inekeinuganda.reismee.nl

Think!

Nadenken! Belangrijk voor jong en oud. Belangrijk als je beslissingen moet nemen. Belangrijk als je iets wilt ondernemen. Belangrijk als je, noem maar op. Belangrijk in het onderwijs. Veel teachers hier waren of zijn gewend om vooral dingen te vertellen en door de kinderen te laten herhalen. Dit is ……., en de kinderen herhalen dit, het liefst heel veel keer. En daar wordt vaak niet echt bij nagedacht. Tijdens de leesles schrijft de teacher een rijtje woorden op het bord, leest ze voor en de kinderen herhalen tig keer. Het effect? Cramming, passing and forgetting: stampen, toets maken en dan vergeten. Gelukkig beseffen steeds meer mensen dat dit geen goede methode is, maar het is lastig het oude los te laten en een andere weg in te slaan. De weg van de actieve teacher en de actieve kinderen. Een voorbeeld op het gebied van lezen: in plaats van het opdreunen van klanken en/of woorden, leren kinderen klanken en maken hier zelf woorden mee. Als ze de eerste 6 klanken van Jolly Phonics hebben geleerd (s a t i p n) kunnen ze al heel veel woorden maken, ze beseffen dat dit lezen is en dit is een stimulans om meer te willen leren. Als je alle letters van het alfabet moet leren zonder te weten wat je er mee kunt is dat niet bepaald motiverend en veel kinderen zullen al snel afhaken. Het is belangrijk dat kinderen actief betrokken zijn en zelf leren nadenken. Dit kan gestimuleerd worden door het aanbieden van verschillend activiteiten en spelvormen. Het blijft leuk om te zien wat dit met de teachers doet, ze hebben er zelf ook duidelijk plezier in. Als ze tijdens de workshop de eerste groep klanken met de gebaren en liedjes hebben geleerd doe ik verschillende activiteiten. Bijv. ‘run to the sound’, ‘ren naar de klank’. De klanken hangen verspreid door de klas of buiten. Aangekomen bij de juiste klank vraag ik ze bijv. naar het gebaar, het lied, of woorden met de klank. Helemaal leuk is ‘run the word’, ‘ren het woord’: ik zeg een woord en ze moeten alle klanken van het woord in de juiste volgorde aantikken. Zo wissel ik tijdens de training uitleg en actief zijn af. Ik probeer daarbij activiteiten te bedenken die ook in Uganda gemakkelijk te realiseren zijn. Als je een kartonnen doos hebt kun je kaarten maken met de letters erop en hiermee veel verschillende activiteiten doen. Als je een bal van bananenblad of papier maakt zijn er tig activiteiten mee te bedenken. En hoe leuk is het als je het over ‘sound ch’ hebt en vraagt alle teachers in de trein te stappen, een rondje over het terrein te gaan en ‘trains are chugging up the hill, ch ch ch, ch, ch, ch’ te zingen. Of als je bij ‘sound ng’, waar het thema van het verhaal, gebaar en lied ‘strong’ zijn, vraagt wie er strong (sterk) is. Laat maar zien. Gister liet een teacher spontaan zien dat hij zijn collega wel op kon tillen. Dat is fun en op die manier vergeet je wat je leert niet gauw meer.

Een heel aantal van deze activiteiten heb ik beschreven en ik hoop dat dit een stimulans is voor teachers om het in de praktijk te brengen en zelf ook creatief te zijn.

 

Er wordt vaak gezegd, ook door Ugandezen zelf, dat veel mensen in Afrika geneigd zijn om hun hand op te houden. Vooral als ze een blanke ontmoeten, want die zijn, naar hun mening, allemaal rijk. Daar zit een kern van waarheid in, maar gelukkig denkt niet iedereen zo. Ik zie genoeg voorbeelden van mensen die daar anders over denken, die zich realiseren dat je zelf verantwoordelijk bent en dat dat wat je doet gevolgen heeft. Er zijn gelukkig leiders van scholen die dit de kinderen op hun school willen leren. Dat is een goede ontwikkeling. Deze scholen wil ik graag helpen. Als mensen alleen hun hand willen ophouden en zelf geen stappen willen ondernemen is het volgens mij verspilde energie.

Woensdag dachten kinderen op Atlas school dat ze een spook zagen. Het regende erg hard, zo hard dat je binnen een paar meter drijfnat bent. De directeur parkeerde zijn auto vlak voor de deur van het lokaal waar we moesten zijn. Zo kon ik snel het lokaal in rennen. Ik ren uit de auto, neem 2 stappen, duw de deur open en ren naar binnen. Ik had er niet over nagedacht wie er in het lokaal zaten. Het bleek een klas kinderen te zijn en een paar gingen spontaan gillen. Komt er zomaar een blanke de klas binnen vallen! Daarna hebben we er met z’n allen heel erg om gelachen.

Ook in de preek van vanmiddag kwam het ter sprake: denk goed na voordat je een beslissing neemt. Ezau nam een verkeerde beslissing waardoor hij zijn eerst geboorte recht verspeelde. De pastor noemde voorbeelden in het heden zoals denk goed na als het om relaties gaat. Hij vertelde er het volgende verhaal bij: Een man zag een vliegtuig staan en besloot een kijkje te nemen in cockpit. Daar vond hij een gebruiksaanwijzing en hij besloot het te proberen. De motor starten: knop 1.  Naar de startbaan: knop 2. De lucht in: knop 3. Hij probeerde het en inderdaad vloog hij later in de lucht. Na een tijdje wilde hij dalen. Hij raadpleegde de gebruiksaanwijzing en las: als je wilt leren een vliegtuig aan de grond te zetten, ga dan naar de boekhandel en koop het boek over vliegtuigen aan de grond zetten…..

 

Ik denk dat dit weer genoeg is voor vandaag…

 Ik denk dat ik geen foto's plaats, want het is erg lastig om sowieso iets te plaatsen.

En nee, ik ben nog niet in Nederland, maar reismee denk van wel en is niet op andere gedachten te brengen.

Groeten van Ineke

 

Reacties

Reacties

Marjanna

Wat leuk en inspirerend om je verhaal weer te lezen! Misschien een pakkende naam voor je stichting. Let African children think!

Janny

Mooi verhaal weer Ineke, is ook voor iedereen die nog niet weet wat je doet goed te gebruiken, om te vertellen wat je doet. Ik zet het op facebook!

Annie

Ineke, wat ben jij goed bezig !
Wat een mooi verhaal weer. Er gebeurt iets omdat jij dat activeert en omdat jij zo enthousiast bent en dan gebeurt er wat. Zelf denk ik om nog een keer met je mee te gaan als ik niet meer werk. Ben zo benieuwd hoe het daar gaat en wat jij daar allemaal al gedaan hebt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!