inekeinuganda.reismee.nl

Internationaal

Afgelopen maandag ben ik, samen met Hildah, op bezoek geweest bij de internationale school Ambrosoli in Kampala. Boda, taxibusje, taxibusje, boda... gelukkig wist Hildah de weg. We werden vriendelijk ontvangen en mochten overal kijken. De leerkrachten waren erg open en bereid om vragen te beantwoorden. Op de school werken zowel buitenlandse als Ugandese leerkrachten. De mensen die hun opleiding in Uganda hebben gehad, krijgen een eerst een training van een jaar op de school zelf en gaan dan samenwerken met iemand uit bijv. Engeland. Ze werken ook met Jolly Phonics, de leesmethode die we in gaan voeren op New Horizon. Een Ugandese leerkracht vertelde dat ze zelf op de Ugandese manier had leren lezen: aanleren van de letternamen en dat vooral veel herhalen. Ze kon lezen toen ze bijna 10 was, voor die tijd had ze niet begrepen waarom ze al die letters moest leren. Ze heeft nu een zoontje en ervaart nu dat hij, op vijfjarige leeftijd, al eenvoudige woorden kan lezen omdat het de de ‘lettersounds' leert en wat je daar mee kunt doen. Een mooi praktijk voorbeeld van iemand uit de eigen cultuur!

De lokalen zijn ruim, de buitenruimte groot, groepen van tussen de 20 en 25 kinderen met elk 2 leerkrachten of een leerkracht met een assistent. Niet echt Ugandees dus. Maar ook Nederland kan hier een voorbeeld aan nemen!

Er zitten kinderen van heel veel verschillende nationaliteiten op de school. 2 keer in de week wordt er door de Nederlandse school na schooltijd les gegeven. Bij de leerkracht van de jongste kinderen waren we welkom om te kijken. De kinderen krijgen les in de Nederlandse taal en cultuur.

Ik had heel wat foto's genomen om op school te laten zien, maar helaas is er iets mis met mijn SD kaartje en kan ik die niet openen. Laatst heb ik ook een video laten zien van de kleutergroep van de Verrekijker. Ik vroeg ze wat voor verschillen ze zagen. Ze zien vooral de grote van het lokaal en het vele materiaal. Hildah merkte op dat er niet geschreeuwd wordt. Wat ik zelf een belangrijk verschil vindt is dat er in Nederland veel vragen aan kinderen gesteld worden. Hier moeten de kinderen vooral herhalen. Ik heb de teachers gevraagd waarom. Ik begrijp dat er verschillen zijn en dat we van elkaar kunnen leren, maar ik begrijp echt niet waarom er zoveel gerepaed / herhaald wordt. De leerkrachten hebben er niet echt een antwoord op. Ik heb ze gevraagd om daar eens over na te denken. Ik denk dat ze het doen omdat ze het gewoon zo geleerd hebben en niet anders gewend zijn.

Telkens blijkt ook telkens weer dat ze tijdens hun opleiding niet echt veel geleerd hebben. Ze weten niets of weinig over bijv. klassenmanagement of over leer- en gedragsproblemen. De leerkrachten zoeken bij problemen die oorzaak buiten zichzelf. Het ligt aan de kinderen, het materiaal, enz.

Afgelopen week was er op school een vergadering met de nieuw benoemde ‘counselar', een Ugandese vrouw die duidelijk meer geleerd heeft en het had over zaken als het slaan, het schreeuwen en het straffen. Ik denk dat het heel goed is dat juist iemand van hun eigen nationaliteit dit soort zaken met ze bespreekt.

Vanuit Nederland kreeg ik bericht dat ik de entreebonus die Kopwerk ontvangt van het bedrijf Alberts mag besteden aan materiaal voor de school hier. Een bedrag van 3675 euro! Ik heb deze week dus, hier in Uganda heerlijk zitten shoppen op de site van dit Nederlandse bedrijf. Hoezo internationaal? We proberen de spullen mee te geven aan mensen die hier op bezoek komen

Verder ga ik gewoon door om als muzungu te proberen mijn steentje bij te dragen. En dat doe ik nog steeds met veel plezier.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

anja

Je kunt ook zelf kijken op de website. Het volgende stond erop:

Uganda





Ineke Bloemendaal, werkzaam op de Verrekijker te Den Helder, is sinds 2011 intensief betrokken bij het werk van Noah's Ark in Uganda. Een plaats waar kinderen die aan hun lot overgelaten zijn 'er mogen zijn'. Noah's Ark is een kindertehuis, kliniek, school, boerderij en werkplaats tegelijk. Ineke is in 2011 voor het eerst voor een periode van 4 maanden naar Noah's Ark gegaan om de school te helpen zich onderwijs-inhoudelijk te ontwikkelen. In januari 2012 is ze opnieuw vertrokken voor een periode van 4 maanden. Kopwerk en Alberts ondersteunen dit project van harte middels een bijdrage van € 3675. Dit betreft de Entreebonus van Alberts aan Kopwerk. Voor dit bedrag zullen er goederen naar Uganda gestuurd worden. Op onderstaande site kunt u de belevenissen van Ineke volgen."

Dus ook hier aandacht voor Noachs Ark. Wat leuk om naar zo'n andere school te gaan. Zie je toch weer andere didactiek. Waarom ze alles moeten herhalen, vind ik niet zo gek. Ook hier zijn sommige kinderen gebaat bij echt aanleren en inslijpen van gedrag en leerstof. We krijgen deze handelingssuggesties ook vaak nav onderzoek. Maar een onderzoekend houding begeleiden is weer een stap verder en dat begint met vragen stellen toch?

Gonny

Hoi Ien,
Mooie actie van Alberts & Kopwerk! Ik ben al op zoek naar een extra koffer.
Groetjes van
Gonny

ester

Wat leuk Ineke dat je materiaal mag kopen. Goed werk van Kopwerk. En leuk dat de meiden dit alles mee kunnen nemen. Scheelt weer kosten.

Claudia

Heej Ineke,
Wat een super verhaal weer! Wat leuk dat je op de internationale school hebt gekeken. Leerzaam! En goed dat je ook Ugandese mensen leert kennen met een andere insteek. Je bent lekker bezig!
Succes.
Groetjes,
Claudia

Groep 3/4 de Verrekijker

Hallo juf Ineke,
Hoe gaat het met u? We missen u zo erg! Heeft u al een aap gezien? Heeft u een leeuw gezien? Heeft u een zebra gezien?

Hoe gaat het met de kinderen op school in Uganda?
Zijn ze blij met de spulletjes die je hebt meegenomen?
Is het gezellig bij de kinderen?

Annalies: Bij onze kerk sparen wij een heleboel centjes voor de kinderen.

Denchel: Bij de bethelkerk hebben wij een heleboel centjes opgehaald bij de mensen.

Heeft u last van slangen?

Een heleboel vragen van groep 3/4. Er zijn hier ook een hoop veranderingen geweest, nu is er weer iets van rust. We missen je en hopen dat het goed met je gaat.

Groep 3/4: Love you, knuffels, kusjes, heel veel kusjes, veel plezier met de kinderen en ontdekken.

Liefs Jamila

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!