inekeinuganda.reismee.nl

Via via

Een week voordat ik naar Uganda ging werd ik gebeld door een vrouw uit Wadinxveen. De kerk en school aldaar ondersteunen Childrensure house in Kiwangala. Van sponsorgeld wilde ze graag iets kopen dat kan helpen om het niveau op de school te verbeteren. Na wat speurwerk kwam ze bij Jolly Phonics uit en besloot verdere inlichtingen te vragen bij Jolly Learning in de UK. Daar werd ze doorverbonden met Chris Jolly en die wist weer dat ik naar Uganda ging. Zo kwam ze bij mij met de vraag of ik er heen kon voor een workshop. Ze was op het spoor van Jolly Phonics gekomen via iemand die betrokken is bij Bondeko school, een school waar ik in 2013 een workshop hebt gegeven en waarvan het team een paar dagen op New Horizon is geweest. Via via, kom je nog eens ergens!

In het gebied waar de school staat zijn ontzettend veel weeskinderen die bij familie of andere mensen wonen. Ook zijn er kinderen die in hun ouderlijk huis zijn blijven wonen. Mozes Kiwala helpt deze kinderen zo goed als hij kan en probeert voor deze kinderen voor goed onderwijs te zorgen.

Woensdag ben ik er heen geweest. Een lange rit van ongeveer 4 uur, maar zeker de moeite waard. Omdat het tijd scheelt, qua prijs erg meevalt en het wel een veilig gevoel is in deze verkiezingstijden, heb ik Jimmy weer als chauffeur gehuurd.

Er waren teachers van 3 verschillende scholen, die samen met Jolly Phonics en meer (inter)actief leren aan de slag willen.

De kinderen op veel scholen waren woensdag alweer vrij, omdat er toen verkiezingen voor de district hoofden waren. Gelukkig is het tot nu toe rustig gebleven na de verkiezingen voor de president, ook al is het een publiek geheim dat deze niet eerlijk zijn verlopen. Onderweg naar Kiwangala reden we langs het huis van de oppositieleider. Deze heeft nog steeds huisarrest en er staat veel politie.

Dinsdag hadden we een opfris bijeenkomst over het lezen op New Horizon. Woensdag gingen de teachers, waar nodig, de sounds oefenen en herhalen en donderdag spelvormen verkennen. Woensdag en donderdag was ik er zelf niet bij, want op New Horizon zijn inmiddels mensen die genoeg kennis hebben en deze over kunnen brengen. Zelf ben ik donderdag naar Yes and Amen geweest. Ook daar waren nieuwe teachers en was er behoefte aan bijscholing. Hier wordt hard gewerkt aan het bouwen van twee nieuwe lokalen.

Zaterdag was een school in Bombo aan de beurt, een uurtje rijden vanaf Kampala. Deze keer gingen Hildah en Lindah mee. Ik vind het altijd erg positief om samen met leerkrachten gaan, maar dat is lastig als ze zelf voor de klas staan. Deze uitnodiging was via een teacher, die op New Horizon heeft gewerkt, gegaan.

Na afloop had ik met een paar meiden in Kampala afgesproken bij een zwembad. Uiteraard ging het regenen (gelukkig niet hard) toen ik aankwam. Daar sta ik hier namelijk om bekend. Via de Indiër weer terug naar Noah’s Ark. Want ook chicken masala hoort voor mij bij Uganda.

Vanmorgen was ik op bezoek in Namawajollo en sprak daar twee teachers die op New Horizon gewerkt hebben en het is elke keer weer een feestje om te horen wat er allemaal via via gebeurd!

Groeten van Ineke.

Reacties

Reacties

Janny

Mooi, dat het als een lopend vuurtje gaat! Super goed werk weer gedaan zus. Ik ben trots op je!

Claudia

Top! Auntie Ineke wordt een begrip in Uganda;) en Jolly Phonics ook. Mooi om te lezen hoe het zich verspreid over Uganda. En jij komt weer op mooie plekjes!

Rommy

Indukwekkend: je werk én je verhaal!

Nellie

Wat mooi om te zien en te lezen dat alles op een bijzondere doorgaat.......geniet nog even en een veilige terugreis!
Zie je. liefs ....

Annemarie

Hele goede reis terug gewenst en hopelijk tot zondag!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!