inekeinuganda.reismee.nl

Heet en droog

Woensdag toen ik vertrok uit Nederland was het onder nul, hier in Uganda is het de laatste tijd ongeveer 35 graden. Best wel een groot verschil dus. Ook de Ugandezen vinden het erg heet, too too hot. En het is al lang zo warm. Het gevolg is dat het ook droog is en stoffig. De bomen zien rood-bruin van het stof. De droogte is een probleem. De mensen uit de villages moeten vaak steeds verder lopen om water te vinden. Ook op Noah’s Ark moeten we zuinig zijn met water. Dus bijvoorbeeld niet (uitgebreid) douchen, maar lekker poedelen met een bak water. Maar zo waar, zatermiddag ging het regenen en ook nog eens lekker hard. Samen met een paar anderen zetten we als echte Afrikanen bakken buiten om water op te vangen. Ik was ook van plan om die dag mijn haar te wassen en dat heb ik toen maar lekker buiten in de regen gedaan. Daarna hebben we een wasje gedaan in het opgevangen water. Alles zag er meteen een stuk frisser uit. En nu maar hopen dat er meer regen komt.

Ik woon deze keer in het grote, luxe gasthuis, samen met 2 anderen. Gelukkig heb ik wel mijn eigen slaapkamer met een heerlijk bed. Waarschijnlijk zal ik nog wel een keer verhuizen, maar wanneer en waar naar toe weet ik nog niet.

Deze week heb ik me vooral bezig gehouden de voorbereiding van de training van volgende week. Betty van Yes and Amen had samen met Joan (Tutor van een coördinatiecentrum) al een locatie gezocht. Betty had ook een cateraar gevonden, maar het leek Joan beter om de kok van de school waar de training wordt gehouden te vragen. Nu bleek dat ze dit nog niet geregeld had. Gelukkig dat de kok van Betty nog beschikbaar is! Joan werkt als een echte Ugandees, alles op het laatste moment. Of te laat. Ik ben blij dat Betty anders werkt! Ik ga er nu maar van uit dat alles goed komt, maar het blijft een verrassing! We verwachten meer dan 50 teachers van verschillende scholen uit verschillende districten. Volgende keer zal ik schrijven hoe het was.

Op New Horizon zijn ook weer nieuwe leerkrachten die bijgeschoold moeten worden.

In februari komen 3 collega’s en ook de mensen in Kenia hebben gevraagd of ik nog een keer kom. En de boekhandel wil iets organiseren en de scholen in Kiwangala en Mgongu. Ik hoef me niet te vervelen!

Uiteraard is het ook weer een feestje om de kinderen en andere bekenden terug te zien. Wel lastig om van iedereen te weten hoe hij of zij heet.

Ik ga weer proberen jullie regelmatig (elke zondag?) op de hoogte te houden. Het is ontzettend fijn om te weten dat zoveel mensen in Nederland meeleven!

Mijn Ugandese simkaart werkt nog steeds: +256 778277181; mijn email is ook onveranderd: inekeinuganda@gmail.com.

Groeten van Ineke

PS Ik kan nog 5000 foto's plaatsen, dus voorlopig genoeg!!

Reacties

Reacties

Annemarie

Hmmm....ik krijg je mailtje 2x tegelijk binnen. Maar bedankt voor je 1e verhaal!!
Gelukkig dat je alweer een beetje ingeslingerd bent. Hier is het nog steeds rond de 0 graden....
Nou, je hoeft je zo te lezen niet te vervelen als er zo veel teachers komen! Kenia??? ga je daar dan ook naar toe? Veel plezier komende week en groeten uit een zonnig maar fris Den Helder.

Claudia

Yes! De traditie is weer in ere hersteld ;) Elke zondag de blog van Ineke lezen...
Goed om te lezen dat je weer goed bent aangekomen en je weer lekker in het Afrikaanse leven stort! Je hoeft je inderdaad niet te gaan vervelen. Zet 'm op en geniet er weer van. Ik ga je verhalen lezen!!!
Groetjes aan iedereen daar! Liefs, Claudia

Jeanette

Hoi Ineke.

Leuke verrassing zo op de zondagmiddag en fijn om je blog weer te kunnen lezen! Heel veel plezier en succes gewenst daar!!

groetjes, Jeanette

Arienne Hogeveen

Hoi Ineke
wat een mooi avontuur weer zeg! En ook fijn dat je de gelegenheid weer hebt gekregen! Heel veel succes daar. Het gaat je vast lukken!

Groetjes Ariënne

Alice

Mooi dat je de draad zo weer oppakt. En het leuke is dat wij dat ook weer doen... zondagmiddag kijken of er weer een nieuw verhaal is van jou. Veel succes met alle voorbereidingen en vooral genieten!

Gonny Kuiper

Lekker zo'n buitendouche! Succes met de training komende week en de groeten aan Betty.

wilma welten

Hoi Ineke, fijn weer iedere zondag even mee naar Uganda.
Dank je wel en een hele mooie tijd weer daar. Geniet ervan dan genieten wij weer mee van je verhalen.
Succes ook weer met al je trainingen en groetjes Wilma

Ester

Hoi Ineke
Of je nooit weg bent geweest. Leuk om weer de verhalen te lezen. Je bent een geboren verteller.

Marlene

Hoi Ineke,
Leuk om weer mee te lezen met jouw belevenissen. Veel succes

Anne

Het is weer genieten, je foto's en verhalen!
Succes!

Erna

Ineke, succes weer in Uganda! En je haar wassen met regenwater.....daar kom je hier in Nederland toch niet op!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!