inekeinuganda.reismee.nl

De eerste schoolweek

De eerste schoolweek ...

De teachers worden om ongeveer 7 uur op school verwacht. De school begint om 8 uur, maar de eerste kinderen zijn er al om half 8. Om kwart voor 7 ben ik maandagochtend aanwezig want ik heb de sleutels. Het hele weekend is er nog gewerkt. Er is schoongemaakt, maar de toiletten zijn nog niet klaar, het schilderwerk is niet af en de office (ruimte voor de teachers en materiaal) nog lang niet. De meeste kinderen uit de dorpen komen met oudere kinderen mee. Het is half 11 als we ondekt hebben hoe alle kinderen heten en in welke klas ze horen! Sommige kinderen zeggen niets. Dan maar hopen dat ze op de een of andere manier reageren als ze een van hun namen, een Ugandese en een Engels klinkende, horen.

Voor 'susu' (plassen) moeten we naar de primary school, dus een groot deel van de dag zijn we kwijt aan het heen en weer wandelen daarheen. Er word een gleuf gegraven voor de leidingen naar de toiletten, want die waren ze ‘vergeten', terwijl ze gezegd hadden dat ze gecontroleerd hadden of alles werkte?!

Om 1 uur krijgen de kinderen eten. Ze zitten op de grond en de lepels zijn nergens te vinden. Nou vinden de kinderen het geen probleem om met de handen te eten, maar ze zijn niet bepaald schoon meer na het eten. Om 2 uur gaan ze slapen. De kinderen van baby class (3 jarigen) slapen op een matras op de grond, de kinderen van middle en top class leggen hun hoofd op tafel en vaak doet de teachers dit ook maar. Als ze wakker worden is het al ongeveer half 4 en spelen ze buiten. Om 4 uur gaat de school officieel uit, maar het is tegen vijven als de laatste kinderen opgehaald zijn! De schooldag is dus best lang!

De nacht van maandag op dinsdag regent en stormt het. Om de school is het een vieze boel, overal modder. Voordat de school begint zeggen de teachers dat het beter is dat de kinderen de schoenen uitdoen, maar een half uur later zit iedereen binnen met schoenen aan en is het een smeerboel. Afspraak maar weer herhalen en later gaat het beter. Er is een schoonmaakster, de moeder van Jonathan. Hij kan niet lopen en komt in een buggy naar school. Hij woont in een van de dorpen en omdat zijn moeder hem moet brengen is haar een baan aangeboden als schoonmaakster. Ze kan Jonathan dan ook helpen als hij bijv. naar het toilet moet. Hij kruipt gelukkig als de beste. Toen ik de namenlijst kreeg stond er gewoon ‘disabled' achter zijn naam. Dat was alles. Niks geen besprekeningen en / of onderzoeken vooraf. Hij komt gewoon! Ook van klassenboeken, registratiemappen, enz. hebben ze nog nooit gehoord. Elke teacher krijgt een namenlijst, met de naam van de moeder en de naam van het dorp waar ze vandaan komen. Verder krijgen ze de Teachers' Guidelines. Ik ben er inmiddels achter dat ze verwachten dat ik roosters e.d. maak. De hoofdmeester van vorig jaar is nu manager binnen Noah's Ark en hij begeleidt de nieuwe hoofdmeester. Hij zou mij dinsdag meer vertellen over het leerplan voor de school. Maar toen werd het woensdag, donderdag.... vrijdag om 9 uur zei hij dat hij over 30 minuten zou komen, maar ook dat ging niet door. Ze zeggen steeds dat ze blij zijn dat ik er ben om de teachers van de Nursery te trainen en de zaken daar te regelen, maar soms lijken ze er niet bij stil te staan dat ik ook niet van alles op de hoogte ben. Dus vraag ik veel. Het is ook niet goed om alles op de Nederlandse manier aan te willen pakken, want daarvoor zijn de verschillen te groot. Het is zoeken naar de gulden middenweg! Mijn plan was om dinsdag te starten in de speelklas. Dat is niet gelukt, want ook daar is het werk nog niet af. Elke dag ga ik naar de mannen die met de tafels bezig zijn (ze zijn te hoog) en vrijdag zijn er zowaar 7 van de 15 klaar. Als ik vraag of ze deze naar de school wil brengen, zeggen ze dat ze het te druk hebben. Ik moet daar om lachen en vraag waarmee, want ze zitten alle 5 te niksen. Zelf neem ik alvast een tafel mee. 5 minuten volgen de mannen, elk met een tafel!

De kinderen in de ‘baby' klassen heb ik lekker zien spelen met de blokken, poppen, enz. Af en toe wip ik even binnen en ga met de kinderen spelen. Toen ik weg ging zag ik de teacher dit overnemen. Yes! In de middle en top class gaat het er toch wel heel ‘academisch' aan toe. In de middle class (4 jarigen) zaten de kinderen een uur lang vieren te schrijven! Een kind maakte van al die vieren een vis en ik zei dat ik dat erg leuk vond, de teacher zei dat ze ook in het midden vieren moest schrijven............

