inekeinuganda.reismee.nl

Het leven in Afrika tot nu toe

Het leven in Afrika tot nu toe..

Gelukkig, mijn laptop doet het weer! Vorige week stopte hij ermee. Af en toe valt de stroom uit en als deze weer gaat werken gebeurt dit met meer spanning dan een laptop meestal aankan.De meeste documenten ben ik kwijt en ik moet het nu doen met een Engelse versie. Goed voor mijn Engels! Bij andere vrijwilligers heb ik wel mijn mail gelezen en de reacties op dit weblog. Erg leuk al die reacties!

De voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar vorderen. Al het bij elkaar geschraapte materiaal staat inmiddels in de nurseryschool. Dit komt overal vandaan: uit containers, uit de lokalen van de primaryschool waar de kinderen eerder zaten, enz. Als je ziet wat er uit de containers komt zou je denken dat we in Nederland vooral met auto's, inlegpuzzels, memory en domino spelen! Woensdag ben ik met het echtpaar uit Nieuw Zeeland dat een familieunit runt naar Kampala geweest, naar de rijke buurt: grote winkelcentra waar van alles te koop is. Een groot contrast met de wandeling die we afgelopen zondag in de omgeving maakten. Er is 1 winkel waar ze gespecialiseerd zijn in kinderboeken en schoolmateriaal. Daar heb ik heel wat spullen gekocht, zoals constructiemateriaal, spelletjes, puzzels en verf.

Vorige week heb ik de teachers verteld over spelend en ontdekkend leren. Ze vroegen om voorbeelden en ideeen en wilden wel ‘oefenen'. Deze week heb ik ze het materiaal laten zien en verteld wat je er mee kunt doen. We hebben een paar gezelschapsspelletjes gespeeld en dit waren ze duidelijk niet gewend, maar ze vonden het wel leuk. Verder hebben ze geholpen met het inrichten van de hoeken. Al is er al veel gedaan het is nog lang niet klaar. Zo moeten er nog kasten gemaakt worden en planken in de vaste kasten en de ruimte voor de teachers is nog lang niet klaar. Alles gaat op zijn Afrikaans. Ze had ik bijvoorbeeld ‘s morgens met iemand afgesproken dat hij voor ‘s middags 2 uur een auto voor het vervoer van de spullen zou regelen, maar hij kwam om 4 uur. Een andere middag zouden de teachers om 2 uur naar mij toe komen, maar die kwamen gewoon helemaal niet. Dit soort dingen zijn hier heel normaal. Je moet dus veel geduld hebben en de zaken per dag bekijken. Is er schoongemaakt en/of zijn er schoonmakers? Komt er wel of niet een timmerman? Meestal zijn er wel kinderen die willen helpen maar je moet er voor oppassen dat het er niet teveel zijn. Dat is trouwens bij alles zo. Als er 1 kind naar je toe komt volgen er al gauw (veel) meer.

Deze week ben ik begonnen met het voorlezen van een boek na het eten voor de kinderen die dat leuk vinden. De kinderen zijn het helemaal niet gewend dat er voorgelezen wordt. De eerste keer werd ik zo'n beetje bedolven onder de kinderen, maar inmiddels snappen ze dat het handiger is als zij op of voor de bank gaan zitten en ik ervoor.

Maandag en dinsdag ga ik 2 dagen op safari. De volgende keer zal ik daar over vertellen! Ik zal nog een aantal foto's plaatsen, dat zegt vaak nog meer dan een verhaal.

Groeten van Ineke

Gonny

Fijn dat je laptop het weer doet!
Have a nice safari.
Groetjes
Gonny

Erna

Leuk verhaal weer!! Zo te zien heb je al aardig je eigen safari rond je huis!! Veel plezier verder!!
Groetjes Erna

Alice

Wat een plaatjes die kindjes. Vooral met zo'n lekkere snotbriebel. Je hebt al heel wat bereikt met de kinderen en teachers. Je hebt in elk geval de aandacht en ach de Afrikaanse metaliteit neem je dan maar op de koop toe, toch? Veel plezier op je safari. Kom je ook nog een beetje aan van zo'n lekkere hap?
Groetjes, Alice.

Dita

zo leuk om de bekende plekjes te zien. Mooi dat je de safari gaat doen, daar zal je van genieten.Ga je met de andere Nederlanders?
Groetjes

Dita

Ik lees net over het wel of niet opdagen van de timmermannen, je bent toch een goeie timmervrouw, dat redt je zelf wel!!

