inekeinuganda.reismee.nl

Babylove en meer

Babylove ...............

Als je de achtergronden van de kinderen leest lijkt het soms wel of kinderen hier een ‘wegwerpartikel' zijn. Sinds ik hier ben zijn er weer 2 baby's bijgekomen. De eerste nieuwkomer die ik meemaakte is Aron. Hij werd buiten gevonden. Hij was ongeveer 4 weken oud en woog ruim 2 kilo. De eerste weken sliep hij bij Pita en Piet of bij een vrijwilligster. Inmiddels groeit hij goed en woont hij bij de andere baby's. Op de babyafdeling wonen ongeveer 15 kinderen in de leeftijd tot ongeveer anderhalf jaar. De baby's krijgen hun fles of eten op hun eigen afdeling. Aan het begin van het schooljaar zijn de kinderen vanaf ongeveer anderhalf jaar doorgeschoven en zij eten nu mee met de andere kinderen. Zij hebben bij het eten vaak nog hulp nodig, dus als je bij hun aan tafel zit eet je met je ene hand zelf en met de andere voer je 1 of meer kinderen. Bij elke tafel zitten 1 of meer verzorgers en eventueel een mzungi. De kinderen leren met een lepel eten, maar ze vinden het vaak geen enkel probleem om met de handen te eten. Ook al is het een potje babylove. Want babylove is niet alleen de liefde van en voor de baby's maar ook (bijna) dagelijkse kost. Babylove is de Duitse variant van Olvarit en op de een of ander manier is er hier een container vol van bij Noah's Ark beland. Niet alleen de baby's eten het hier, maar ook de grotere kinderen. Na het eten van het ‘hoofdgerecht' krijgen de kinderen regelmatig een fruitig potje babylove. Hiervan hoef ik (gelukkig) niet mee te eten. Ook wordt het als saus over verschillende gerechten geserveerd. Niet echt mijn favoriete eten. Geef mij maar pannenkoeken. Als een kind jarig is mag hij kiezen wat hij wil eten en ze kiezen regelmatig voor pannenkoeken. Andere gerechten die regelmatig opgediend worden zijn: posho, een maisgerecht met vrijwel geen smaak; matooke, gekookte bananen; cassava, en wortelknol; chapatti, een soort broodpannenkoek; irish patatoos; brood met ei; een gerecht met rijst en ik weet niet wat allemaal met babylove; soep met brood en jawel patat! Als groente krijg je vaak greenes, bladeren van ? planten. Over o.a. de posho en chapatti doen ze een schep bruine bonen in een sausje. Als ontbijt eet ik of thuis brood of ik haal pap in het kinderhuis. Dat eet ik dan lekker rustig buiten op, want anders hangen er meteen tig kinderen om je heen.

In de village kun je rolex eten, chapatti met gebakken ei. Dat is echt lekker. Zaterdag ging ik daar met 3 volwassenen en een kind eten. Frisje erbij, kosten ruim 3 euro voor 4 personen.

....... en meer..

Zaterdag ben ik met een andere vrijwilligster naar Mukono geweest. Het eerste stuk liepen we door het dorp. Op een doodlopend weggetje kwamen we kinderen tegen die water gingen halen, water dat er nou niet bepaald fris uitziet. Dan besef je weer wat een luxe het is om bij Noah's Ark schoon water te hebben. Wij hebben ook even geprobeerd hoe is om met een jerrycan op het hoofd te lopen. Nou, dat valt niet mee. En dan was het nog een kleintje! In Mukono hebben we geshopt, o.a. schoolspullen, van stoffer en blik tot perforator. De schoonmaakster op school vroeg waar het stoffer en blik voor was. Ze kende het niet.

Ik kan de teachers al blij met simpele dingen als een perforator en een nietmachine speciaal voor de nursery school. Anders moeten ze er voor naar de office. Je moet voor alles naar deze office met secretaresse voor primary en nursery school. Een printje of een kopietje maak je niet zo makkelijk als in Nederland. Je moet er echt even de tijd voor nemen. En dan kan het ook nog zijn dat de stroom uitvalt. Van het geld van school, familie, vrienden en kennissen koop ik wat ik nodig vind en wat er over blijft gaat in de pot voor de speeltoestellen bij de nursery school. Dat zit nog in de planning, eerst moet het gras gegroeid zijn. Vorige week heb ik een 3 karretjes (soort fietsje met een bakje erachter) voor buiten gekocht.

Vanaf deze week ga ik proberen het werken in de speelklas meer en meer aan de teachers zelf over te laten. Ik heb besloten om af en toe een middag thuis te werken. Op school zijn er toch altijd kinderen die (veel) aandacht vragen. Thuis kan ik rustig doorwerken. Ik bereid dan o.a. de meetings voor en werk aan een ideeenboek.

Zondag ben ik met andere vrijwilligers naar een zwembad bij een hotel geweest. Toch wel erg lekker om er even helemaal uit te zijn. Toen we terug gingen en de poort uitreden viel het verschil wel erg op: een mooi hotel en daarbuiten de hutjes.

