inekeinuganda.reismee.nl

Ik ben er!

4 januari

Het is zover, met heel veel bagage vertrek ik naar Uganda. 2 keer 23 kilo mag ik mee en ik kom aardig in de buurt, want naast de dingen die ik zelf denk nodig te hebben zit er een, door het koor The Young Spirit Singers, goed gevulde Holland tas in met o.a. stiften, potloden en stickers. Verder nog wat speelgoed en aardigheidjes voor de kinderen en een gitaar (ook namens het koor!).

Maar dat is niet alles. Ik neem ook vooral heel veel lieve, hartverwarmende woorden, kaarten en berichten mee en een prachtig lied gezongen in de kerk door de vriendengroep. Ik voel me ontzettend gesteund door iedereen.

Verder heb ik geld mee, verzameld op school, koor, bij familie en vrienden. Dit zal in overleg besteed worden.

Op Schiphol wordt ik uitgezwaaid door familie en vrienden. Ik ontmoet Chris en Cora en hun kinderen Myrthe en Joëlle, die met hetzelfde vliegtuig ook naar Noah's Ark gaan. Om ongeveer 11 uur Ugandese tijd (2 uur later dan in Nederland) komen we aan en na iets gedronken te hebben bij Piet en Pita word ik naar mijn ‘huisje' gebracht.

Ik ga naar bed en hoor de krekels in de bomen.

5 januari

Na een kopje koffie bij Piet en Pita geeft Piet ons (het gezin dat gelijk met mij kwam, een Duitse jongen en een man uit Emmen) een rondleiding over het project. Ik ben onder de indruk wat er allemaal al is gerealiseerd en wat verder nog de plannen zijn. Naast het kinderhuis is er de school New Horizon, woonruimte voor medewerkers en vrijwilligers, een kliniekje, werkplaatsen, koeien en varkens. Ook staan al een paar woonunits. Het is de bedoeling dat er hier uiteindelijk 16 van worden gebouwd. waar de kinderen in kleinere groepen kunnen wonen. Buiten de poort wordt grond bewerkt, zijn er visvijvers en is een begin gemaakt met de bouw van een school voor voortgezet onderwijs. Verder zijn er nog veel plannen: een winkel, vakantiewoningen, ... Er wordt gezocht naar mogelijkheden waar kinderen kunnen leren in de praktijk, zodat ze niet alleen een schooldiploma halen maar ook voorbereid worden op een baan.

Er zijn nieuwe lokalen voor de nursery school gebouwd en per 1 februari moet dit gaan draaien. Alles moet nog ingericht worden en er moet nog een goed plan gemaakt worden. Hieraan zal ik meewerken.

's Middags met de auto op ‘excursie' naar de supermarkt en de telefoonwinkel in Mukono.

's Avonds in het kinderhuis met de kinderen gegeten. Voor de kinderen ben ik aunti Ineke.

6 januari

Vanmorgen heb ik mijn huisje ‘ingericht'. Mijn klamboe boven mijn bed gehangen en van de klamboe die er al hing een ‘inloopkast' gemaakt dwz een hoek van de kamer afgeschermd waar de spullen achter kunnen die je normaal in een kast bewaart, zodat ik niet 4 maanden tegen mijn koffer en kleren hoeft aan te kijken. Alle spullen opgeruimd, ik ben heel tevreden.

's Middags ben ik nog even met 2 Nederlandse meiden naar Mukono geweest. Heen kregen we een lift van een vrachtwagen van Noah's Ark en terug gingen we met een ‘boda boda', een bromfietstaxi.

Verder hebben we plannen gemaakt voor het vakantieprogramma van volgende week. De kinderen kunnen elke week drie keer aan een activiteit deelnemen.

Het is inmiddels gelukt om mbv een dongel op internet te komen en kan ik vanavond skypen en dit weblog bijwerken.

Reacties

Reacties

Lisette

Hoi Ineke,

Wat geweldig, je bent er! Ik proef uit je beschrijving van de eerste dagen het 'nieuwe' van de wereld waar je instapt. Geniet ervan!

Helma (moeder van Lisette)

Beste Ineke, ik kreeg je weblog door van Lisette en sla hem op in mijn favorieten. Ik hoop regelmatig wat van je te kunnen lezen. Vorig jaar heb ik ook erg van Lisette haar verhalen in Tanzania genoten. Wij, mijn man en ik, zijn zelfs bij Lisette op bezoek geweest. Het was een onvergetelijke ervaring en ik kan me dus een beetje voorstellen wat voor indrukken je nu te verwerken krijgt.
Heel veel succes en inderdaad geniet eran!

