inekeinuganda.reismee.nl

Anders...

Ook al alles alweer zo ‘gewoon', zo bekend, natuurlijk zijn er ook dingen anders dan de eerste periode dat ik hier was.

Allereerst de kinderen. Er zijn weer nieuwe gezichten, nieuwe kinderen variërend in de leeftijd van 0 tot ongeveer 4 jaar. Allemaal met hun eigen verhaal: achtergelaten, ziek, wees.... Vrijdag ging ik met Reny en Susannah aan de weg rolex eten. Christy was ook mee, want zij mocht bij Susannah slapen. Vorig jaar, ruim een week voordat ik weer naar Nederland ging, kwam zij in Noah's Ark. Ze was door haar stiefvader misbruikt en door haar moeder aan de kant geschoven, niet belangrijk genoeg om je druk om te maken. Nu zie ik haar terug een vrolijke, soms ondeugende kleuter. Inmiddels spreekt ze ook Engels. Waarschijnlijk was dit de eerste keer dat ze de poort uitging nadat ze is gekomen. De meiden hadden plezier en stonden vrolijk te dansen. Mooi om te zien.

De rolex smaakte weer goed. Alleen de verpakking is anders. Vorig jaar ging er een beschreven blad uit een schrift omheen, nu een plasticzakje. Toch wel jammer eigenlijk, dat papier had wel wat.

Ook zijn er andere vrijwilligers. Er zijn er best veel op dit moment. In mijn buurtje, ook wel Dutsch Ghetto genoemd, zijn alle huizen bewoond inclusief het grote huis waar Mariska vroeger woonde. In de huisjes verderop wonen ook nog een aantal vrijwilligers. Zaterdagavond eten we met elkaar rolex. Gezellig.

Het eten gaat voor de vrijwilligers ook een beetje anders. Er wordt een pan op een tafel gezet en we mogen zelf op scheppen. En dat is best prettig. Geen overvolle borden meer die voor je neergezet worden en als je wacht met opscheppen totdat er echt begonnen wordt is het meestal nog lekker warm!

Wat ook iets warmer is, is de douche. Vorig jaar zat er ook al een soort verwarmingselement aan de douche, maar die werkte niet. De eerste week heb ik het knopje dan ook nooit aangedaan. Totdat iemand na een week vertelde dat het gerepareerd is en nu wel werkt! Niet een warme douche zoals we in Nederland gewend zijn, maar toch net even lekkerder dan koud.

Als de stroom uitvalt, wat regelmatig gebeurd, en we overgaan op de generator moeten we het met een koude douche doen, want dan gebruikt het teveel stroom. Dat geldt trouwens ook voor de waterkoker.

De watervoorziening is een ander verhaal. Afgelopen zondag was er geen water. Om een uur of zeven ‘s avonds was er 1 tappunt waar water was en daar was een run op. Ik was blij met mijn 2 liter water. Douchen was er toen dus helemaal niet bij. Lang leve de vochtige doekjes! Midden in de nacht hoorde ik de waterleiding en dacht dat ik me 's morgens lekker kon douchen. Niet dus, geen water. Later jn de morgen was er weer water. Ook later in de week moesten we het een dag zonder doen. Het probleem lijkt de pomp te zijn. Ook wordt er, omdat het project groeit, steeds meer water gebruikt. Er wordt gekeken of er nog ergens anders geboord kan worden.

Donderdag ben ik met Reny naar Kampala geweest naar Aristoc, de winkel voor schoolbenodigdheden. Al kijkende en pratende hebben we veel ideeen uitgewisseld en plannen bedacht. De terugweg hebben we ook anders dan anders gedaan, namelijk de hele weg op de boda boda. Het is wat duurder dan de matato en het is wel een hele zit, maar het gaat uiteindelijk sneller.

Tja, anders is best leuk!

Volgendekeer hoop ik weer wat anders te schrijven.

Groeten van Ineke

PS: Iedereen heel veel plezier met het winterse weer in Nederland. Dat is toch wel heel anders dan het weer hier!

