inekeinuganda.reismee.nl

safari en school

Safari

Maandag 24 januari om 06.00 vertrok ik samen met 2 andere vrijwilligers richten Murchison falls national park. Interessant om tijdend de rit van ongeveer 7 uur het leven in Uganda te zien. Veel mensen zijn met een gele plastic jerrycan op weg naar een waterpomp. Sommige mensen lopen een uur of langer. En dan nog terug met een volle jerrycan! Sommige mensen hebben een oude fiets. Ook al kun je er niet altijd meer op fietsen het maakt het water halen lichter. In de dorpen kleine huisjes en hutjesDan woon ik hier in een ‘ 5 sterren hotel'. Ik heb water in mijn huisje en je kunt dit gewoon drinken. Noah's Ark heeft namenlijk een eigen waterbron.

's Middags stapten we aan boord van een boot voor een tocht over de Nijl. We zagen o.a nijlpaarden, buffels, olifanten en krokodillen. Vlak bij de Murchinson falls ging de boot terug, maar wij zijn uitgestapt om naar boven, naar het begin van de waterval, te lopen. We werden opgewacht door een gids. Het uitzicht onderweg was prachtig. Vanaf hier is ook een tweede waterval te zien, de Freedom falls. Deze is ontstaan in hetzelfde jaar dat Uganda onafhankelijk werd.

Om 19.00 waren we bij het hotel: een receptie en eetzaal en op het terrein huisjes met een slaapkamer. Het toiletgebouw was een eindje lopen. Van 22.00 tot 5.00 uur ging de generator uit en was er geen licht. Na het eten bracht iemand ons naar de kamers, want er kunnen buffels en ander dieren op het terrein lopen. 's Nachts naar het toilet gaan was dus best spannend, maar ik kwam gelukkig alleen vleermuizen tegen.

's Morgens om 6.00 vertrokken we naar de andere kant van de Nijl waar we een tocht met de auto door het park maakten. Wij hadden de luxe dat we maar met z'n drieen in een busje zaten, zodat we alles goed konden zien door het open dak. We zagen o.a. giraffen, warhtogs (soort zwijnen), reeachtigen, olifanten en leeuwen. Vooral leeuwen zie je niet altijd. Onze chauffeur / gids zag aan de manier waarop de antilopen reageerden dat er leeuwen in de buurt waren. Na deze rit gingen we terug naar huis. Ik heb genoten!

School

Morgen begint de school! Er zitten eindelijk planken in de kast. Gister en vandaag wordt er nog geschilderd en schoongemaakt. De speelklas is nog niet helemaal klaar en de ‘ office' (lerarenkamer / biblotheek / voorraad) nog helemaal niet. Ook toiletten waren gistermiddag nog niet klaar. Wie, wat en wanneer doet is vaak moeilijk te peilen. Een dutje doen tijdens het werk zie je regelmatig. Tijd is hier rekbaar. Als je om 9.00 een afspraak maakt, mag je blij zijn als je om 10.00 uur kan beginnen. Dat is best even wennen! Ze vinden trouwens wel dat de kinderen op tijd op school moeten komen! Morgen zal ik proberen de speelklas klaar te maken, zodat ik er dinsdag kan beginnen. Ook ben ik nog bezig met het maken van planborden. Een van de teachers heeft hier al eens mee gewerkt. De tijd dat er geen groep in de speelklas is zal ik me bezig houden met het begeleiden en trainen van de teachers. Telkens blijkt weer dat ze weinig of niets weten van het gebruik maken van spelmateriaal. Een van de teachers vroeg bijv. waar blokken voor waren. Dingen die voor ons zo gewoon zijn, zijn hier nieuw! Ze lijken het wel leuk te vinden. Verder hoop ik dat de office gauw klaar is, zodat ik die verder kan inrichten. Maar goed, eerst maar eens beginnen en kijken hoe het gaat, hoe er gewerkt wordt. Een ding is duidelijk: de kinderen gaan 5 dagen in de week naar school, van 8.00 tot 16.00 uur! Volgende keer kan ik vast meer vertellen over het Ugandese schoolleven.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

