inekeinuganda.reismee.nl

George

George

George is een jongen uit de Friendship Village. Dit dorp is opgezet voor vrouwen die tot de armsten behoorden en hun huis en levensonderhoud verdienen door het maken van kralen. Vorig jaar ontmoette iemand uit Nederland George. Hij had zijn broertje afgezet bij de school New Horizon bij Noah's Arc. Hij was weer op weg naar huis. Hij ging voorheen naar een andere school, maar nu was er geen geld meer om naar school te gaan. George vertelde dat zijn vader overleden was aan Aids en dat zijn moeder blind was. In zijn hand had hij een plastic tas met een Bijbel. Degene die hem ontmoette stopte geld in zijn Bijbel, wat hij kon gebruiken om weer naar school te gaan. Later ontmoette hij de jongen weer in de Friendship Village, hij had het schooltermijn afgemaakt met goede cijfers. Deze sponsor vroeg aan mij of ik wat geld bij dit gezin wilde brengen. Hildah kon me de weg wijzen, zij kende het verhaal. Ik heb overlegd met Hildah hoe we dit het beste konden aanpakken. Het bleek dat de stiefvader bij Noah's Ark werkt en daarom zit het jongere broertje nu hier op school. Hildah heeft navraag gedaan en het bleek dat George ook nu niet naar school ging omdat er geen geld was om schoolgeld te betalen. Toen de stiefvader hoorde dat er sponsorgeld voor George was, bood hij aan om naar de school te gaan en het schoolgeld te betalen. Omdat het helaas niet zeker was of hij dit echt zou doen besloten wij om dit zelf te regelen. Vrijdag zijn we naar het huis van George gegaan. Naar goed Ugandees gebruik moesten we eerst binnenkomen. George woont met zijn moeder, stiefvader, 4 broertjes en zusje en 2 kinderen van zijn oudste zus in een huisje. Zijn moeder maakt ondanks de problemen met haar ogen kralen en met behulp van de kinderen maakt ze hier kettingen van. Na een paar kettingen gekocht te hebben vertrokken we met George naar zijn school. De school was op loopafstand was gezegd. Na een eindje gelopen te hebben vroegen we hoe lang het lopen was. George antwoorde vrolijk '40 minuten'. Tijd genoeg om het een en ander te vragen. Bijv. ‘Hoe laat vertrek je 's morgens?' ‘5.30!' De school begint om ongeveer 6 uur en soms gaan ze door tot 18.00 of 19.00 uur. Kennelijk een echte Ugandese school, want de Ugandezen denken dat je meer leert als je langer naar school gaat. George vertelde dat terug naar huis wel sneller gaat, want dan ga de heuvel af. Thuisgekomen doet George dan nog wat klusjes en huiswerk en dan is het tijd om naar bed te gaan.

Op de school aangekomen bleek dat er een betalingsachterstand was van meer dan een jaar. Maar als wij voor dit eerste termijn van het jaar zouden betalen mocht George weer naar school. De teacher die we spraken vertelde dat George een ijverige leerling is en dat hij wel eens klusjes doet om schriften en pennen te kunnen kopen. Kosten voor het eerste termijn: 87.000 schilling (ong. 25 euro). Ook moest er 25.000 shilling betaald worden voor het uniform en moeten er schriften, pennen en zwarte schoenen komen. Na wat meetwerk bleek dat George ongeveer mij schoenmaat heeft. Vrijdag op de markt heb ik zwarte schoenen voor hem gekocht. Kosten 20.000 shilling. Waar vindt je dat: schoenen voor nog geen 6 euro? Maar toch voor veel mensen hier een heel bedrag. Nu nog schriften en pennen en George is weer helemaal klaar voor school. Maandag mag hij in ieder geval weer beginnen, in P6. George is erg blij dat hij weer naar school kan. Er is nog geld over voor een volgend half termijn. En de rest, dat komt ook vast en zeker wel goed.

En ook hier gaan de kinderen weer naar school. Woensdag hadden we de eerste meeting met de teachers over het lees- en taalonderwijs. Vrijdag ben ik met Reny naar Kampala geweest om meer boeken te kopen. In sommige groepen waren er voor rekenen en engels 8 boeken voor 35 kinderen. Nu is er per 2 kinderen een boek. Ook hebben we leesboeken gekocht. Allemaal dankzij iedereen die, op welke manier dan ook, geld heeft gegeven. Regelmatig leg ik uit hoe ik aan het geld kom dat ik uitgeef. Ik vind het belangrijk dat de mensen dat hier ook weten. Soms lijkt het voor hen dat wij een soort onuitputtelijke geldbron hebben. Als ik vertel dat wij alleen voor ziektekosten al zo'n half miljoen shilling per maand betalen vallen ze zowat van hun stoel. En wat dacht je van een hypotheek van 1, 2 of meer miljoen? Voorlopig heb ik alvast 1,5 miljoen uitgegeven aan schoolmateriaal.

Groeten van Ineke

Adres: p/a Noah's Ark, PO Box 355, Mukono, Uganda