inekeinuganda.reismee.nl

Terugblik

Terugblik

Nog een paar dagen en dan zit deze periode er alweer op! Er is veel gebeurd in het eerste termijn van het schooljaar hier in Uganda. En er is weer veel om dankbaar voor te zijn.

Allereerst dankbaar voor de kinderen. Kinderen die spelen, zingen, dansen, je een knuffel geven, op schoot komen zitten, een praatje komen maken. Kinderen die trots laten zien en horen dat ze kunnen lezen en schrijven!

Dankbaar voor de teachers van New Horizon die de Jolly Phonics en de Jolly Grammar in hun klas ingevoerd hebben en er plezier in hebben.. En die dit ook kunnen overdragen aan collega's van andere scholen. Ze weten waar ze voor staan en zijn er trots op. Maar ook in andere vakken zien we verandering doordat er op een andere manier les wordt gegeven. Er is meer (inter)actie en leerlingen en teachers hebben meer plezier in hun werk.

Dankbaar voor de gesprekken en het plezier dat we met elkaar hebben. De laatste tijd heb ik een aantal teambijeenkomsten georganiseerd over klassenmanagement. We hebben hier op een goede manier met elkaar over gediscusseerd. New Horizon is inmiddels niet meer een doorsnee Ugandese school.

Dankbaar voor de contacten met de andere scholen. De bezoeken aan de scholen waren erg leerzaam. Als er geen materialen zijn en geen kennis van bepaalde zaken vraagt dit een andere aanpak. Gisteren hadden we 4 scholen uitgenodigd voor een tweede workshop over hoe verder te gaan in het tweede termijn. De scholen konden met elkaar ervaringen uitwisselen en vragen stellen. De een is verder dan de ander en bij de een gaat het sneller dan bij de ander, maar iedereen is op zijn eigen manier bezig met de invoering van de nieuwe manier van leren lezen. Een teacher van een van de scholen merkte op dat het ook de relatie tussen de kinderen en de leerkracht positief veranderd. Daar wordt je toch helemaal blij van! Na de workshop gingen de teachers bepakt en bezakt terug. Om te beginnen hebben we ze de materialen van Jolly Phonics voor de tweede termijn meegegeven. Daarnaast kreeg elke school boeken mee die we via Biblionef in Nederland gratis hebben gekregen en met de familie meegenomen waren naar Uganda. Daarnaast kregen ze spullen mee die we op Noah's Ark, op dit moment over hebben: o.a. wasco's, potloden, krijt en knuffels.

Dankbaar ben ik ook voor de goede samenwerking met Reny. Het is mooi dat we dit samen kunnen doen, dat we met elkaar kunnen overleggen, elkaar kunnen aanvullen. En die goede samenwerking met elkaar gaat verder dan alleen op werkgebied. We kunnen goed met elkaar praten, dingen delen, en met elkaar lachen!

Dankbaar dat ik volgende week weer mijn familie en vrienden ontmoet.

Dankbaar dat er werk voor me is als ik in Nederland.

Danbaar voor de gezelligheid van Janny, Cor, Renger en Annita, de afgelopen weken.

Dankbaar dat ik nog een keer voor een periode van ongeveer 4 maanden terug naar Uganda kan om verder te gaan.

Dankbaar voor alle mensen die me steunen.

Dankbaar dat ik dit werk mag doen.

Groeten van Ineke

(Ergens in augustus hoop ik weer terug te zijn in Uganda.)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!