de bloempies

Hoi Ineke ,
we hebben net je verslag gelezen van je safari en natuurlijk de school . Het lijkt ons ook prachtig zo'n safari en vooral als je leest wat je allemaal gezien en beleeft hebt . Ook is het leuk om te lezen dat het met de school ook allemaal leuken wil (maar dan wel in het tempo van de ugandezen).Als we het allemaal zo lezen heb je het goed naar je zin en dat is natuurlijk ook belangrijk en ohja wij genieten erg van je auto vooral Cor en Bert.we blijven op het internet groetjes van Bert, Yvon, Anneloes en Leander.

Marleen

Op safari, wat een machtige ervaring.
Ik ben ook heel benieuwd hoe je (tweede) start van het nieuwe schooljaar zal zijn. Niet alleen jij maar ook de teachers maken een cultuuromslag mee. Succes in ieder geval , ik kijk uit naar je volgende blog

hester

hoi ineke,

zo te lezen heb je het hartstikke naar je zin ! ik vindt het erg leuk om alles te lezen en alles is ook erg herkenbaar he! de klim naar de watervallen was wel een pittig tochtje he????
geniet van je tijd daar want voor je het in de gaten hebt is het einde al weer inzicht! succes morgen met al het werk op school

gr hester

Ester Pasterkamp

Lieve Ineke
Wat een belevenissen. Ik kan mij voorstellen dat je geniet. En zoals jij het vertelt zie ik het zo voor mij. Prachtig lijkt mij. En ook ik ben nieuwsgierig hoe de schooldag gaat verlopen. Succes ermee
Liefs Ester

Alice Bloemendaal

Hoi Ien,
Spannend om morgen te beginnen zonder office. Niet even een bakkie om je nieuwe collega's te ontmoeten. Wel mooi om te lezen dat de teachers vragen stellen. Waar zijn de blokken voor? Ik moest meteen denken aan het boekje: Het kind en zijn bouwwerk.
Mooi dat je de kans kreeg om mee te gaan op safari.
Wel heel bijzonder als ik dat zo lees.
Heel veel succes de eerste schooldag. Ga je nog snacken na schooltijd?
Groetjes, Alice.

Judith

Weer een hele belevenis!
Succes morgen met de eerste schooldag!

liefs Judith

anja

Spannend morgen beginnen met een nieuwe groep kinderen. Geen bakkie 's morgens, maar wel net zo spannend denk ik. Veel succes.

dita

Leuk om te lezen over de safari,ons huisje had een wc dus ik hoefde gelukkig niet naar buiten!
mooi om die dieren in het wild te zien he?
Succes met je klas.Als je dinah en iska ziet geef ze maar een knuffel van ons.Groetjes

Lammie vd Heide

Hallo Ineke,
Je hebt het aardig naar je zin daar.
Hoop dingen doen ten goede van de mensen daar.
We denken veel aan je.
Liefs Lammie (moeder tineke)

Marjanna

Wauw... het lijkt me inderdaad een geweldige belevenis om zo met een jeep door het park te rijden en al die dieren van redelijk dichtbij te zien. Zo te lezen waren die paar dagen safari voor herhaling vatbaar!

Gonny

Hoi Ien,
Gaaf, zo'n safari!
Dat zijn lange schooldagen van 8.00 uur tot 16.00 uur.
'k Zou zeggen: veel spelen.

Leuk dat het skypen lukte.
Heel veel succes op je eerste schooldag. Ik hoop dat de teachers er om 8.00 uur allemaal zijn.

Groetjes
Gonny

Cor en Annita

Hoi Ineke
Beetje bijgekomen van de safari? Lijkt ons wel super. Je foto's geven ook een goed beeld van hoe het daar is volgens ons. Verder heel veel succes de eerste schooldag dinsdag en daarna natuurlijk ook. En we hopen natuurlijk dat je laptop geen last meer krijgt van het wissel stroom.Zodat wij je allemaal kunnen blijven volgen.

