inekeinuganda.reismee.nl

Op rolletjes

Vandaag kunnen we zeggen dat we de vakantie weer goed doorgerold zijn. Ik had een kleine rol in het vakantieprogramma. Een van de activiteiten waar ik met plezier een rol in speelde was het uitje naar de rolex tent in Kusatu, het dorp aan de verharde weg. De man van de rolex tent had een goede week. Hij heeft deze week heel wat gebakken eieren in een chapati gerold. En de winkel die frisdrank verkoopt, hier soda’s genoemd, was ook erg blij met het geld dat er deze week rolde. We zijn hier met ongeveer 90 kinderen, verdeeld over 5 groepen geweest. De kinderen genieten van een uitstapje buiten de poort. Met de jongsten gingen we met lunchtijd en met de ouderen tijdens het avondeten. Sommigen kwamen regelmatig vragen wanneer ze aan de beurt waren. Jimmy kwam donderdagochtend een aantal keer vragen of we al gingen. Hij bleef een hele tijd om en in mijn huis spelen, bang om het te missen. Toen we weg gingen was hij echter nergens te vinden! Hij bleek bij de boerderij te zijn. Gelukkig kon hij later met een andere groep mee.

Vrijdagavond gingen de ‘kinderen aan de rol’, want het was tijd voor de disco, de traditionele afsluiting van het vakantieprogramma. Verschillende groepen mochten om de beurt laten zien wat ze konden. Hildah kwam op het onzalige idee dat de vrijwilligers ook mochten. Op dat moment zaten er maar vier. Bedenk daarbij dat ikhelemaal geen danser ben, met name als iedereen kijkt, en je weet hoe blij ik er mee was. (als niemand kijkt ben ik het uiteraard een ware rock en roll ster ....)

De rest van de tijd kom ik doorbrengen met het werken aan dat wat in de afgelopen jaren aan het rollen is gebracht. Want het Jolly Phonics verhaal en het actief en met plzier leren rolt verder.

Vrijdag kwamen Rebecca en Marian, van de school in Ggaba, langs. Ze hebben scholen in de omgeving geinformeerd en al verscheidene scholen gevonden die graag een workshop willen bijwonen. Ze kwamen naar New Horizon om de materialen verder te bekijken. Ze hebben alvast een aantal dingen gekopieerd zodat ze duidelijke informatie kunnen geven. Ze hebben al vier teacher boeken verkocht! Rebecca heeft de vakantie gebruikt om zich te verdiepen in Jolly Phonics en ze heeft het uitgeprobeerd op haar eigen kinderen. Met succes! Ik kreeg een mailtje van Betty dat ook in het Hoima district veel scholen geinteresseerd zijn. En vanmorgen belde er iemand uit het Lira district. Ongelooflijk hoe groot de belangstelling is. Ik rol van de ene in de andere verbazing.

Het verzamelen, afmaken en bijwerken van het eigen werk heb ik in de vakantie zo goed als afgerond. Twee vrijwilligers zijn het nu aan het controleren op spel en stelfouten. Want tja, soms is het best nog lastig om alles in goed Engels te schrijven. Het was meer werk dan ik had gedacht. Veel spelletjes die we gemaakt hebben moesten nog voorzien worden van uitleg met in gedachten dat de meeste leerkrachten niet gewend zijn om educatieve spelletjes te spelen en ze ook niet kennen. Ook bleek dat het wel erg veel pagina’s zouden worden en daarom heb ik het aantal pagina’s proberen te verminderen door bijvoorbeeld dingen te verkleinen. Dit drukt de kosten en zo hoeft er minder geld te rollen!

Het is de bedoeling dat ik aan het eind van deze week naar Kampala ga om de eerste kopieen te laten maken. Dan kunnen er workshops gepland worden.

Vannacht rolde ik om 01.30 mijn bed uit en om 06.30 uur er weer in. Ik ben meegeweest om Reny en Suzannah op te halen. Heel gezellig dat ze er weer zijn. We hebben weer veel om bij te praten, want er is weer veel gebeurd.

Vanaf maandag rol ik voor twee weken in een ander bed in een ander huisje. Er komen namelijk heel veel mensen de komende weken en ik moet mijn grote huis tijdelijk afstaan en naar één van de kleine huisjes waar ik de eerste twee keer heb gewoond verhuizen.

En zo rolt de tijd verder...

Ik ben blij dat ik een rol mag spelen in het leven van deze kinderen en op de scholen!

Groeten van Ineke

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!