pas de zaterdag erna jarig ...

Afgelopen dinsdag vierden we de verjaardag van de drieling: Mary, Margaret en Gladys. De filmploeg was die dag ook nog aanwezig en de verjaardag is vastgelegd op film.

Het begin van een kerkdienst wordt gevierd door het zingen van liederen, begeleid door een praise team. De ene keer swingt het meer dan de andere keer, maar de afgelopen weken is het een waar feestje. Vandaag werden er vooral Ugandese liederen gezongen. Bijna alle kinderen stonden vooraan te swingen. Ook is er elke week ruimte voor een presentatie. Vorige week zong een groep kinderen van de secondary school. Geweldig!

De band van Noah’s Ark was gister naar een viering van een huwelijk. Er werd deze week druk voor geoefend en ze worden steeds beter! Een huwelijk is een groot feest en er wordt lang voor gespaard.

Een van de teachers vertelde vorige week dat ze een vriend heeft en wel al 5 jaar! Maar niemand wist het. Het is iemand die ze kent van school. Hij is van dezelfde stam en dat vindt ze erg belangrijk. Een huwelijk tussen mensen van verschillende stammen kan, denkt ze, niet goed gaan. Toen ik vroeg of ze in de vakantie naar hem toe ging vertelde van niet, want anders zou hij al aan haar aanwezigheid wennen en dat wil ze niet. Dat komt wel als ze getrouwd zijn. Later vertelde ze dat ze eigenlijk ook een andere jongen wel leuk vond. Het lijkt soms het meer alsof ze trouwen omdat ze vinden dat dat nou eenmaal moet, dan omdat ze het echt graag willen. Trouwen en kinderen krijgen hoort nou eenmaal zo.

Laatst bedachten de leerkrachten van de Nursery dat er elk jaar 1 van hen gaat trouwen en dat ze mij dan uitnodigen. Dan kan ik in ieder geval elk jaar een keer terug komen.

De kinderen vieren vakantie. Voor de verschillende leeftijdsgroepen zijn er verschillende activiteiten. Elke week een keer ‘crafts’ en een keer ‘games’. Verder is er voor elke groep een keer een film. Compleet met popcorn.

Ik vier de vakantie op mijn eigen manier. Ik werk vooral thuis. Woensdg ben ik met Warwick en Marylin, Jannie en Klara, naar Kampala geweest. O.a. inkopen doen voor school en gezellig lunchen met elkaar.

Naast al die leuke dingen die gevierd worden kom je ook telkens weer de harde werkelijkheid tegen. Een gezin waar de vader is weggelopen en de moeder niet weet hoe ze haar kinderen te eten moet geven. Gelukkig zijn er mensen die zich over hen ontfermd hebben en mag ik als tussenpersoon optreden.

Ook heb ik maandag Betty van de school Yes and Amen gesproken. Een vrouw die zich met hart en ziel inzet om de kinderen in het dorp de mogelijkheid te geven om naar school te gaan. Kinderen die anders door het dorp zwerven, meisjes die jong zwanger raken en veel mensen die aan de drank raken. Ze probeert de ouders te overtuigen om hun kinderen naar school te sturen. De ouders kunnen maar weinig schoolgeld betalen. Sommigen helemaal niet en die betalen door klussen te doen voor de school. Ze kan de teachers echter niet veel salaris bieden, met als gevolg dat ze weggaan als ze ergens anders meer kunnen verdienen. Betty kan ze slechts de helft van het salaris geven van wat ze op andere scholen verdienen. Als de school groeit komt er meer schoolgeld binnen en wordt het makkelijker om de salarissen te kunnen betalen. Ook zijn er materialen nodig voor bijv. het plaatsen van een hek en leermaterialen. Met Alice, Gonny, Marianna en Karin zijn we ook bij haar op bezoek geweest. Haar beide zussen waren er ook en het was een bijzondere ontmoeting die op ons allemaal indruk maakte. We zouden haar graag de komende maanden willen helpen om de school verder vorm te kunnen geven. Met ongeveer 180 euro per maand kan ze doorgaan op de ingeslagen weg. Zegt u, zeg jij, daar wil ik graag aan meehelpen stuur dan een mailtje naar Alice: alicebloem@hetnet.nl.

Groeten van Ineke