Groetjes Cor,Annita,Michael,Mirjam,Ilse

Jeanette

Hoi Ineke,

Superleuk om zo al je belevenissen te kunnen volgen! Succes en heel veel plezier!!

groetjes, Jeanette

Jan

Hallo Ineke . Wat heb je een erg leuke site. Op deze manier kan ik toch mooi op de hoogte blijven van Noah-s Ark. Volgens mij gaat het je zeker lukken er zinvol bezig te zijn ook al is er zo nu en dan wat geduld voor nodig. Doe je even de groetjes aan Jerome, Chris Cora en de kids?
Vriendelijk groeten van Jan.
(Was vrijdagavond om 6 uur thuis maar heb Noah-s Ark nog steeds in mijn hoofd zitten)

Nadine en Karin

Nadine vraagt of het leuk is in Uganda en ze mist je wel een beetje. We lezen je verhalen zo nu en dan. Je maakt in ieder geval van alles mee! Wat een belevenis. Ook in de klassen wordt je gevolgd, begreep ik. We houden je in de gaten! Groeten, Lou, Karin, Lisette en natuurlijk Nadine.

aad jeannet merel en rik

Hoi ineke,

Wat een prachtig avontuur "op safari"
maar ook op het brommertje met een vloerkleed...
We genieten erg van je blog en zien op de foto's echt jij....
dikke kus van ons

Renate

Hoi Ineke,
Wat leuk om al jou belevenissen te lezen, je maakt veel mee. Heel veel succes met de school!
Groetjes, Renate

Dick en Nel

Mooi verhaal over de safari, en dan de foto's erbij.
Veel succes op school , wat een verschillen tussen daar en hier in nederland.Leuk trouwens om je op de foto's te zien.
Groeten van ons allemaal

Cornell van der Wal

Hoi Ineke,
Super leuk om dit allemaal op deze manier te kunnen volgen.
Wat een verschillen zie je dan,stemt tot nadenken. Ik hoop dat je geniet van je eerste echte schooldag.
Heel veel succes met alles daar.
groetjes Cornell

luna

lieve Ineke

de hele klas mist u. en echt prachtige fotos die u heeft gestuurd. Die watervallen lijken mij heel mooi. De natuur gebieden ook. Vind u daar de kinderen net zo lief als op de verrekijker? Ik hoop u snel weer te zien
xxx luna

Janny

Hoi Ineke,
De eerst schoolweek is al voorbij, ben benieuwd naar je verhaal! Hoe was het? We zijn van de week bij tante Gré geweest, ik heb je verhalen voor haar uitgeprint en had de foto's mee op de labtop. Ze is dus helemaal op de hoogte. Als ze het onthoud tenminste, want het word allemaal wel een beetje minder. Maar ze vond het heel erg leuk om over je te horen.
Groetjes, Renger, Willem, Pieter en Janny

Saskia

Hoi Ien,
Klinkt erg indrukwekkend,het zien van al die dieren in het wild.
Toen ik dit net aan cloe vertelde kon ze alleen maar zeggen:"COOL!!!".Leuk he.
Succes met je klasje,ik lees het wel weer.

Groetjes,sas

rico

wat moeten die kinderen daar lang naar school, zeg.
ik ben blij dat ik op de verrekijker zit! snaapen ze al een beetje hoe ze kunnen spelen? wij krijgen ook nog nieuw speelgoed voor buiten spelen!!! ben je blij dat je de kinderen daar aan het helpen ben?
groetjes rico.

Mieke Rus

Hoi Ineke.
Van Babs kreeg ik jouw adres en ben meteen alles gaan lezen. Het is heel bizonder dat je dit allemaal kunt meemaken. Het zal ongetwijfeld je leven erg verrijken! Je bent goed bezig!Groetjes ook van Babs, die net 4 weken naar Indonesie geweest is!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!