Reacties

Reacties

Claudia

Heej Ineke,
Wat super om dat stukje over Christy te lezen. Heerlijk dat ze zich zo heeft aangepast en is gegroeid. Voordat ik naar Nederland ging was ze ook al zo heerlijk ondeugend. Leuke meid!!! Ze was helemaal gek van Christian en was altijd bij hem in de buurt te vinden;) Super dat je nu soms ook een warme douche hebt. Hoeveel mensen zitten er in het oude huis van Mariska.
Fijne zondag en werkse weer komende week!!!
Liefs, Claudia

Rommy

Hee Ineke, leuk al weer een nieuw verhaal! Je spreekt wel een beetje in raadselen hoor, maar gelukkig kunnen we googelen. Ik ben er nu achter dat Rolex staat voor "roll-eggs", dat klinkt best lekker. En dat een boda boda (brommer waar je als je wilt met zijn vieren op kunt zitten volgens de afbeeldingen) duurder is dan een matato (dat lijkt mij een busje te zijn?) snap ik ook niet helemaal.... Maar inderdaad: het is gewoon ANDERS! En dat is best leuk!
Liefs en groetjes, rommy

Alice Bloemendaal

Anders is leuk. Daar heb ik nog een (digitaal) boekje van. Mooi dat je met Reny plannen hebt gemaakt. Er gebeuren weer mooie dingen. Succes met alles.
Liefs, Alice.

Anne

Hei Ineke,

Je blog is weer in gebruik:) En ik geniet weer van je mooie verhalen.

Liefs Anne en co!

Marjanna

Ha die Ien,

Leuk om je verhaal weer te lezen. Het is inderdaad zo anders daar als hier in Nederland. Wij doen de kraan open en er is altijd ... (warm)water. Daar dus niet... Je past je voortdurend aan maar dat is hoe het daar gaat.... je bent op je plek...
Werk ze weer van de week,

liefs van Marjanna

greet

Heerlijk om te lezen dat je de kinderen ziet veranderen ten goede. Vandaag hebben we het geld van ons projectkistje in de hal eens geteld, en ik kan met trots zeggen dat het goed loopt. Ook jou verhalen worden verzamelt in een map, zodat gemeenteleden zonder internet mee kunnen genieten van wat je schrijft. Het komt zo voor onze gemeente iets dichter bij en dat is echt leuk.
Groetjes van alle vijf en ga lekker door met anders en toch leuk.

Chris,Cora en meiden

Met de boda uit Kampala? Gelijk je reiskostenvergoeding erdoorheen jagen, gelijk heb je!Ik hoop voor je dat je nu geen souvenier van 2 meter breed hebt gekocht! ha,ha. Goed om te lezen dat je plannetjes maakt met Reny voor het onderwijs daar!! Jullie vullen elkaar goed aan! En dan ook nog (af en toe) warm water!! Bofkont!

wilma Welten

Leuk om je verhaal weer te lezen. En wat goed dat je ziet hoe goed het met de kinderen gaat. Fijn dat jij en Reny zo weer verder kunnen samenwerken. Geniet weer en succes deze week.

Erna

Mooi verhaal weer Ien. Qua weer ben ik wel jaloers, maar dat gedoe met dat water......, wat zijn wij toch verwend!!!

anita

het is weer genieten om je verhalen te lezen met de leuke foto's erbij. je bent alweer helemaal op je plek zo te horen.
liefs Anita

Marijke

Geweldig om zulke verhalen van je te lezen! Sommige mensen hebben hier ook last van "geen" water gehad maar dan in de vorm van bevroren leidingen! Gelukkig stroomt het warme water bij ons heerlijk uit de douchekop. Maar ja... jij hebt daar de zon en met een koude douche ben je meteen wakker!
Dikke knuf XX

Erica

He Ineke,
Net je 'anders' verhaal gelezen: als of jij je hand er niet voor omdraait zo schrijft je over het hebben van geen water! Voor ons niet voor te stellen.
Knap dat je er zo mee om kunt gaan.

Liefs Erica

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!