Marleen

Hoi Ien, fijn te lezen dat de reis goed verlopen is. Het grote avontuur is begonnen!
Je gaat doen wat je volgens mij het liefste doet: pionieren. Heel veel plezier en geniet ervan. Groetjes!

anja

Fijn Ineke, om te horen dat je goed bent aangekomen en dat je al veel nieuwe indrukken hebt opgedaan. Je bent al een beetje thuis lees ik. tot schrijvens

Anita

Hoi Ineke,

Leuk om je eerste verhalen al te kunnen lezen.
we wensen je een geweldige tijd toe. En wij gaan op afstand meegenieten.

hester

hoi ineke,

nou ik ben inmiddels thuis (koud zeg!!) zonder koffers want die waren ze vergeten en staan nog in cairo. maar goed ik ga je volgen en zet hem op maak er een leuke kleuterschool van en geniet van alles om je heen. knuffel aan alle kinderen.

liefs hester

Jans

Hoi aunti Ineke,

Ik zie je huisje al helemaal voor me, wat een mooie eerste indrukken en zo te lezen begint het al een beetje als thuis te voelen.
Hoop dat je een fantastisch mooie tijd hebt en je kan en mag genieten van alles wat je mee gaat maken en beleven.
Ik zal je zeker volgen en blijf zeer benieuwd naar al je indrukken en belevenissen.

Liefs,
jans

mama

lieve ineke
wat ben je ver weg. maar wat een zegen dat je aankomst zo goed is verlopen,en wat geweldig dat we zelfs konden spreken en je huisje konden zien
ik hoop je nog vaak te kunnen zien en spreken,het is nu zaterdag 12 uur ik ga wat te eten maken liefs mam

julia bakker

hoi ineke is het leuk in Oeganda? en hoe warm is het daar? en hoefeel nederlanst mensen zijn daar? oja en hoelang heeft u daar ofer geflogen? pretig weekend en tot mei groetjes julia bakker en een heelen dikken kus xxx voor ineken

Gonny

Hoi Ien,
Leuk om te lezen hoe je eerste dagen in Uganda verlopen zijn!
Ben je erg door elkaar geschud op de "boda boda"?
Slaap lekker onder je klambe!
Groetjes Gonny

Gonny

Ik bedoel natuurlijk klamboe. Al is het misschien ook klam.

Dita

Hoi Ineke ,net Alice gesproken ik had je adres niet.Al wat gewend? Lekker klimaatje he, wij zitten weer in de sneeuw.Hoe vindt je de apen?Groetjes van ons allemaal.

greet,kees en kids

Hoi Ineke,
Wat leuk om te lezen over je bezigheden. Zo ver weg en toch zo dicht bij. Inmiddels hebben wij een webcam gekocht en zullen eerst met moe eens oefenen en wie weet zien we je zo ook nog eens in beeld. We hopen dat je er snel je draai hebt gevonden.
groetjes van ons alle 5

Wim en Marion

Hoi Ineke,

Ben je al gewend aan de klamboe? Ik vond het met dat ding een heel gedoe. We hopen en bidden dat je een goede tijd daar zult hebben, want uit de website
blijkt wel, dat het daar ook wel eens zwaar is.
Het skypen zal nog even op zich laten wachten. Want we gaan zelf -zoals je weet- ook op reis. Het lijkt erop,
dat in Afrika 181 km wel erg ver is (en we horen ook verhalen dat de grensovergang naar Oeganda bijna niet te passeren is). Hoe dan ook, we zullen proberen van tijd tot tijd iets van ons te laten horen. Maar of dat in Kenia lukt is nog de vraag, want de vorige keer waren de verbindingen niet bepaal goed.
Liefs, Wim en Marion.

rik

hoi Ineke ons liefste juf
Je bent er al bijna een week.
Wij zijn blij om te lezen dat het goed gaat aunti Ineke.
We zijn nu al heel benieuwd naar je foto's :)
dikke kus van mij, merel,sanne aad en jeannet

Paula

Wat een mooi project! Succes en geniet van deze bijzondere ervaring!

Bakies

Hé Ien, leuk om al je eerste ervaringen te lezen, zeg!
We zien je al helemaal zitten in die fiets.
De avondmaalscollecte heeft maar liefst €350,- opgeleverd! Dat kunnen jullie daar vast goed gebruiken.
Veel liefs, Michel en Elma

Jamila

Hey aunti Ineke,
Ik ben inmiddels weer terug in Nederland en was is het hier koud!! Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! Heb op Bonaire wel aan je gedacht hoor!! Zo van: 'ze zal nu wel aangekomen zijn'.
Ik heb al helemaal een voorstelling gemaakt hoe het er daar uitziet. Ik zie je al helemaal vissen in de visvijver ;-) Hahaha

Lieve groetjes Jamila

Ziom

Hoi Ineke,
Hoe gaat het in Uganda? Ik mis u heel erg. Komt u snel terug? Groetjes Zion

Bodhin

Hoi Ineke,
Is het daar leuk? Heb je daar een eigen huisje? Zijn daar net zulke leuke kinderen als hier?
Groetjes Bodhin

Herma

Hoi Ineke,
Wat goed dat je dit doet, je zus houd me op de hoogte, want tijdens koor kletsen we heel zachtjes over hoe het met je gaat. Geniet ervan, breng je helderse humor over op de kids, groetjes Herma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!