inekeinuganda.reismee.nl

Coca cola

Do it coca cola,

Doe het coca cola. Of te wel doe het (heel) vaak. Herhaling, herhaling en nog eens herhaling. Zoals Coca cola de mensen eindeloos verteld hoe goed hun product is. En herhalen, daar zijn de Ugandezen goed in. Ook op de scholen kunnen ze er wat van. Nu is iets herhalen op zich niet verkeerd, maar tig keer achter elkaar hetzelfde herhalen heeft vooral verveling en afgeleid raken tot gevolg.

Drink coca cola. Terwijl ik het in Nederland vrijwel nooit drink, drink ik het In Uganda herhaaldelijk. Het smaakt hier goed. Bovendien is af en toe wat extra cafeïne is op zijn tijd best lekker en dan schijnt het ook nog goed te zijn voor de maag.

Doe ik ‘coca cola’? Ja, ik doe hier dingen die ik al eerder heb gedaan, zoals het geven van workshops. Veel leerkrachten vragen om herhaling en verdieping. Ook het thema verantwoordelijkheid komt regelmatig terug. De verantwoordelijkheid voor de kinderen, maar ook voor je lokaal en de materialen. En dat is best lastig. Over het algemeen lijken de Ugandezen niet zo gestructureerd en georganiseerd te werken. Alhoewel ik me er wel eens over verwonder hoe iemand in een, voor mij, ongeorganiseerde hoop spullen, precies weet te vinden wat hij of zij zoekt. Gelukkig is Harriët heel gestructureerd, ziet de office er super opgeruimd uit en kan ik alles vinden. De komende weken gaan we met de leerkrachten proberen hun klas beter te organiseren.

Op scholen zijn ze het vaak niet gewend om veel te hebben. In de meeste kleuterklassen vind je geen of weinig materialen. Dus als je het wel hebt vraagt het aandacht hoe je er mee omgaat. Dus ja, ik doe best wel coca cola, maar met plezier.

Dat herhaling werkt bleek ook toen in Kiwangala, waar ik afgelopen week voor de vierde keer was. Elk jaar organiseert Moses een workshop voor de leerkrachten van de school van zijn eigen project, maar ook voor de andere uit de omgeving. Dat er wat gebeurt in dit district is te merken. Tijd om leerkrachten te stimuleren om de online cursus Jolly Phonics te volgen. Als alles volgens plan gaat zullen dat er in ieder geval 2 of 3 zijn. Op deze manier is de expertise in de buurt!

Soms vraag ik me af, als ik een verhaal voor mijn weblog schrijf, of ik ‘coca cola’. Sommige dingen zal ik vast wel eens herhalen. Maar ach, een beetje coca cola is best lekker toch?

Groeten uit Uganda van Ineke


Reacties

Reacties

jannekeberkman@outlook.com

Weer leuk geschreven lieve Ineke

Annemarie

Volgens mij valt dat laatste reuze mee hoor, ik heb je er niet echt op kunnen betrappen... geniet maar lekker van je coca-cola daar?...maar, niet te veel boeren laten!?

Greet

Zelfs als je bij het schrijven last hebt van coca cola, dan blijft het een mooi verhaal. Fijn dat er nu 2 of 3 de online cursus kunnen gaan doen. Zo blijft het coca cola.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!