inekeinuganda.reismee.nl

Van alles wat

Dinsdag kwam teacher Timothy van de Primaryschool naar me toe. Hij werkt hier sinds een maand. Hiervoor werkte hij op een school in Seeta, een dorp hier niet zo ver vandaan. Hij is enthousiast over het nieuwe leren lezen hier op school en vroeg of ik een workshop wilde geven op de school in Seeta. Dat had ik graag gedaan, maar het lukte het team van deze school niet om op zo'n korte termijn iets te regelen. Zatermiddag was ik nog evenop school bezig toen hij langs liep met een teacher van de school in Seeta en vroeg of ik haar misschien nog iets kon vertellen en laten zien. Graag natuurlijk! Ik heb met haar gepraat over het belang van het aanleren van lettersounds i.p.v. namen van letters en het ‘blenden' ( hakken en plakken). Verder is het afwijkend dat de kinderen de letters niet leren op alfabetische volgorde, maar in lettergroepen. Met de letters van de eerste lettergroep kan al een heel aantal woorden gemaakt worden en dat werkt stimulerend.Ik heb haar de handout van de workshop op New Horizon meegegeven, het ideeenboekje ‘Fun with lettersounds' en de boekjes bij de verschillende lettergroepen. Ook al lukte het niet om een workshop te organiseren, het is mooi om te zien dat een teacher van een hogere groep, het belangrijk genoeg vindt om het aan een andere school door te geven! Ook andere teachers van hogere groepen kwamen deze week naar me toe met de vraag of ik hun ook kon helpen. Ze zien dat veel kinderen in P1 en P2 nu al beter lezen dan veel kinderen in de hogere groepen! Een leerkracht zei: ‘Ik heb me al vaak afgevraagd hoe ik kinderen die niet kunnen lezen verder kan helpen en nu zie ik dat dit helpt!' Een teacher van de Nursery heeft een neefje in huis en ook haar viel het op dat het lezen hem steeds beter afgaat.

Er is een vervolg op de methode voor de hogere groepen: Jolly Grammar. Deze boeken zijn besteld in Engeland en worden binnenkort door een bezoeker meegenomen.

Ook in het kinderhuis is het opgevallen dat kinderen meer met lezen bezig zijn. Dat ze bijv.in de krant woorden proberen te lezen enook dat ze spelletjes willen doen. Hoezo fun? Tijdens het eten lieten de kinderen deze week alle liedjes bij de letters horen.

Donderdag hebben we alle materialen gepresenteerd aan het team van de Nursery en Primaryschool. Het is echt ontzettend mooi om te zien dat de teachers enthousiast zijn en dat ze het niet alleen maar doen om een mzungu een plezier te doen.

Woensdag na schooltijd ben ik met een groepje teacher naar de Friendship village geweest. Een dorp waar veel sieraden worden gemaakt die naar het buitenland geexporteerd worden. Hier leven de inwoners van het dorp van. Een vrouw sprak ons aan en al gauw kwam er van alles tevoorschijn. Ze liet zien hoe de kralen gemaakt worden en ik mocht het ook proberen.

Vrijdag even geen lezen, maar ben ik met Renske mee geweest. We gingen met 2 kinderen, Caleb en Mariska, naar de Aidskliniek geweest. Dit betenkent vooral veel wachten. We vertrokken al voor zessen en waren er een uur later. Eerst in een gebouw een nummertje halen en dan naar een volgend gebouw. We hadden nummer 2 en 3, dus we zouden snel klaar kunnen zijn, ware het niet dat het dossier van Caleb zoek was. 2 maanden geleden was deze ook al zoek. Toen vermoedden ze dat het op de TB afdeling lag en hadden ze een los blaadje gebruikt, maar dat was nu ook zoek. Om half 10 vroegen ze nog tot 11 uur de tijd om te zoeken. Renske kwam op het geweldige idee om dan eerst maar bij ‘de Belg' koffie te gaan drinken. Dat was wel een kwartier rijden, maar ach, we hadden de tijd. Terug in de kliniek was het papiertje van de vorige keer gevonden, maar het dossier was nog steeds zoek. Maar we konden naar het 3e gebouw, naar de dokter. Nadat bij Mariska bloed geprikt was nog 1 gebouw te gaan, namelijk de apotheek. Om 13.00 waren we klaar! Op de terugweg hebben we nog ergens met ze gegeten. Een interessante dag.

En nu nog maar een paar dagen .........

........om de laatste dingen af te ronden, zoals het boekje ‘Learing with fun voor de

Nursery school en de inventaris;

........om een laatste keer naar Kampala te gaan;

........om nog even te genieten van de kinderen;

........om ze nog eens lekker te knuffelen;

........om de laatste kerkdienst bij te wonen;

........om de laatste rolex te eten;

........om afscheid te nemen;

........om ...........

De laatste keer? Of ...?

