inekeinuganda.reismee.nl

Leesvoer

Deze week was het tijd voor de test voor de leesgroep! Eerst een letterdictee en een aantal woorden. De kinderen wisten nog niet alle letterklanken, maar ze zijn allemaal goed vooruit gegaan. Een woord dictee is nog heel erg moeilijk. Er werden bijzondere woorden geschreven. Bijvoorbeeld taig i.p.v. tiger (de laatste letter wordt hier vaak nadrukkelijk uitgesproken en de r juist niet); loolu i.p.v. ruler (het verschil tussen de r en de l is hier erg moeilijk) of sitelong (strong). Grappig dat de Ugandese leerkrachten, toen we vroegen wat ze dachten wat er stond, snapten welke woorden de kinderen bedoelden! De volgende dag hebben we de kinderen de letterklanken laten benoemen en dat vonden ze makkelijker. Tot slot lieten we ze woorden lezen. Ik zat met een jongen uit P5 (in Nederland groep 7) woorden te lezen en dat vond hij nog erg moeilijk. Ik liet hem horen en zien hoe je letters aan elkaar plakt tot een woord. Een grote glimlach op zijn gezicht. Het kwartje viel! Eindelijk lijkt hij het ‘trucje' door te hebben. Iets wat wij meestal zien gebeuren bij kinderen van groep 2 of 3. Meer dan de helft van de kinderen lijken dit te (gaan) begrijpen en dat is een goed teken. 5 kinderen lezen al heel aardig en kunnen met wat extra hulp in de bibliotheek tijd en in de klas verder. 2 kinderen hebben wel wat letters geleerd, maar scoren nog erg laag. Hier is sprake van een lage intelligentie en/of dyslexie. We proberen de komende weken, m.b.v. intensieve hulp van vrijwilligers, de kinderen die op het punt staan het lezen te begrijpen verder te helpen.

Het leren lezen is niet alleen een probleem van onze school, maar op heel veel scholen in Uganda. De kinderen leren letternamen en woorden herkennen. Dit houdt echter niet in dat ze kunnen lezen. Voor ons onbegrijpelijk dat kinderen meestal toch gewoon doorgaan naar een volgende groep.

We hopen dat het hier een probleem was en dat er verder wordt gegaan op de ingeslagen weg. Ik heb er vertrouwen in. De verandering bij de leerkrachten in met name P1 en P2 is groot. De leerkrachten zien het verschil en zijn erg enthousiast. Belangrijke figuren in de leesmethode zijn snake de slang en inky de muis. Woensdag zat er een groep kinderen van P1 en 2 bij de container waar de administratie in zit. Toen ik aan kwam lopen riepen ze enthousiast: ‘Inky is hier'. Ze hadden een muis (of misschien was het ook wel een rat) zien lopen. Ik zei: ‘Inky heeft vast gehoord dat jullie al zo goed kunnen lezen'. De volgende dag liep er een kind achter me die zei: ‘Ik zie Inky in je tas. Hij beweegt.' Op school heb ik een knuffelmuis gezocht en die naar ze toe gebracht en verteld dat ik die in mijn tas had gevonden.

Elke week starten we de vergadering van de Primary school met een aantal leesactiviteiten. Ook bij de leerkrachten van de hogere groepen lijkt het te gaan dagen. Sommigen hebben nog wel moeite met de klanken, maar ze doen steeds actiever mee. We hameren er op dat ze de letterklanken en het blenden (r-a-t = rat) in spelvorm aanbieden. Ook in de hoogste groepen is dat nog een probleem. De ideeën kunnen ze halen uit ‘Fun met letterklanken'.

Een activiteiten boekje voor de Nursery is bijna klaar. Hierin staan, naast andere activiteiten, ook activiteiten op het gebied van voorbereidend lezen.

Vrijdagmiddag kwam Olivia, de zus van Hilda, op bezoek. Zij is ook leerkracht en werkt momenteel bij een project, waar ze bezig is met de bibliotheek. Ze gaf zelf aan dat het natuurlijk heel fijn is als er een bibliotheek is, maar dat eerst de mensen gemotiveerd moeten worden om te (leren) lezen. Er wordt weinig gelezen in Uganda. Veel mensen kunnen niet lezen, er is geen geld en ze zijn het (vaak) niet gewend. Bijkomend probleem voor veel mensen in de village is dat ze geen stroom hebben en het om 7 uur dus gewoon donker is.

Op New Horizon gaan alle groepen elke week 1 of 2 keer naar de schoolbibliotheek om te lezen, o.l.v. Marylin, een medewerkster uit New Zeeland. Ze zijn niet gewend om in de klas te lezen. Het is de bedoeling dat dit volgend jaar wel op het rooster komt. Olivia was enthousiast over de dingen die gemaakt zijn. Ze vroeg of ik volgend jaar weer terug kom. Dan kan ik bij haar project een workshop geven. Op zich een prima idee. Als er ook een Ugandese meewerkt is dat alleen maar beter!

Hilda en Olivia zijn wel van huis uit gestimuleerd om te lezen.

Hoofdmeester Mozes vroeg wanneer ik weer naar Nederland ga en meteen erachter aan wanneer ik weer terug kom.

We gaan de Jolly Grammar boeken bestellen in Engeland. Een bezoeker neemt ze mee naar Uganda. Na P1 kan er dan verder gegaan worden met dezelfde methode.

Komende week zal ik vooral veel dingen afronden. Alles netjes ordenen in de kast en in mappen; inventarislijst van de materialen afmaken; overleggen met Reny, overleggen met Hilda, ........ Er is nog genoeg te doen.

En ... 's avonds ook even lekker zelf in een boek lezen.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Claudia

Heej Ineke,
Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Echt super dat het zo goed opgepikt wordt!!! Echt goed dat de kids goed leren lezen. Dat is alleen maar goed voor hun toekomst en hun verdere schoolloopbaan. Ik wens je heel veel succes met het afronden van alles! En... ik hoor in Nederland graag een keer over al je belevenissen!!!
Heel veel liefs,
Claudia

Anita

Wat heb je weer veel gedaan en veel meegemaakt Ineke.
En nu , zoals je schrijft , dingen afronden. Genieten hoor de laatste weken in Uganda.
Liefs, Anita

wilma welten

Hoi Ineke
Wat heb ik weer genoten van al je verhalen ieder zondagavond. En wat heb je veel bereikt deze maanden. Succes met het afronden en een fijne thuiskomst weer.
Hoop wat van je te horen als je weer thuis bent.
lieve groetjes Wilma

Christian

Hoi Ineke!

Jammer dat je net weg bent als ik aankom... ik heb mijn lesbevoegdheid nog net niet, maar ik zal eens kijken of ik een lesje natuurkunde op de secondary school kan geven!

Nog veel succes & plezier daar!

Christian

Marjanna van Andel

Hoi Ineke,

Wat is er al veel bereikt en wat moet het een voldoening geven dat het zo de goede kant op gaat met het leesonderwijs op Noah's Ark! Dat is zeer motiverend voor de kinderen, de teachers en ook voor jou! succes deze week met alles....

lieve groet van Marjanna

Jeanette

Hoi Ineke,

Bedankt voor je mooie reisverhalen, die ga ik straks weer missen...!Sterkte met afronden en afscheid nemen , dat zal vast niet makkelijk zijn!! Fijn dat alles zo goed is gegaan en dat je terug kan kijken op een mooie, leerzame periode...
veel liefs en hartelijke groeten, Jeanette

Rommy

Hoi Ineke,

Sterkte de komende week met het afscheid. En alvast een goede thuisreis! Tot gauw!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!