inekeinuganda.reismee.nl

Examens

Aan het eind van de Primary school moeten de kinderen examen doen. Als je hier voor slaagt kun je naar de Secondary school. Als je het niet haalt kun je naar de Vocational school, de praktijk school. Het voortgezet onderwijs op New Horizon is een combinatie van beiden. Mensen hechten veel waarde aan het halen van het examen in groep 7. Voor het echte examen maken de kinderen een soort proefexamen. Het nakijken van dit examen wordt gedaan door mensen die hier voor ingehuurd worden. Deze worden per nagekeken examen betaald. Het merendeel van de kinderen leek het niet gehaald te hebben. Toen de leerkrachten het zelf nog eens nakeken bleken er veel minder gezakt te zijn. Het werkt was onzorgvuldig nagekeken, kennelijk was ‘veel’ verdienen belangrijker dan goed werk leveren. Als je als Nederlander de vragen leest, heb je daar ook zo je vraagtekens bij, maar daar kun je niets aan doen. Bij navraag bij andere scholen bleek dat een derde van alle kinderen een onvoldoende hadden gehaald. De meeste Ugandezen leggen zich er bij neer, maar vanuit Noah’s Ark is er aan de bel getrokken.

Toch was er reden genoeg om het werk van de kinderen te analyseren en te kijken waar extra hulp nodig is. Er zijn een aantal kinderen met een laag niveau, maar ook lijken veel kinderen niet zorgvuldig te werken. Er is besloten om de komende weken extra mensen in te zetten om zo de kinderen extra hulp te bieden. De kinderen hadden al gehoord hoe de uitslag was en dat was niet echt motiverend voor ze. Dus de nodige peptalk om ze vertrouwen (terug) te geven staat ook op het programma. Op veel scholen is een slechte prestatie reden om meer uren onderwijs te geven, soms van 6 uur in de ochtend tot 7 uur ’s avonds! Wij geloven hier niet. Alleen de zaterdagochtend wordt extra les gegeven. Veel Ugandeze geloven ook dat je met een harde hand de kinderen op een hoger niveau brengt. Ze proberen het er, zeg maar, in te slaan.

Gister heb ik met een meisje apart gezeten. Veel vragen waren fout gerekend omdat haar handschrift te wensen overlaat. Een o bijvoorbeeld kan makkelijk aangezien worden voor een e, of een d voor el. Eerst stelde ze zich wat afwijzend op, maar toen ik haar vertelde dat ik er van overtuigd ben dat ze veel beter scoort als ze zorgvuldiger werkt fleurde ze op. Ze zei dat ze bang was dat ze haar werkt niet af krijgt. We gaan er aan werken!

Ook nu weer blijkt hoe belangrijk het is dat kinderen goed leren lezen. Als je niet goed kan lezen ondervind je ook bij de vakken problemen. Deze kinderen zijn niet opgegroeid met Jolly Phonics. We hopen over een aantal jaren het verschil te kunnen merken. Ook is het goed naar aanleiding van dit examen met de leerkrachten te praten over wat ze doen als een kind uitvalt. Maar al te vaak gaan ze gewoon door met de stof die op het programma staat.

Ik stelde voor om met name de zwakke lezers een wit blaadje te geven zodat ze een deel van de bladzijde kunnen bedekken en zich zo beter kunnen concentreren op de vraag waar ze zijn. Hier moesten ze om lachen: een extra blaadje mee bij het examen, dat kan echt niet. Ook niet als de leerkracht ze uitdeelt, want ze zouden het kunnen gebruiken om een briefje naar een ander te sturen. Een lineaal zou nog wel kunnen. Ook schijnt het niet geoorloofd te zijn om je eventuele fouten te verbeteren. Het wordt ze wel moeilijk gemaakt! Maar goed, we proberen ze met extra, positieve, aandacht het zetje te geven dat nodig is.

Workshops plannen blijkt niet altijd makkelijk te zijn. Veel, overheids, scholen hebben de laatste tijd gestaakt en gooiden zo roet in het eten. Ook is het niet vreemd in Uganda als afspraken op het laatste moment veranderen. Het leven hier blijft verrassend!

Groeten uit Uganda van Ineke