De president is weer herkozen. Na de landelijke verkiezingen volgden de verkiezingen voor de burgemeesters. Dit heeft in Kampala voor onrust gezorgd. Ik had eigenlijk zaterdag naar Kampala gewild, maar dat heb ik maar even uitgesteld.

Misschien lees je dat de volgende keer.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Erna

Weer een mooi verhaal!!!!

aline

Hoi Ineke,door jou goede werk krijgen de kindertjes heel veel "babylove"!!!!!!!!!
Mooi om dit allemaal te kunnen volgen hoor.
Een heel fijne tijd nog gewenst en de groetjes uit zeer koud Den Helder.

Dita

Wat mooi al die eet foto's.wat kunnen ze een hoeveel heden op he? Ze eten als dijkwerkers!
groeten uit een erggggggggggg koud lacombe!!!
Met de windchill -38.Crazy country .
aju paraplu

kees en greet

Het is en blijft een genot om jou te volgen met de foto`s en verhalen. Jamme dat ik jou stem niet kon horen tijdens het skypen maar jou zo plotseling even te zien vond ik al gaaf.
Momenteel zit Kees al een week thuis(er werd gedacht aan nierstenen) maar vanmorgen is er een longontsteking ontdekt dus antibiotica mag zijn werk gaan doen, verder gaat hier alles wel z'n gangetje en wacht ik op een behandeling(16 mrt) voor mijn nekklachten( toch het gevolg van de wiphles van 22 jaar terug). Groetjes van alle 5 weer

Jeanette

Hoi Ineke, bedankt voor weer zo'n superverhaal en zulke mooie foto's!! Ik begin er al naar uit te kijken...
Aangrijpend allemaal hoor, wat moet dat intensief zijn!Ik kan me goed voorstellen dat je zo nu en dan de rust zoekt,petje af!!!
Veel liefs, Jeanette

Mirjam

Hey Ineke,
ik heb al je berichten gelezen en je foto's bekeken, echt super! Vooral die kindjes, wat een schatjes, je zou ze toch bijna mee willen nemen naar Nederland.
Ik heb nog een nieuwtje: vorige week maandag heb ik mijn rijbewijs gehaald! Het was mijn tweede keer. Kan ik toch nog een tijdje in je autootje rond rijden. Ik zou proberen je auto schadevrij te houden maar verzekeren kan ik het niet want ik heb oma's auto ook al geraakt, oeps! Geen echte schade maar toch, wees er maar vast op voorbereid voor als je terug komt!
Heel veel succes nog verder en ik blijf je volgen!

Veel liefs en groetjes van Mirjam.

Ester Pasterkamp

Leuk om steeds jouw verhaal te lezen Ineke. je kunt het beeldend vertellen. Ik zie het zo oor mij. Succes

Nel

Hoi Ineke,
De helft van je reis zit er al op! En wat heb je al veel beleefd en goed om te lezen en op de foto´s te zien dat je echt veel kunt betekenen voor de mensen en kinderen daar. Geweldig, hoor!Nou nog een goede tijd en geniet ervan!
Groetjes en tot mails!

anita

Lieve Ineke,

Ja. wij zijn ook weer terug uit Oostenrijk. Nog geborreld met de meiden. Was gezellig
Wat geweldig leuk om je verhalen te lezen en alle foto's te bekijken. Ik geniet ervan. Je bent daar alweer 2 maanden, ongelooflijk zo snel als het gaat.
anita

Rommy

Hoi Ineke,
Gaat de tijd voor jou ook snel daar? De eerste helft zit er al op! Als ik je verhalen lees hoor ik je stem erbij, en het is ook leuk om jou op de foto's terug te zien. Zou ik je al een beetje missen soms? Zet 'm op daar en probeer tussen het werken door te genieten van alles om je heen. groetjes, rommy

Marjanna

Big surprice! afgelopen maandag. Leuk om je even "life
" te spreken en te horen dat alles goed met je gaat. De teachers en kids houden je wel bezig zo te lezen, er is een hoop werk te doen. Erg leuk dat je ons zo uitgebreid op de hoogte houdt en dat we je op de voet kunnen volgen. Overigens, je haar zit nog goed hoor.... lieve groetjes van Marjanna

Jan Putters

Hoi Ineke,
Met belangstelling volg ik je verhalen op je blog. Leuk dat je er ook regelmatig nieuwe foto's bij zet. Naast fysiek lijkt het me vooral emotioneel nogal 'heavy'. Zeker als je leest hoe kinderen, uit nood, aan jullie worden toevertrouwd. Veel succes met je mooie 'werk'. Groeten van Jan Putters

Verrekijker groep 7/ 8

Hey Ien,
Long time agooooooooo!
Wat leuk dat je misschien naar Kampala gaat. Wij hebben daar een filmpje over gezien en in de Sam sam over gelezen! Die ging- gaat namelijk helemaal over Uganda.
Wees maar op je hoede, want ze boksen daar heel erg veel. Dat hebben we gezien op de film. Die kinderen doen dat omdat ze hele graag beroemd willen worden met boksen en daarmee geld willen verdienen voor o.a. familie.
Tot zo bij een ander stukje!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!