Tijdens de koffie en lunch gingen de teachers lekker in hun klas zitten eten en drinken terwijl er buiten van alles gebeurde! Ik heb ze naar buiten gestuurd. In de Teachers' Guidelines staat toch echt dat de teachers altijd bij de kinderen moeten zijn! Je verantwoordelijk voelen lijkt hier niet zo vanzelfsprekend te zijn. Het gebeurd regelmatig dat er gewoon niets gebeurd. De kinderen leren in ieder geval om te wachten! De teachers hebben gezegd dat ze het goed vinden dat ik regelmatig bij ze binnenloop. Ik probeer ze dan wat praktische tips te geven en dat zijn vaak, voor ons, simpele dingen als: laat ze opruimen wat ze laten vallen, schrijf een woord bij een tekening,....

Samen met Hilda (‘mijn assistente') heb ik het materiaal verder geordend. De kinderen kregen deze week allemaal nieuwe Crocs schoenen. Er is een container vol. De dozen kunnen wij goed gebruiken.

Vrijdag, om een uur of 2, hoorde ik dat er 's middags een vergadering was met alle teachers van de nursery en primary school. Hoe laat? Als de kinderen weg zijn. Dus dat was ongeveer 5 uur en even voor 7 was hij afgelopen. Bij het punt ‘observations' geven de teachers aan wat ze de afgelopen week is opgevallen. Een ding was de teachers van de Nursery vooral opgevallen: de aunti's die kwamen om te helpen deden niets, ze zaten maar! De pot verwijt de ketel..?? Na het uitspreken van de observations kan er gereageerd worden en dat doen ze graag uitgebreid.

Kortom: ik heb deze week veel gezien en me over veel verwonderd. Je moet je vooral niet ergeren, blijven lachen! En tevreden zijn met kleine dingen, zoals spelende kinderen in de baby class.

Inmiddels is het zaterdagavond. Ik zou vandaag naar Mukono, maar de president is er en dat geeft onrust en onveilige situaties. 18 februari zijn er verkiezingen. Het is heel goed mogelijk dat er dan weer wordt geadviseerd om op het terrein van Noah's Ark te blijven.

Ik hoop dat ik maandag even naar Mukono kan, want de dongel moet opgeladen worden. Gelukkig kan ik nu even die van een ander gebruiken.

Tot slot: als mensen geprobeerd hebben mij te sms'en of te bellen is dat niet gelukt, want ik heb een ander, Ugandees, nummer: 0778277181 ( landnummer van Uganda is 0256). Als ik nu gebeld wordt kost het mij niets!

Tot de volgende keer, groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Wim en Marion

Hoi Ineke, we zijn weer terug. Het is niet gelukt om naar Oeganda te gaan en je te bezoeken. We hadden
geen inenting gekregen tegen de gele koorts. En dat
betekent dat je Kenia wel uit maar niet meer in kan.
Je verslagen zijn prachtig om te lezen. Heel herkenbaar ook. Sterkte verder en hartelijke groeten.

Erna

Hoi Ineke, wat een prachtig verhaal weer!!! Wat een andere wereld!!! Succes verders!!

Suzan & fam

Hoi Ineke!
"En de slak bereikte de ark door volharding".
Geniet van elk klein succesje!!!

e.pasterkamp

Goh Ineke. Ik kan mij voorstellen dat je hier geduld leert. Zou goed zijn voor ons om dat eens mee te maken. Wel leuk om te lezen hoe alles nu begint te draaien. Je kunt het goed weergeven Ineke. Succes verder en tot de volgende keer.
Ester

Sjanie

Weer heerlijk om je verhaal te lezen .Je maakt heel wat mee zo.
Haha en de mannen al aardig de baas met sjouwen,ja je zal het maar te druk hebben toch,waarmee?,ik hoor het je zeggen.Succes

Barend

Hallo Ineke,

Ik heb via m'n moeder deze link gekregen en heb het allemaal net gelezen. Wat leuk om te horen wat U daar allemaal doet. U bent echt met goed werk bezig. Altijd leuk om te horen wat andere mensen doen.

Zoals je weet zit ik nu in noorwegen en alles gaat hier goed. Ik wilde U ook even laten weten dat ik nu volgend jaar Definitief naar Øytun ga de inschijfformulieren zijn verzonden en ik ben officieel toegelaten. Dus daar ben ik echt heel bij mee.

Groetjes,
Barend.

PS: Ik hou een blog bij op Barenddwm@waarbenjij.nu Ik schrijf niet veel maar voor het geval u mijn verhalen ook wil lezen, daar kan het;)

Els en Anton van Deutekom.

