inekeinuganda.reismee.nl

Paas op Noah\'s Ark

De donderdag voor Paas is er een viering van de Nursery, Primary en Secondary school: ‘the Easter Carols’. Deze wordt gehouden in de ‘grote kerk’. Alle groepen zingen een lied, doen een toneelstukje of een dans. Bijzonder was dit keer dat het echt om kwart over 10 begon en wat helemaal bijzonder is op tijd, om 13.00, was afgelopen. De kleuters komen later en gaan eerder weg. Anders is het toch wel een hele lange zit. De traditionele dansen zijn bij mij favoriet. Geweldig om te zien hoe de kinderen zich bewegen, het lijkt soms bijna vanzelf te gaan. En aan de reactie (het Afrikaanse ‘gillen’) van de aanwezige ouders en aunti’s te merken, genieten zij er ook van. Er waren deze keer niet zoveel ouders, want tot een uur of negen regende het en dan ligt het leven hier plat. Ik begin het ook al te leren. Als ik wakker wordt en het regent hard blijf ik gewoon nog een tijdje liggen. Best lekker! Het heeft ook geen zin om naar school te gaan, want de rest komt ook pas als het (bijna) droog is. Gelukkig klaarde het na 9 uur op. Het zou toch wel jammer zijn als de viering niet door zou gaan vanwege de regen. De kinderen hadden er lang en veel voor geoefend!

Deze keer speelde ook de band mee. Deze band is gestart in januari en speelt o.a. in de kerkdiensten. Ook al is niet alles altijd even zuiver, het is bijzonder hoeveel ze al geleerd hebben. Ze oefenen dan ook elke dag. En wel, vlak bij mijn huis en van 5 tot 6, dus als ik uit school kom. Dat is wel eens een beetje teveel van het goede, maar het went.

Vrijdagavond was er een rondgang met een kruis over het terrein. Op verschillende plekken wordt gestopt en een gedeelte van het Paasevangelie gelezen en gezongen.

Zaterdag hebben we met de kinderen eieren geverfd. 360 in het totaal! 2 voor elk kind en dan nog een voorraadje voor de aunti’s. ’s Morgens waren de kinderen van de Nursery aan de beurt en ’s middags de kinderen van de Primary.

Zondag was het, na de zondagschool, tijd voor het eieren zoeken. Omdat het weer de hele nacht hard had geregend werd de manier waarop gezocht werd aangepast.

Vanmiddag was er, zoals elke zondag, een kerkdienst. Deze wordt sinds een aantal weken ook in de grote kerk gehouden, omdat de ‘kerkhut’ te klein werd. Het is nog zoeken naar de juiste geluidsapparatuur en het gebruik hiervan, maar het wordt steeds beter.

Vanavond is het tijd voor ‘de barbecue’. Dat betekent echter niet dat iedereen zijn eigen eten klaar moet maken. Dat wordt van te voren gedaan. Hierna wordt er een film gedraaid.

Zelfs de meubelboulevard hebben Reny en ik dit Paasweekend bezocht, al was het geen tweede Paasdag. Goede vrijdag hebben we meubels besteld voor het nieuwe gebouw waar kinderen die extra hulp nodig hebben, geholpen kunnen worden. Tot nu toe doet Reny dit bij haar thuis, maar dat is niet echt ideaal. De Ugandese meubelboulevard vind je gewoon langs de kant van de weg. Ze kunnen alles in de gewenste afmeting maken. En dat voor een prijs waar je in Nederland alleen maar van kunt dromen.

Op dit moment is het erg rustig, voor wat betreft de vrijwilligers. De enige muzungu’s zijn de vaste mensen en ik. Gisteren zijn de Nederlandse tandarts en assistente vertrokken. Ze zijn hier 2 weken geweest. De kleutermonden werden onder de boom, achter de school, gecheckt en als het nodig was werden ze in de kliniek behandeld. De grotere kinderen en volwassenen mochten meteen in de stoel plaats nemen. Het ziet er allemaal aardig professioneel uit, maar lang niet alles werkt zoals het moet, maar met behulp van een veel improvisatievermogen, zijn alle gebitten gecontroleerd en waar nodig zijn tanden en kiezen getrokken of gevuld.

Volgende week komen mijn broer en vrouw en zus en man op bezoek. Ze komen o.a. met koffers vol klim en klautermateriaal. Deze zijn dus leeg als ze terug gaan, dus schroom niet, bestel nog wat leuks van de ‘cadeautips’.

Groeten van Ineke