inekeinuganda.reismee.nl

Kleren maken de m/v

Eerste paasdag.

Vandaag hebben veel kinderen zich op z'n Paasbest gekleed. Sommigen lopen trots rond in een jurk, waarover, laten we maar zeggen, de smaken verschillen. Kinderen lopen rond in kleren die wij allang naar de verkleedkist zouden verbannen. Gelukkig vinden ze ze zelf mooi en daar gaat het om. Van mevr. van Kalsbeek kreeg ik 7 truitjes mee die ze gebreid heeft. Van een collega van Cora (die hier vorig jaar was) kreeg ik eigengebreide sokjes mee. Op de foto's het resultaat! Bedankt. Leuk om te zien is hoe een paar grote kinderen hielpen om de baby's aan te kleden. Ze zochten sokjes bij elk truitje. Blauw-witte sokjes bij een blauw-wit truitje. Mooie combinaties! Niet iedereen is hier zo kritisch! Je ziet regelmatig de meest bijzondere combinaties, qua kleur en/of dessin. Ook een gat of een scheur is, vooral in de dorpen, niet zo'n probleem. Ook de aunti's in het kinderhuis nemen het niet zo nauw. Als de onderbroeken op zijn ga je maar in je lange broek naar bed.

Opmerkelijk is wel dat bij bijv. de Paasviering op school ouders komen in een prachtige echt Ugandese jurk. Duidelijk is ook te zien dat er regelmatig kleren uit Nederland komen. Dit merk je aan de Nederlandse teksten op de kleding. De foto's zeggen genoeg.

Gisteren was het tijd voor zwemkleding. Lekker een dag bij het zwembad doorgerbracht met met ‘dochter' Renske en'kleinzoon' Zefanja. ??? De man bij de poort dacht zeker te weten hoe het zat: ik was de moeder van Renske. Tja, wat leeftijd betreft zou het kunnen dus we hebben het maar meegespeeld. Er was een duikplank van bijna 6 meter boven het water. Daar moest ik natuurlijk wel even van af.

We zouden vorige week zondag al gaan, maar toen regende het. Toen zijn we naar Kampala gegaan. Eerst op bezoek bij Josh in het ziekenhuis. Josh heeft sickelcel ziekte. Een ziekenhuis op zijn Afrikaans, met veel kinderen op een zaal. In sommige bedden lagen zelfs 2 kleine kinderen. Een zuurstofapparaat met meerdere ‘vertakkingen', een moeder die ligt te slapen onder een bed, ouders of verzorgers die op een matras tussen de bedden bivakkeren, er is vanalles te zien. Een van de aunti's bleef bij. Het ziekenhuis verzorgd namenlijk geen maaltijden. Ook de was van de zieken wordt bij het ziekenhuis door de ouders of verzorgers gedaan. Maandag mocht Josh gelukkig weer naar huis. De rest van de behandeling kon hier plaatsvinden. Vanmorgen heb ik de foto's die ik had genomen met hem bekeken. Hij had er zelf ook een paar gemaakt.

Na het bezoek aan Josh, zijn we naar een aantal interessante plaatsen in Kampala geweest. De volgende keer meer hierover.

Vanmorgen hebben de kinderen eieren gezocht. Middle- en top class hadden op school kippen gemaakt in een nest en daar hebben we de eieren in gedaan. Vanavond hebben we buiten gegeten en daarna met de kinderen vanaf P1 film gekeken. Morgen tweede Paasdag en dan zit het Paasweekend er alweer op.

Groeten van Ineke

Alice

Hoi Ineke,
Leuk die kindjes op het paaseierenkleed. Dat is dan toch maar een mooie combinatie. Enne ... past je groene shirtje wel bij je rokje?
Geniet van alle mooie en indrukwekkende, dingen en mensen. Ook van de duikplank?!
Liefs Alice.

Renet

Hallo Ineke, Net even je mail en foto s bekeken echt geweldig hoe jullie daar pasen vieren , en die foto met die truiyjes en sokjes echt supper geweldig.geniet er lekker van dikke knuffel.liefs Andre en Rent.

Jeanette

Hoi Ineke,

Leuk hoor, al die passende combinaties! Dat doet mij denken aan jullie altijd matchende sokken...
Gefeliciteerd nog met dat mooie geldbedrag, super! Het haalde hier de lokale kranten.
Fijne pasen verder en groetjes van Jeanette en fam.

greet

Heerlijk om weer te lezen en de foto`s te zien die je weer gemaakt hebt. Fijn om te lezen hoe de kinderen ook begaan zijn met elkaar. Wat de combinatie`s aangaat zie je dus overal soms vreemde dingen bij elkaar.
We missen je hier maar genieten gelijk op deze manier weer volop van je. Veel liefs Greet

de duintjes

Ha Ineke, leuke foto's! Leuk dat de sokjes hun bestemming hebben gevonden!! Zorg goed voor je dochter en kleinzoon ha,ha!!

Ineke

Heej, je hebt ons weer goed op de hoogte gebracht en idd Pasen zit er alweer op! Heerlijk he, hoe trots de kids kunnen zijn op hun 'nieuwe' kleren. Eén ding is in elk geval zeker, ze genieten enorm van deze bijzondere dagen!!! En dat eieren zoeken vond ik vorig jaar echt super leuk, zeker die kleine hummeltjes die eerst op zoek mochten naar een ei;)
Gelukkig is Josh weer terug. Ik hoop dat hij snel opknapt en zich beter voelt!!!
En wat een super zwembad heb jij bezocht, oma;) Met een duikplank nog wel;) Heerlijk toch, om er zo even een dag uit te zijn.
Succes verder deze week.
Groetjes,