inekeinuganda.reismee.nl

Gasten aan het werk

Jawel, naast een beetje vakantie houden, hebben de gasten hard gewerkt!

Cor en Renger hebben schommels bij de Nursery school gebouwd. Ze werkten samen met Jackson en Simon. Janny heeft in de kliniek gewerkt. Ze heeft geleerd om een infuusnaaldje te prikken. Toch fijn, dat je hier niet aan zoveel regels gebonden bent. Verder heeft ze een monitor gebruiksklaar gemaakt en er een handleiding bij gemaakt. Volgende week gaat ze nog een training geven over het gebruik van de AED, geschonken door de fabrikant. Annita heeft bij de baby's geholpen en een super tent, alias poppenkast, genaaid.

Dinsdagmiddag zijn we naar Mukono gelopen. Onderweg zijn we bij de school Nezikokolima langs geweest, waar we een rondleiding kregen. In Mukono zijn we naar de markt geweest. Daarna terug naar Noah's Ark op de boda boda.

Zaterdag zijn we naar Kampala geweest. Naar de Owino markt, het centrum, de craftmarkt en lekker gegeten. De eerste koffer is inmiddels gevuld met de bestellingen! Op de terugweg troffen we een taxi chauffeur die vertelde dat hij graag in de regering wil. Hij vindt dat het onderwijs beter moet, dat de mensen beter moeten gaan nadenken over hun daden en dat ze zich meer verantwoordelijk moeten voelen voor hun land. Een visie die mij aanspreekt!

Verschillende mensen denken dat Cor mijn tweelingbroer is en noemen hem Waswa. Een jongens tweeling heet hier altijd Waswa en Kato, een meisjestweeling Babirye en Nakato, een jongen en een meisje Waswa en Babirye. Volgens Bernard is het haar van Renger ‘broken on his head'. (Wij noemen het kaal…) Af en toe komen er nieuwsgierige kinderen langs. Steven liet zien dat hij een armbandje kon haken. Anderen vroegen hoe het in een vliegtuig is en of er ook een wc is. Toen Janny zei dat die er is, maar dat hij wel klein is, reageerde een kind met ‘ja, want in de lucht is een vliegtuig veel kleiner!'

Zelf heb ik deze week met Reny en Sam (de general manager) een bezoek gebracht aan Nakasake, een opleidingsschool voor Primary teachers. Sam zit in het bestuur van deze school. Na een rit van 2 en een half uur, waarvan de laatste 18 km over een onverharde weg met hier en daar behoorlijke kuilen met water, kwamen we aan. Eerst hebben we met een aantal mensen die hier werken gesproken. We hebben verteld waar wij mee bezig zijn en ons materiaal laten zien. Ze vroegen of we de studenten alvast warm wilden maken. Later kunnen we dan terug komen voor het geven van een workshop. Ook was er een tutor, die ongeveer 40 scholen in de buurt begeleid, die het ook wel ziet zitten als wij een workshop komen geven. Deze tutor verzorgd trainingen e.d. De opleiding voor teacher duurt maar 2 jaar en dat is kort. Nieuwe teachers moeten vaak nog veel leren. De opleiding voor teacher voor de Primary school is wel een gecertificeerde opleiding in tegenstelling tot die voor Nursery teacher. Iedereen kan een opleiding voor Nursery teacher beginnen.

We hopen de workshops in de derde termijn te kunnen realiseren. Ik ben nu nog bezig met het maken van een ‘boek' met informatie, uitleg en ideeën en hoop dat dit dan klaar is. Na de rondleiding en een lunch zaten de leerlingen klaar, op een grasveld onder de boom. Echt Afrika. Er waren ruim 200 eerste jaars studenten aanwezig, de tweede jaars waren op stage. Na ons verhaal merkte een van de leerkrachten dat Reny en ik zo goed samenwerkten en dat ze daar een voorbeeld aan kunnen nemen als ze in tweetallen stage lopen. Dat was leuk om te horen. We hadden dit niet voorbereid en het bevestigd dat we een goed team zijn!

Inmiddels is het zondag. Morgen gaan ‘de gasten' op safari. Daarna zien we hoe we de laatste dagen invullen. Voor mij is het eind van deze periode ook al dichtbij. Vrijdag 26 april sta ik weer voor een paar maanden op Nederlandse bodem. Inmiddels heb voor 2 maanden een invalklus voor 3 dagen aangeboden en daar ben ik erg blij mee. De woensdagen en donderdagen ben ik nog beschikbaar.

Voor nu, de groeten van ons vijven.

Ineke