Hoi Ineke, eindelijk eens een berichtje van ons. Maar we volgen je verhalen en foto's trouw hoor!
Lijkt me een heel andere wereld daar in Oeganda. dingen die voor ons gewoon zijn, beleef je daar heel anders. Fijn dat je zo positief bent en blijft. Veel succes !!!

anton en els.,

Anja

Wat heerlijk en goed dat je zoveel kunt bijdragen en je steen kan verleggen in die rivier. Ik ben trots op je. zo zie je maar dat er overal wat is. Geen last van inspecties, maar wel gebrek aan verantwoordelijkheid. Veel succes de komende werkweek.

de bloempies

hoi Ineke , als we je verslag lezen doe je goed werk daar het is leuk om te lezen wat je er allemaal doet.
gelukkig dat wij bloemendaaltjes zo "geduldig"zijn maar ik heb het idee dat je goed weet hoe je daar mee om moet gaan . nog heel veel succes en we blijven je natuurlijk volgen
groetjes van ons vieren

Cor en Annita

Hoi Ineke,

Wat leuk om je bij moe gesproken te hebben en te horen dat het goed met je gaat.(wou je je broertje niet spreken of zo).
We hebben allemaal je verhaal weer gelezen,erg indrukwekkend, en je zult merken, geduld is een schone zaak,.
Maar lezen ook uit je verhaal dat je goed bezig bent .
Heel veel sterkte en succes verder, en we horen lezen of zien elkaar wel weer.

Groeten van ons allemaal

Jan Putters, Stichting Kopwerk

Hoi Ineke,
Ik lees met veel belangstelling je blog. Een fascinerend verhaal waaruit je liefde en betrokkenheid blijkt. Veel succes met je mooie werk. Na je terugkomst spreken we elkaar vast.
Groeten en het allerbeste!

Annie Swart

Nou ik ben niet zo.n schrijfster maar ik lees wel graag
je verhalen nou ik lees wel weer een keer wat ik vind het het heel leuk groetjes Annie Swart

rommy

Lieve Ineke,
Mooie verhalen en prachtige foto's! Wat beleef je veel en wat moet je je aanpassen en geduldig zijn. Leer je nu eindelijk te 'onthaasten' :-) ?
Zorg goed voor jezelf!! xx

Hanneke

Hoi Ineke,
Wat een avontuur beleef jij daar. Alles inclusief lees ik in je weblog, zonder AB ers enz. Geniet van alle mooie momenten die jij daar met de kinderen hebt.
Groetjes Hanneke

Puck.

Hoi Juf Ineke.
Is het nog een beetje leuk in Uganda??
En, hoe is het met u?
we missen je héééé'l erg!

Xxx Puck.

Simona

Lieve Ineke,
Wat een verhalen zeg! Echt super om te lezen.
Zal wel even lastig zijn om te schakelen vanuit het drukke, haastige leven hier en het rustige leven daar!
Ze kunnen niet anders dan blij zijn dat jij er bent om te helpen! Het kost wat tijd en geduld maar dan heb je ook wat..........
Heel veel succes daar!
Liefs Simona

Jans

Hee Ien,

Wat een gezellig mailtje van je voor de kliek, jammer dat het skypen niet lukte!
We zijn weer een weekend verder, wat gaat een week hier snel........bij jou ook? offe..............?!?!?!?
Gisteravond(vrijdag) met Marleen dWM lekker uit eten geweest, bij ChicaChica in Schagen, gezellig hoor. Heerlijk bij gekletst had haar een tijd niet gesproken.
Nu langzaam aan het voorbereiden voor een weekje lange latten, voor mij een tijd geleden en mag dit jaar jou plaats innemen ;-)
Skischoenen gekocht dusse volgend jaar met in ieder geval minimaal 5-6????? of blijf je bij je leuke ganese kids???
Nederland was vandaag echt niets aan het heeft de hele dag geregend, je weet wel zo'n ontzettende saaie, grijze grauwe dag blehhh. Wat weer betreft mis je op dit moment nix.
Morgen spijbel ik wat Bethel betreft, denk dat ik Arie opzet op Nederland 1, morgenmiddag bij Michel en David op verjaardagsvisite.
Morgenavond weer voorbereiden voor de maandagochtend, nog weekje werken en dan de trein in, we zullen vrijdagavond zeker even op je proosten en misschien lukt het Skypen wel vanaf Hinterglemm........We houden zeker contact, maak er wat van maar zo te lezen lukt dat goed!
Liefs en tot de volgende mail,
Jans

jans

ja ik bedoel natuurlijk je UGANDESE kids......was beetke laat gister ;-)

Annie

Nou ik zo u er niet graag zijn met die kikkers en
mieren en een slang maar je hebt best w
el een
leuk huisje wij wonen vaak veel te groot het.
groetjes A.S.

Annie

er is iets fout gegaan dat (het) moest er niet bij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!