inekeinuganda.reismee.nl

Olyotya - Gyendi

Vorige week schreef ik dat het goed gaat met de watervoorziening. Nou, dat ging de volgende dag meteen mis! Maandag, dinsdag en woensdag was er af en toe wel, maar meestal geen water. 's Avonds in ieder geval niet, dus dat was ‘douchen' met vochtige doekjes en een bakje water. Ach, je wordt evengoed schoon.

Er kwam wel heel veel water uit de lucht. Woensdag regende het extreem hard en op verschillende plekken lekte het. In het kinderhuis, op school en ook in mijn huis. Eerst dacht ik dat alleen naast mijn bed, maar mijn voeten- en hoofdeinde waren ook nat. Omdat het nog steeds regende heb ik maar waslijnen in de kamer gespannen voor het natte beddengoed. Van Renske kon ik gelukkig droog beddengoed lenen en op mijn bed-bank lag nog een ander matras en een deken. Niet echt een fijn matras, maar voor 1 nachtje prima én droog. Het regent nu weer en het is op dit moment best fris. Ik heb zelfs sokken aangedaan omdat ik koude voeten had! Dat is nog niet eerder gebeurd.

Vrijdag is de schoolvakantie begonnen. De laatste schoolweken van een termijn hebben de teachers het druk met rapporten schrijven. Zo druk dat ze eigenlijk geen tijd meer hebben voor de kinderen. Toen ik maandag in P1 kwam en vroeg wat ze deze week van plan was met het lezen zei de teacher: ‘dat weet ik niet, ik heb het druk'. Toen ik tijdens de les, die ik gaf, iets aan haar vroeg kreeg ik geen antwoord en later liep ze de klas uit. Na schooltijd ben ik naar haar toegegaan. Ze wil graag ideeën en voorbeelden...... prima, daar help ik haar graag mee, maar ik kom niet om haar lessen over te nemen, zodat zij wat anders kan gaan doen. Ze wist niet zo goed wat ze zeggen moest, maar ik zag de rest van de week wel verandering.

De teacher van P2 liet zien hoe ze lessen voor een heel termijn voorbereiden en zei doodleuk: ‘en in week 11 stoppen we met lesgeven'. In week 11 doen de kinderen ‘exams' en week 12 schrijven de teachers rapporten....... En dat ze dat onder schooltijd doen vinden ze best logisch, want op de meeste scholen komen de kinderen na hun ‘exames' gewoon niet meer. Alleen nog op de laatste dag om hun ‘file' (map met rapport en werk van het afgelopen termijn) op te halen. Later hoorde ik dat de kinderen van de hogere klassen vorige week hun boeken al mee naar huis hadden gekregen. Naar aanleiding hiervan had de hoofdmeester maandag wel gezegd dat ze toch nog wel les moesten geven. Maar wat er gedaan werd is mij niet duidelijk. Ik heb vooral veel chaos gezien.

Met de kleuters hebben we donderdag lekker een filmpje zitten kijken. Voor de kinderen hier echt een bijzonderheid.

Voor P1 had ik voor vrijdag een speurtochtje voorbereid. Aan de hand van zinnen volgden ze een route en deden een paar opdrachten. Het einde, bij mijn huis, kregen ze een brief, een verhaal en een snoepje.

In de loop van vrijdagochtend kwamen veel ouders de file van hun kind ophalen. Na de lunch gingen de kinderen naar huis en heb ik de teachers getrakteerd op een rolex met een ‘soda' (frisdrank). Mocht je denken dat ik mijn geld over de balk gooi: het totaal bedrag voor 8 personen was ongeveer 6 euro! Dat valt dus erg mee. Het was erg gezellig en we hebben veel gelachen. Daarna zijn we nog even bij teacher Juliet op bezoek geweest. Zij woont in het dorp in een pand met nog andere teachers van de school. Daar hadden we nog een interessant gesprek over het wel of niet getrouwd zijn. Veel Ugandezen vinden het toch wel vreemd als je niet getrouwd bent en/of geen kinderen hebt. Of je man je trouw blijft is echter maar de vraag. Het is geen uitzondering dat een man bij meerdere vrouwen kinderen heeft en/of voor langere tijd afwezig is. Ook werken de vrouwen vaak harder en meer dan de mannen. Taken in en om het huis zijn ook voor de vrouwen.

De kinderen hebben 3 weken vakantie. Van de teachers wordt verwacht dat ze 1 week op school zijn om een keer te helpen met de vakantieacitviteiten voor de kinderen van Noah's Ark en voor te bereiden voor de volgende termijn. De laatste week is iedereen er en is er tijd voor bijvoorbeeld een workshop. Ik zal een workshop geven over het lezen. Verder ga ik de teachers van de primary helpen met het voorbereiden van de lees- en schrijflessen.

Met de teachers die dit schooljaar nieuw op de Nursery school zijn heb ik volgende week een gesprek. Verder ga ik aan de uitwerking van de thema's voor de kleuters werken.

En als de meiden uit Den Helder komen ga ik echt vakantie nemen!

Tot slot ga ik deze weken de woorden boven dit verhaal oefenen. Dat heb ik teacher Ruth beloofd! Olyotya: hallo, hoe gaat het - Gyendi: met mij gaat het goed. De Engelse versie gaat me beter af: ‘Hello, how are you?' - ‘I'm fine, thank you. How are you?' - ‘I'm fine'. Dat is zo'n beetje de standard begroeting, of het nou echt ‘fine' gaat of niet. De kleuters hebben me ook een paar woorden Luganda proberen te leren, maar het resultaat was vooral veel lachen.

Maar nu zeg ik ‘weeraba - goodbye'.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Claudia

Heej Ineke,
Leuk stuk weer! Wat een hoop nattigheid bij jullie;) Is je bed weer droog? En heb nu een zeil over je dak geplaatst zodat het niet meer kan lekken? Zijn het geen safari mieren, dan wel regendruppels??? Zo te horen heb jij het drukker gehad de afgelopen week, dan de teachers. Lekker makkelijk toch als je 2 weken van een schooltermijn geen les hoeft te geven;) Maar jij hebt weer genoeg goede plannen (thema's, lees- en schrijflessen, workshops enz) Leuk hoor!!! Ik krijg zelf ook steeds weer de kriebels;) Geniet er lekker van en ook als je bezoek krijgt!!!
Groetjes, Claudia

anja

volgens mij is het goed als jij ook lekker vakantie houdt, vooral met de meiden!!

anja

de zondag is niet compleet zonder een verhaal van jou en de mooie foto's

michael

He Ineke,
Volgens mij zit je al dik over de helft van je tijd in Uganda maar ik heb me nu eindelijk aangemeld voor je nieuwsbrief dus vanaf nu zal ik alles lezen (jaja ik weet het, heel slecht).

Rommy

Olyotya Ineke,

Ze komen er aan hoor! Heel veel plezier toegewenst de komende week!!

Weeraba

Simona

Hoi Ineke,
Geweldige verhalen heb je weer geschreven! Blijft erg leuk om te lezen!!
Wij wensen je de komende week heel erg veel plezier met de meiden!! Effe lekker bijkletsen! Geniet ervan!

Christian

Ja sorry, mijn oude huisje lekt zo nu en dan inderdaad. Moet je even aan Uncle Beira ofzo vragen of ze de bladeren van je dakje vegen, want het water blijft staan en dan gaat het lekken. Droge dagen gewenst!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!