inekeinuganda.reismee.nl

Weerzien

Zaterdagochtend 5 uur zag ik Alice weer, mijn trouwe bezoekster in Uganda! Vrijdag kreeg ik een mailtje dat ze vertraging had wegens een stroomstoring in Nederland. Hé, in Nederland, dat is de omgekeerde wereld. Stroomstoringen horen meer thuis is Uganda. Gelukkig viel het achteraf erg mee en was ze maar een half uur te laat en dat valt weer erg mee als je in Uganda bent.

Zaterdagochtend kwamen er al gauw kinderen langs om aunti Alice weer te zien. Toen we een rondje liepen vroegen een paar kleintjes of er nu 2 aunti Ineke’s zijn. Of was ze een kopie?

Alice blijft hier tot en met tweede paasdag en we hebben een vol programma met verschillende bezoekjes. Vanmorgen vertrokken we richting Soroti. We reizen deze keer heel luxe met auto met chauffeur Jimmy. Het was leuk om deze bekende taxichauffeur weer te zien. Alice voelde zich een vrouw van een plantage-eigenaar die rondgereden werd over de landerijen. Het voelde wat decadent, maar ook wel prettig en alle tijd om bij te praten.

Onderweg bezochten we Rachel. Rachel werkte in de kliniek op Noah’s Ark en doet nu een vervolgopleiding verpleegkunde in Jinja. Haar nicht werkt ook in de kliniek en was ook mee. Rachel is degene die mijn wonden heeft verzorgd na het boda ongeluk in 2013 en wilde mij graag weer zien. Speciaal voor ons Jann(y) hebben we een reconstructie gemaakt. Toen Janny in Uganda was heeft ze met Rachel gewerkt. Zie foto’s. De studie duurt 2 en een half jaar en ze is hier intern. Ze wonen met 86 meiden in 1 grote slaapzaal met stapelbedden die dicht bij elkaar staan met alleen het looppad en de ruimte onder het bed voor spullen. Het was een gezellig weerzin en Rachel hoopt ooit ‘Jann’ in Nederland te ontmoeten en met haar mee te gaan naar het ziekenhuis waar zij werkt.

Na het bezoek is nicht Annet terug gegaan naar Noah’s Ark en zijn wij doorgereden naar Soroti. Een rit langs veel ‘ronde hutjes dorpen’. Opvallend is dat mensen elkaar altijd lijken op te zoeken en samen onderweg zijn, samen buiten zitten, samen koken. Het is heel gewoon om als collega’s samen te wonen en ook thuis samen tijd door te brengen. Mensen wonen zelden of niet in een hutje op de hei. Er zijn hutjes genoeg, maar ja, er is geen hei.

Maandag en dinsdag gaan we een paar scholen bezoeken waar ik in 2013 ook ben geweest. We zijn benieuwd naar deze ontmoetingen!

Wij wensen jullie in Nederland een goede week met veel fijne ontmoetingen.

Groeten van Alice en Ineke

Gonny

Eerst dachten Marjanna en ik nog dat er alleen op Schiphol een stroomstoring was. Maar toen we terugreden merkten we dat alle stoplichten het niet deden. Heel Noord Holland had last van de storing!
Toen we in Bergen aankwamen gingen net de winkels weer open. De kassa's en de pinautomaten deden het weer! Dus konden we lekker winkelen en lunchen.
Fijne dagen samen!!

Rommy

Fijn dat Alice goed is aangekomen, geniet er van samen!

Marjanna

Fijn dat jullie elkaar weer in de armen kunnen sluiten meiden! Geniet van jullie tijd samen en van de mooie projecten en mensen die jullie gaan bezoeken!

Janny

Heb je de groeten van me gedaan? Rachel is natuurlijk welkom om bij ons te komen kijken!
Was de stroomstoring niet in het nieuws? In Moldavië was het in het nieuws op tv. Half Nederland zonder stroom is echt wel wereldnieuws.
Geniet er van samen!

Riet Schelhaas

Ineke en Alice; goed koppel

Karin

Hoi meiden, leuk het verhaal te 'horen'. Ik was al zo nieuwsgierig hoe de reis voor Alice was verlopen. Gelukkig is alles goed gegaan en kunnen jullie nu lekker genieten van het land en de ontmoetingen.
Liefs!

Claudia

Nou, dames geniet lekker van jullie week samen! Maar dat gaat helemaal goed komen met al jullie plannen;)

Ester

Leuk meiden dat jullie elkaar weer even zien. Veel plezier met elkaar.

Anita

heel veel plezier samen deze week.