inekeinuganda.reismee.nl

Een kort bezoek, maar ik werd er weer blij van!

Hier wordt ik blij van!

Beetje laat, maar dit wil ik toch nog even kwijt:

3 juli vertrok voor een periode van 3 weken naar Uganda. Een korte periode dus deze keer. En de tijd is dan ook voorbij gevlogen. Ik heb er weer van genoten om de grote en kleine mensen die me hier dierbaar zijn weer te zien en te spreken. De kinderen van de Nursery riepen regelmatig als er een vliegtuig overging: ‘Aunti Ineke is coming’. Het was weer een warm welkom! Ik heb verschillende groepen op school bezocht en bijgepraat met Hildah. Op de Primary school is het genieten als je ziet hoe goed de kinderen lezen. Daar wordt ik zo blij van! Wat een verschil met 2 jaar terug! Vanaf P2 wordt gewerkt met Jolly Grammar. Elk jaar komt er weer een groep bij die van jongs af aan heeft leren lezen met Jolly Phonics. P2 zit nu ‘op schema’. Er worden nog steeds veel actieve-spel elementen aan de lessen toegevoegd en daar heeft iedereen veel plezier in.

Alice, Gonny, Marjanna en Karin hadden een materialen pakket gesponsord voor de school Yes and Amen. Alice heeft dit verzorgd, verdeeld in verschillende thema’s en voorzien van een handleiding. Ik heb het met de teachers doorgenomen en ze zijn er erg blij mee.

Verder had ik schriften pennen e.d. meegekregen van koorleden en de Verrekijker Julianadorp.

In Kampala ontmoette ik Rebecca met wie ik vorig jaar naar Soroti en omgeving ben geweest. Zij is met Merab, de directeur van de school waar ze werkt, naar Buyengi district geweest en heeft daar 3 workshops verzorgt. Betty van Yes and Amen is naar Jinja geweest. Super om te merken dat het doorgaat en dat verschillende teachers hier in Uganda het de moeite waard vinden om hun kennis met anderen te delen.

Op de Kyambogo Universiteit sprak ik met Paul. Samen bezochten we het hoofd Pre Primary and Primary van het National Curriculum Development Center. Dit is een zelfstandig werkende tak van het mininstery van onderwijs die zich bezig houdt met de leerplannen. De komende tijd zal Paul daar meer over Jolly Phonics vertellen. We willen proberen half januari 2015 een training te organiseren, zodat er meerdere mensen in Uganda zijn die collega’s kunnen helpen met het invoeren van deze manier van leren lezen. Het blijkt dat er veel belangstelling voor is. Enthousiasme en goede voorbeelden van lokale teachers is de beste reclame. Daar wordt je blij van!

De langste tijd heb ik mijn huis gedeeld met een ander vrijwilligster uit Nederland, ook een leerkracht. We kunnen het goed met elkaar vinden en het was erg gezellig.

En last but not least heb ik het een en ander met Reny ondernomen. We zijn 2 dagen met Suzannah en Martha naar Jinja geweest naar King Fisher. Een mooi plekje met zwembad aan de Nijl. Ook een gezellig dagje Kampala hoorde er uiteraard bij. En inderdaad, daar wordt ik ook blij van!

Kortom: het was een kort bezoek, maar zeker de moeite waard!

Wordt vervolgd.

Groeten van Ineke

PS: Door problemen bij reismee is de website tijdelijk buiten gebruik geweest. Daarna zijn de meeste bestanden terug gezet. Echter, de verhalen van sept. t/m nov. 2014 ontbreken nog. Ik probeer deze er weer op te krijgen.

Reacties

Reacties

Erna

Leuk Ien!

Claudia

Top verhaal weer. Worden wij ook blij van;)

nnie Swart

nou daar word ik ook blij van fijn om nog wat te horen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!