inekeinuganda.reismee.nl

Lezen

Laatst woonde ik een les bij in P1 (in Nederland groep 3) en ik snapte eigenlijk niet zo goed wat de bedoeling van deze les was. De leerkracht begon met de letter c en ging vervolgens verder met de woorden window, door, book, pencil. Was dit een leesles of had het een ander doel? Er is geen duidelijke leesmethode, alleen wat gekopieerd materiaal van de methode Jolly Phonics. Er is een starterskit van deze methode te koop en dat leek mij, na overleg met Marylin en Reny, een goede investering. Zo kan er gewerkt worden aan een duidelijke leerlijn. Deze week ben ik met Reny naar Kampala geweest om deze aan te schaffen en zaterdag hebben we het materiaal bekeken en plannen gemaakt. De methode gaat uit van de klank van de lettes, rijmen, hakken en plakken. Wij vinden het heel gewoon, maar hier wordt er weinig of geen aandacht aan besteed. De nadruk ligt op het aanleren van de letter. Het gevolg is dat het leesproces langzaam op gang komt en kinderen zelfs aan het eind van P2 vaak nog niet of nauwelijks kunnen lezen.

Voor top class heb ik een spel gemaakt waar de kinderen plaatjes bij de juiste beginklank moeten zoeken. De kinderen vinden het erg leuk en de leerkracht nam uit zichzelf elke dag een groepje bij zich om het spel te spelen! Ook had ik een rijmspelletje gekocht en een leerkracht vroeg wat de bedoeling er van was. Ze snapte eerst niet wat ik bedoelde en dacht dat het om dezelfde kleur ging. Na enige uitleg begreep ze wat ik bedoelde. Nu nog begrijpen dat rijmen een belangrijke fase is in het (voorbereidend) leesproces! Opvallend is dat je kinderen hier niet spontaan hoort rijmen, terwijl wij dat, in Nederland, heel gewoon vinden. Ook komen kinderen in Nederland overal om zich heen letters en woorden tegen. Dat is op het project en in de dorpen weinig of niet het geval. Des te meer een reden om geschreven tekst en het nut ervan bewust aan te bieden!

Naast het werken aan het voorbereidend lezen op de Nursery school hebben Reny en ik het gehad over de vraag hoe we de leerkrachten in P1 kunnen helpen. Deze week ga ik dit overleggen met de leerkracht van P1 en headmaster Mozes.

Met het materiaal in de starterskit en de verzamelde boekjes op het gebied van (voorbereidend) lezen zijn er genoeg mogelijkheden om spelletjes en opdrachtkaarten te maken. Verder zit er materiaal bij om de leeromgeving wat uitdagender te maken.

Voor mijzelf is het ook leerzaam om het handboek te lezen. In het Engels worden andere klanken en/of klankgroepen aangeleerd dan in het Nederlands.

Wat de teachers graag willen zien en lezen is hun contract! Deze zijn nog niet getekend. Toen ik in de meeting van deze week vroeg waarom de meesten 's morgens zo laat komen antwoorde één van de teachers dat ze het contract nog niet had getekend en niet wist hoe laat ze aanwezig moest zijn.... Ze werkt hier al zo'n 5 jaar en dan mag je toch verwachten dat ze weet dat ze geacht wordt aanwezig te zijn als de eerste kinderen komen. Ik heb er maar om gelachen en gezegd dat ik het nog wist van vorig jaar. De volgende dag kwamen ze op tijd.

Als ik een thermometer had, kon ik daar op aflezen dat het minder warm is. En dat is best lekker. Voor Ugandezen een reden om de (winter)jas te voorschijn te halen, voor mij hooguit een vest. Het regent regelmatig en dat is goed voor het land!

Op mijn horloge lees ik dat het bijna etenstijd is. Dus: voor vandaag genoeg leesvoer. De volgende keer meer.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Marleen

Als ik je verhalen zo lees heb ik het idee dat jij het gevoel hebt niet weggeweest te zijn. Genieten dus!
Hier alles 'rustig". In mei ga ik Barend halen. Daar kijk ik naar uit. Totaal andere omgeving dan waar jij nu bent maar o zo mooi. Het voorjaar doet hier voorzichtig zijn intrede. Het is nog geen april. Er kan dus nog vanalles gebeuren. Groet

Claudia

Heej Ineke,
Super om te lezen dat je ook het leesonderwijs, samen met Reny en Marilyn, verder aan gaat pakken. Dat is heel belangrijk er is inderdaad niet echt een systeem in het leesonderwijs. Ben heel benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken. Succes!!!

Cécile

Hoi Ineke,
Net terug van Noah's Ark meteen jouw verhalen gelezen. Ik ben nog niet geland in het hier en nu en Noah's Ark speelt nog een prominente rol in mijn hoofd. Toen ik bij het wegrijden Renske zag zitten zwaaien met de kleintjes vroeg ik me af waarom we weggingen. Ik had helemaal geen zin om te gaan!
Ik hoop dat je nog lekker eet van onze nagelaten soepjes e.d.
Succes met je klus, lieve groet !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!