inekeinuganda.reismee.nl

Keuzes

Toen ik vorig jaar in Kenia was ontmoette ik daar via via Phaustin die een landbouwproject runt, maar ook ruim 30 weeskinderen een thuis biedt en een school heeft. Ook deze school heb ik toen bezocht. Een paar maanden geleden mailde hij mij. Hij ziet de goede resultaten bij de kinderen, op het gebied van lezen nu Jolly Phonics gebruikt wordt en er meer interactief onderwijs wordt gegeven, en hij vroeg of ik ook naar scholen van vrienden van hem in Uganda wilde komen. Zodoende vertrok ik maandagochtend vroeg, met Jimmy als chauffeur, naar Busia. Na drie uur rijden, pikten we Phaustin op in Busia stad en gingen nog 20 kilometer verder de bush in naar het dorp Bunyadeti. Er waren leerkrachten van 4 verschillende scholen. We zaten onder een boom, de teachers waren zeer geïnteresseerd en het was erg gezellig. Omdat het lastig is om 42 sounds en liedjes na 1 dag te onthouden is het altijd even zoeken hoe ze dit later nog kunnen oefenen. De bestanden staan op een computer, maar ja, dan moet er wel een computer zijn. Soms heeft iemand een geschikte telefoon. In dit geval was er ergens een cd speler en had het hoofd een email adres en kon het zo geregeld worden.

De afstand tussen de scholen is niet groot en de scholen kunnen en willen met elkaar samenwerken als ze met de Jolly Phonics beginnen.

Na afloop wilden ze nog even de rivier de Dyo laten zien. Bij Bunyadeti geeft de rivier de grens tussen Kenia en Uganda aan.

Sister Beatrice, van Grace and Compassion Convent in Kenia, had me gevraagd om haar ook weer te bezoeken maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen. Ik zou alleen tijd hebben voor een kort bezoek, maar moest daar wel een visum voor kopen.

Woensdag was ik van plan om naar Kiwangala te gaan. De weg daarheen gaat via Kampala en omdat het onrustig was in verband met de verkiezingen werd het afgeraden om te reizen. Het zou zo wie zo drukker zijn dan anders. Veel mensen gingen die dag naar familie, omdat ze daar nog ingeschreven staan (het lijkt het kerstverhaal wel) of omdat ze toch bij familie willen zijn als er iets gebeurd. Bij gevaar willen veel mensen de kans hebben om de bush in te gaan. Iemand zei: ‘Ik heb een boom uitgezocht waar ik dan ik klim’. Uit dit soort verhalen blijkt dat het land een geschiedenis heeft van oorlog en geweld.

Wel een lastige keuze, ga ik wel of ga ik niet, ik had het wel aangedurfd, maar ik heb er toch maar voor gekozen om dit bezoek uit te stellen. En nu maar hopen dat het deze week weer rustig is.

Donderdag was de dag van de verkiezingen en zaterdag werd bekend dat Museveni, met bijna 61% weer tot president is verkozen. Ik heb diverse redenen gehoord waarom mensen voor Museveni kiezen. ‘Er zijn ook dingen verbeterd’ wordt gezegd, en ‘er is meer rust in het land, vrede, sinds hij aan de macht is’. Of mensen zijn bang voor de gevolgen als hij niet herkozen wordt. Ook het gebrek aan betere kandidaten wordt genoemd. Anderen zouden toch liever een andere president zien, iemand die zich meer om zijn mensen, en met name de armen, bekommerd. Van de week in Mukono zaten we midden in een optocht, gelukkig in een auto.

Morgen beginnen de scholen weer en is de hele lange vakantie voorbij. Op Noah’s betekent dit het einde van het vakantieprogramma voor de kinderen.

Ik heb me deze week gebogen over het plan hoe we Jolly Phonics en Jolly Grammar op New Horizon gebruiken en voortzetten. Het al bestaande plan is inmiddels aangepast en kan besproken worden. Ook heb ik een plan gemaakt hoe we oudere kinderen kunnen helpen die niet met deze leesmethode zijn opgegroeid en problemen hebben met lezen. Met name op Secondary school blijkt dat veel kinderen die van andere scholen komen problemen hebben met lezen. Maar ook de kinderen van P6 en ouder van New Horizon zijn niet opgegroeid met deze methode.

Ik heb met verschillende teachers gesproken die zelf naar andere scholen zijn geweest om workshops te geven. Ze werken niet allemaal meer op New Horizon maar hebben, met z’n zessen, contact met elkaar. Geweldig om te horen dat dit gebeurd. We hebben met elkaar gesproken over hoe verder en wat ze nodig hebben. Het lijkt me een goede keuze, om ze, van het geld dat ik van Kopwerk heb gekregen, allemaal een Handbook, een Teacher’s Book en de boeken Fun at Nursery, Fun with Phonics en Fun with Grammar te geven. Als ze gratis een workshop verzorgen wil ik ze hun reiskosten vergoeden. Ik super blij met hun keuze om dit programma verder te verspreiden!

Tot slot nog even dit: MTN, de provider van telefoon en internet, heeft er kennelijk voor gekozen dat Facebook en What’s App het (even) niet meer doet. En ik maar denken ‘waarom reageert niemand?’ Volgens zeggen zou dit zijn om te voorkomen dat onderling met verkiezingsuitslagen wordt geknoeid en zo…… Wie kiest daar nou voor……

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Annemarie

Wat een drukke week weer....en wat een goede besteding van het geld...en nu maar hopen dat de reacties weer aankomen.

Nel

Wat weer een mooi verhaal, een soort olievlek, het breidt zich steeds verder uit. We hebben nog wel aan je gedacht, zo met de verkiezingen in Uganda, gelukkig geen problemen gehad.
Groete Nel en Dick

Wim

Hoi Ineke, je bent een geboren net- en ontwikkelingswerker!

Jeanette

Hoi Ineke,

Dat klinkt allemaal weer heel goed!
Nog heel veel plezier en succes daar en hartelijke groetjes!!

Rommy

En weer zijn er 'dingen verbeterd'...Wat bereik jij veel door je werk daar, Ineke!

Erna

????????????????????????

Erna

De vraagtekens stellen duimen omhoog voor!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!