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Christian

De laatste keer? Neem een ander in de maling! Je hebt volgens mij nog meer bereikt dan de volgende keer, top!

Laatje je je huisje weer net zo netjes en gezellig achter als vorige keer? Misschien mag ik er wel weer in, ik kom een paar dagen na je vertrek aan... succes nog, en vast tot ziens!

Sjanie

Lieve Ineke .
Weer een mooi en indrukwekkend verhaal.De laatste van deze keer,en wie weet nog eens een vervolg.
Maar geniet van deze dagen en wens je een goede reis terug.

Groetjes Sjanie

Marijke

Wat heb je weer een mooi verhaal neergezet!
Volgens mij heb je nu al heimwee omdat je daar zoveel goeds hebt gebracht en gekregen. Dus een dubbel gevoel zul je zeker hebben. Afscheid nemen is altijd moeilijk maar terugkomen is ook weer fijn!
Tot gauw!

Suzan

De laatste keer? De laatste keer voor de zomer van 2012 zeker. Nieuw ticket boeken!!! (ik geniet van je verhalen, dus ik vind dat je terug moet ;) )

Chris and the chicks

De laatste keer? Neem een ander in de maling! Laat maar wat boekjes achter, dan gaan wij wel verder met lezen.Als jij dan weer terugkomt hebben ze de bijbel van voor naar achter al doorgenomen! Hou je haaks en ff lekker snotteren op Jimmy z'n schouder!

Erna

Ien, geniet er lekker van deze week!!!!! Goeie reis terug MMMM

Claudia

Heej Ineke,

Nou de laatste keer zal het wel niet zijn;) Echt top wat je allemaal hebt gedaan en bereikt. Ben heel benieuwd naar het vervolg. Enne... de volgende keer moeten we maar weer zorgen dat we allebei tegelijk in Uganda zijn;) Geniet nog lekker deze laatste dagen en geef alle kids ook maar een knuffel namens mij;)

Liefs, Claudia

Marjanna

Je wilt er vast nog niet aan denken, dat op een gegeven moment alles wat je daar doet en meemaakt " voor het laatst" is. Denkt dan maar "voorlopig voor het laatst" ...., lieve Ien, geniet nog van je tijd in Uganda en weet dat je hier, in Nederland, een heleboel fans hebt!
lieve groetjes van Marjanna

Bert en 10eke

Laatste keer? Echt niet!
We wensen je een mooi afscheid en een goede reis en naturlijk weer heelhuids retour in de la Reystraat, zorgen wij voor de wokkels met paté royal....deal?
doeiii, Bert en 10eke

Anton en Els

Hoi Ineke,
wat is de tijd omgevlogen: deze week verwelkomen we je al weer thuis. Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad en veel hebt bereikt. Tot gauw !!!
Anton, Els, Laura en Rick.

Annita

Hoi Ineke,

Bedankt voor al je mooie en ontroerende verhalen en foto's, ik keek er altijd weer naar uit om weer een verhaal van je te lezen en je foto's te bekijken. Jammer dat dat nu over is, ik zal ze wel missen. Maar ik ben blij dat we je weer hier zien hoor!
Goeie reis naar Nederland.
Groetjes Annita

Janny

Hoi Ien,
Super hoor, dat het kwartje gewoon helemaal gevallen is en iedereen enthousiast is. Zowel hier als daar. Het is altijd weer geweldig om je verhaal te lezen, dat zal ik wel een beetje missen. Maar ik ben ook blij om je donderdag te zien! Goede reis, ik hoop je op Schiphol te zien.
Groetjes ook van Renger, Willem en Pieter.

Jan

Was prachtig om je verhalen te lezen, waarin ook duidelijk werd hoe erg zinvol je bezig bent geweest.
Even in Ned. bijkomen en je zult weer heimwee naar Uganda (Noah's Ark) krijgen.
Goede reis gewenst en sterkte bij het afscheid.
Groetjes Jan

de bloempies

Hoi Ineke,
goed om te lezen dat je heel veel bereikt hebt deze keer.
en de laatste keer? dat geloven we echt niet.Wij vinden ook wel erg gezellig om je weer eens te spreken zonder dat de verbinding weg valt, Geniet nog even en we spreken je weer in het koude/natte nederland(het is tenslotte zomer hier)
groetjes van de Bloempies

Erica

Hoi Ineke,

Het blijft bijzonder je mooie verhalen te lezen!
Veel succes deze laatste week met nog maar een paar dagen om......

Liefs Erica

wilma

Lieve Ineke
Wat geweldig dat je zoveel hebt kunnen en mogen doen daar en als ik het zo lees ben je besmet met het Ark virus en dat maakt ook het naderend afscheid zo moeilijk. Als je weer geland bent hier mail dan nog eens want ik zou het erg fijn vinden je een keer te zien.
Geniet nog deze laatste momenten Lieve groetjes Wilma

anneke t

dat werd geen laatste rolex meer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!