Judith

Leuk verhaal hoor!
Nu eventjes de foto´s bekijken..

André

ha die Ineke, fijn je dat weer online bent...
En tsja, die Afrikaanse mentaliteit, we zouden er hier wel een beetje van kunnen gebruiken. Pas maar op dat het niet in je genen gaat zitten, haha. heb je een een probleem tussen al die gestresste collega's hier..
Apart hoor dat ze niet gewend zijn om voorgelezen te worden, dus wat dat betreft doen je baanbrekend werk!! Chapeau!

Ester Pasterkamp

Hoi Ineke
Jonge, je bent al hard bezig om iets te realiseren daar. Veel succes en geniet van de safari. Dita heeft gelijk Ien, je kunt hartstikke goed klussen ?????
Ester

Marrèt Bruijnooge

Hoi Ineke. Heerlijk om je verslagen te lezen! Terug naar de basis is dit. Wat een ervaringen voor de kinderen en voor jou. Heel veel sterkte en innerlijke kracht. Geniet van al dit moois>

Christien

Welk boek lees je voor?

Suzan & fam

Hey Ineke!
't Is dus wel ff wennen, hè, van lineaire tijdsbeleving naar cyclische tijdsbeleving... oftewel je aanpassen aan hoe tijd bekeken wordt in het Afrikaanse: "westerlingen hebben een horloge, wij hebben de tijd". Zeg nou zelf... het spreekwoord klopt ;).
Fijn dat je computer het weer doet! Die power cuts komen me nog wel bekend voor, haha.

Jans

Ola aunti,

Geweldig dat je weer online bent, genoten van je verhaal en je onwijs leuke foto's!
Genieten en super leuk om met je mee te reizen.
Zo te lezen en te zien heb je het goed en mag je fantastische dingen doen voor deze mooie kids.
Succes met alle voorbereidingen en start van het schooljaar.
Geniet van de safari, ben alweer benieuwd naar je verhaal en foto's.
Liefs van ons,
Peter en Jans

Rommy

Hoi Ineke,
Het is nu al een gewoonte: je moet minstens 1x per week publiceren hoor, anders zijn we allemaal van slag! ;-)
Heel leuk om jou zelf ook op de foto te zien in het afrikaanse gebeuren! Werk je niet te hard? Af en toe even bijtanken hoor!!

saskia

Hoi Ien

Je hebt echt een voorbeeldfunctie he,als ik dit weer zo allemaal lees.Maar dat is jou ook wel toevertrouwd en ligt natuurlijk helemaal in jouw straatje.Mensen leren hoe het anders en "effectiever' kan.Ik blijf het echt zo geweldig voor je vinden.Dit is echt iets wat bij jou past als ik je verhalen lees.
Ben ook erg benieuwd naar je ervaring van de safari maar dat zullen we uiteraard lezen.
Succes verder en tot mails.

Groetjes,sas

Jannemieke Klootwijk

Hoi Ineke,
Wat leuk om je verhaal te lezen tot nu toe. En wat heb je in een korte tijd al veel gedaan! Ik wens je heel veel succes met alles. En veel plezier op je Safari.

groetjes Jannemieke

kees en greet

leuk zeg, al die foto`s. Ondanks al het wachten bereik je al veel. Leuk om jou ook op de foto`s te zien. Ook wensen we je veel plezier met de safari, echt gaaf.
groetjes van alle 5.

Groep 7/ 8

Heyyy Ineke,
Wat is 'hoi ' eigenlijk in het Afrikaans?
Geef ons eens antwoord op alllllllllllllllllllllllllllll onze vragen!
Hoe warm is het daar nu?
Kunnen we op visite komen?
Ligt je bedje lekker? Pas je er wel in?!?!?!?!?
Ben je ondertussen al op Safari geweest? Ja heh? Hoe was het???
We hebben vanmiddag een feestje met het team. Jammer dat je er niet bij bent, maar we zijn je niet vergeten hoor (Jam en Li) Je staat er gewoon bij. Je hebt er een prachtige, gouden jurk op aan! Hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Veel plezier nog Ien. Tot later.

Nell van der Laan

Ha die Ineke,
Wat een fantastische belevenis, zeg. Je verhalen geven me wel een gevoel van onbehagen: wat hebben wij veel en wat geven we weinig.
Jij geeft wat je hebt: jezelf!
Heel veel succes en ik volg je...
Groetjes van Nell