inekeinuganda.reismee.nl

Jolly

Jolly: vrolijk, leuk, aardig, lollig, kostelijk.

De laatste week van de vakantie heb ik een workshop gegeven over lezen en over het werken met Jolly Phonics. Ook had ik met de teachers van P1 de leeslessen voor afgelopen week voorbereid. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de handleiding bij werkboeken, materiaal dat we verzameld of gemaakt hebben en ideeën voor spel activiteiten met de hele groep of kleine groepjes. Maandag zeiden de teacher al dat ze het erg leuk vonden en dat ze lekker gewerkt hadden. Een goed begin. Vrijdag hadden Reny en ik een meeting met de teachers om de eerste week te evalueren en de volgende week voor te bereiden. En ze zijn enthousiast! Ze begrijpen wat er bedoeld worden, zien dat de kinderen veel leren en er plezier in hebben en komen zelf ook met ideeën! ‘De knop is om!' Reny en ik waren erg ‘jolly' toen we terug liepen. De teachers van P1 hadden zelf de teachers van P2 erbij betrokken. We kwamen tot de conclusie dat ze in P2 nog dezelfde stof aangeboden moesten krijgen. De dubbelklanken hebben ze nog niet gehad en het blenden (plakken van letters tot een woord) nog niet aangeleerd. Op zich natuurlijk triest dat er kennelijk weinig of niets is gebeurd in een jaar tijd, maar zo is het nu eenmaal en ‘beter laat dan nooit'.

Zaterdag alweer een jolly-dag. Samen met de teachers van P1, P2 en topclass hebben we materiaal gemaakt voor het leren lezen. Ze waren er allemaal en het was erg gezellig. 2 andere teachers schoven aan en hielpen ook mee. Om het nog jollyger te maken hadden we cake en cola mee.

Het is echt ontzettend ‘jolly' om de verandering bij de teachers te zien! Hun houding is veranderd, ze zijn erbij, spelen mee, en zijn jolly! Het lijkt erop dat we beet hebben!

Wie ook heel jolly was, was Abraham. Hij mocht deze week mee naar ‘de weg' om rolex te eten. Toen ik aan kwam lopen stond hij te dansen en riep: ‘We are going out of the gate' (we gaan de poort uit)! Het liefst zou je ze allemaal om te beurt meenemen. Eet je alleen wel zo'n beetje elke dag rolex.... Jammer dat ik geen fototoestel mee had.

Jolly in de kerk: Het begon op een gegeven moment erg hard te regenen en iedereen probeerde een droge plek te bemachtigen. Met een beetje passen en meten lukte dat gelukkig. Buurman Arnout ging gauw naar huis om zijn, en mijn was, binnen te halen.

Vanavond heb ik even lekker gelachen met Gideon, echt jolly. Het levensverhaal van Gideon is echter verdrietig. Gideon kwam hier ongeveer 2 maanden geleden. Een klein jochie met een ouwelijk gezicht en een opgezwollen gezicht en nek. ‘Wegggegooid'. Eerst werd gedacht dat hij ongeveer anderhalf jaar oud was. Maar al gauw bleek dat hij waarschijnlijk minstens 4 is. De eerste avond zei hij tegen een aunti: ‘Mag het licht uit, anders vindt mijn moeder me'.... Uit medisch onderzoek bleek dat zijn gezwollen nek en gezicht door tbc komt. Gelukkig geen kanker, zoals eerst gedacht werd. Inmiddels is ook bekend dat hij een ernstige vorm van osteoperose heeft door ondervoeding. Hij loopt hierdoor moeilijk en is erg klein voor zijn leeftijd. Dit termijn is hij voor het eerst naar school gegaan. Hij vindt het leuk om met kinderen uit de dorpen te praten. Engels spreekt hij nog niet, maar de aunti's geven aan dat hij in zijn eigen taal hele verhalen vertelt. Mooi, om te zien dat hij hier zijn plekje vindt en plezier heeft.

En dat geldt niet alleen voor Gideon het is mooi, jolly, om met kinderen te mogen werken, die ondanks hun moeilijke verleden, plezier hebben.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Gonny

Wat een jolly story!
Jolly dat ik nu de plaatsen waar de foto's genomen zijn herken. Ongelofelijk en ook jolly dat we een paar weken terug ook daar waren en een kerkdienst bijwoonden. Toen regende het ook! Gideon herken ik. It's a jolly boy.
Ik wens je een jolly good week toe.
Groetjes van
Gonny

Chris and the girls

Mooie eindconclusie! Ik zou stiekem gewoon ietsjes langer blijven, al is het alleen maar om uncle Chris nog ff te huggen!

Marjanna

Wat super om te lezen dat de teachers het helemaal leuk gaan vinden om mee te helpen en mee te denken! Dat moet een jolly goed gevoel geven. Weer een stap vooruit naar beter onderwijs op Noah's Ark. Hoe is het trouwens met de zandbakken? Zijn ze al klaar en wordt er al in gespeeld?

lieve groetjes van Marjanna

Karin

Hoi Ien,
Wat Gonny schrijft heb ik ook! Zo leuk om nu te weten hoe het er 'in het echt' uitziet en te weten waar de foto's genomen zijn. Ik droom nog regelmatig van Uganda, het laat me niet los. Alsof ik volgende week zo even een paar dagen langs zou kunnen komen... En wat leuk dat de teachers zo enthousiast zijn. Dat geeft weer energie. Veel succes met alles! Liefs, Karin

Erna

Geweldig verhaal weer Ien, om zeker Jolly van te worden! Hoop dat je nog veel Jollies mee mag maken!

Claudia

Wat een heerlijk verhaal Ineke!!! Al moet ik zeggen dat je me eerst even op het verkeerde been had met de titel. Ik denk we krijgen een heel verhaal over de hond;) Maar super om te lezen dat het zo goed gaat met het leesonderwijs. Wat geweldig dat de knop om is!!!! Daar wordt ik ook heel erg 'jolly' van;) Gelukkig heb je nog even om dit succes door te zetten. Heel veel plezier daarmee en geef de kids een knuffel van mij!!!!
Liefs, CLaudia

Sjanie

En ik wens je een Jolly verjaardag xxx

Maar weer mooie en indrukwekkende verhalen en foto's

Hannah

Jolly om te horen dat Arnout zijn eigen was tegenwoordig binnenhaalt, ik was toch een beetje bezorgd dat het zou verzuipen, nu ik er niet meer ben om dat voor hem te doen :))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!