inekeinuganda.reismee.nl

Time table

De time table (rooster) voor de Primary school is klaar. We zijn al 3 weken bezig maar de laatste teacher is vorige week pas abenoemd. Nou is een rooster maken voor de school hier niet zo maar wat. Er zijn namelijk 10 teachers voor 7 groepen. Zeven van hen zijn klas teachers, maar dat houdt niet in dat ze alle vakken geven. Daar hebben ze verschillende argumenten voor. De eerste is dat de een nou eenmaal goed kan rekenen en dat de ander beter in taal is. En waar je niet zo goed in bent, daar geef je geen les in. Een andere reden is dat de kinderen niet graag de hele dag dezelfde teachers zien. Stel je voor dat ze je niet zo leuk vinden? Om deze reden moest headmaster echter wel lachen. Toen de time table op de vergadering besproken werd vroeg een van de nieuwe teachers waarom ze op dinsdagochtend van 8.00 tot 13.00 ingeroosterd was. Voor een teacher die net begint vond ze dat toch wel erg veel..... Een of meer uur per dag geen lesgeven om voor te bereiden en / of na te kijken, vinden de teachers, hebben ze toch wel nodig. En dat is ook wel te begrijpen. De kinderen hebben hier les van 8.00 tot 16.00 uur en iedereen eet op school. Dus de dagen zijn lang. Bij ziekte moet de vervanging intern opgelost worden, invallers kennen ze niet. Er wordt van de teachers gevraagd om samen te werken, met name op de momenten dat je geen les geeft. Voor het lezen maakt dit systeem het mogelijk om de nieuwe teachers in te werken door ze mee te laten draaien met een ervaren teacher.

Mijn time table is wisselend. Een greep uit de activiteiten van mijn time table van afgelopen week:

Maandag: Met Reny naar Kyunga geweest, naar de Muteesa school. Na een gesprek met de Nederlandse Rixt, die hier elk jaar een maand is, de teachers van P1 en P2 en de leiding van de school het leesprogramma uitgelegd. Het is de bedoeling dat een aantal teachers binnenkort een paar dagen bij ons komt meedraaien om te zien hoe het in de praktijk gaat. Verder hebben we een tijd met Rixt zitten praten. Interessant om te horen hoe een andere Nederlander in Uganda in het onderwijs werkzaam is. Op de terugweg in een winkelcentrum nog een poging gedaan om kleren te kopen, maar dat is niet gelukt. Ik werd niet echt blij van de collectie.....

Dinsdag: Met Hildah overlegt. Hoe kunnen we de teachers van de Nursery school helpen om de thema’s goed voor te bereiden? In top class de kinderen en de (nieuwe) teacher geleerd hoe je met het materiaal in de klas omgaat. En hoe je het opruimt! Het is niet echt handig om alles maar door elkaar in een kast te gooien.............. ’s Middags de wekelijkse meeting met de Nursery teachers.

Woensdag: Spelletjes bij de Jolly Grammar bedacht en gemaakt. Helpen met de leesspelletjes in P1. Boekjes gekopieerd (naar de office; bladzijde voor bladzijde kopiëren; dubbelzijdig met de hand invoeren; op volgorde leggen; nieten). Na schooltijd uitleg over de leesmethode aan de nieuwe teachers.

Donderdag: Lees- en opdrachtkaarten voor het begrijpend lezen gemaakt. Gesprek met de headmaster. ’s Middags meeting met de teachers van de Primary school over de time table en een eerste aanzet over klassenmanagment.

Vrijdag: Met Hildah gewerkt aan het ‘schoolplan’ voor de Nursery school: wat vinden we belangrijk, hoe brengen we dat in de praktijk, hoe is het een en ander georganiseerd. Voor nieuwe teachers belangrijk, want we werken niet meer zoals de meeste scholen in Uganda. Verder hebben we het gehad over hoe om te gaan met kinderen met special needs. Dit komt volgende week terug op de meeting.

Zaterdag: Workshop voor de school Nezikokolima. De naam geeft aan dat je als ‘ei’ binnenkomt en uiteindelijk de school als ‘haan’ verlaat. Het leek een groter team dan we hadden verwacht, maar na een tijdje kwamen we er achter dat het twee teams waren. Ze hadden een ‘zuster’ school meegenomen. Wat ons betreft prima: des te meer scholen op deze manier willen werken, des te beter. Het materiaal moeten ze wel delen. Maar dat komt wel goed, want de hoofden van de scholen blijken moeder en zoon te zijn. Het is elke keer weer mooi om te zien hoe de teachers en de sfeer veranderen als we met de spelletjes beginnen. Van stil en afwachtend naar actief en open. Soms zijn volwassenen net kinderen!

Een afwisselend programma: begeleiden, overleggen, bedenken, maken, voorbereiden, uitleggen, spelen / werken / eten met de kinderen, samenwerken met Reny en Hildah, zien en ervaren wat er allemaal gebeurt............. genieten!

Volgende week zondag geen verhaal. Dan ben ik een weekend weg, naar de bruiloft van een auntie. Hoe en wat? Dat vertel ik de volgende keer.

Groeten van Ineke