inekeinuganda.reismee.nl

Feestje

Feestje

De meeste mensen in Uganda vieren hun verjaardag niet. Veel mensen weten niet eens precies wanneer ze geboren zijn. Op school wordt ook niet veel rekening met de leeftijd van de kinderen gehouden. Ze komen als ze ongeveer drie zijn, maar begin je later dan start je doorgaans evengoed gewoon in de jongste groep. Veel kinderen zijn dan ook ouder dan 13 als ze de school verlaten.

In het kinderhuis worden verjaardagen wel gevierd. 's Morgens bij het ontbijt wordt er al voor de jarige gezongen en 's avonds bij de maaltijd wordt het verder gevierd. Er wordt een tafel neergezet met een grote cake. De jarige neemt, in nieuwe kleren, plaats achter de tafel en dan wordt er voor hem of haar gezongen. Dan is het tijd voor ‘cutting the cake', de cake aansnijden. Een aunti snijdt hem verder in kleine stukjes en alle kinderen krijgen een stukje. Daarna mag de jarige cadeautjes uitpakken. Voor de kinderen is hun verjaardag een hoogtepunt. Regelmatig wordt er vertellen ze wanneer ze jarig zijn en vragen ze of ik er dan nog ben.

Gisteren waren Jedidja en ik jarig. Voor het eten vroeg Jefta of ik echt wel jarig was. Toen ik dat bevestigde zei hij: ‘Maar je hebt geen nieuwe kleren aan'. Ik vertelde dat ik geen nieuwe kleren had en daarop antwoorde hij dat ik die dan maar op de markt moest gaan kopen. Maar ja, daar was het te laat voor.

Ik heb al heel wat kinderen achter de verjaardagstafel zien zitten en nu kan ik er over meepraten. Ik kreeg het Noah's Ark t-shirt, een kettinkje en een badset. De kinderen waren wel erg benieuwd wat dat was. Ze hadden nog nooit een badborstel gezien en dachten dat ik er mijn haar mee kon kammen.

Van Reny kreeg ik een echte zelfgebakken appeltaart. 's Middags heb ik daar met de andere muzungu's en Hilda van zitten smullen. Het smaakt hier nog lekkerder dan in Nederland! Kortom ik heb een leuke, gezellige verjaardag gehad. Ook heb ik heel veel mailtjes gehad en berichtjes op facebook. Allemaal bedankt!

Het lezen in P1 en P2 en het enthousiasme van de teachers is ook nog steeds een feestje. Ze vroegen of we de leerkrachten van P3 ook niet moesten uitnodigen voor de wekelijkse meeting, want die moeten toch weten hoe ze verder moeten gaan! Geweldig dat ze dat inzien en meedenken.

De eerste week met de leesgroep van kinderen van P3 - P6 zit er op. De meesten, vooral de groten, willen echt en doen hun best. We waren bang dat ze het werkboekje een beetje kinderachtig zouden vinden, maar ze vinden het leuk. En Reny en ik vinden het erg leuk om te doen. Eigenlijk is het natuurlijk triest dat kinderen van 12 jaar nog steeds niet kunnen lezen en dat daar nooit iets aan gedaan is. Maar dat is nou eenmaal zo, dat kun je niet terugdraaien. We zijn wel erg benieuwd hoeveel kinderen van de groep het uiteindelijk gaan oppakken. Het is tenslotte een soort sneltrein cursus en er zullen kinderen zijn die het nu (nog) net oppakken. Maar we hopen in ieder geval die kinderen te bereiken die niet kunnen lezen omdat ze de letterklanken niet kennen en niet kunnen blenden aan elkaar plakken van letters tot een woord). Kinderen die niet begrijpen wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.

In de teamvergadering van de Primary hebben we de teachers verteld waar we mee bezig zijn en gevraagd of ze in de klas ook aandacht willen besteden aan de letterklanken en het blenden. En als je er een spel van maakt is het ook voor de kinderen die wel al lezen leuk. Als voorbeeld hebben we met een letterbal gespeeld: een bal met letters overgooien en als je hem vangt maak je met de letter onder je rechterduim een woord.

Het boek ‘fun met letters' (verzameling met spelactiviteiten voor het leren lezen) is bijna af en kan deze week aangeboden worden. En dan maar hopen dat het leren lezen in alle groepen een feestje wordt.

Maar HET feestje was toch wel dat Nathan, van bijna 1 jaar oud, weer uit het ziekenhuis thuis kwam. Hij was gestikt in zijn eten, maar gelukkig is het door het doortastende opreden van Renske goed afgelopen!

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Gonny

Hoi Ineke,
Nogmaals gefeliciteerd. Cutting the cake heb ik meegemaakt toen we bij je waren. Ik zie het helemaal voor me. Een heel andere verjaardag dan je hier gewend bent. Meestal is er dan avondvierdaagse. Die begint in Den Helder maandag 11 juni.
Het leren lezen is een mooi proces. Ik hoop dat ook de oudere leerlingen profiteren van de nieuwe aanpak.
Groetjes en 3 xxx voor je verjaardag.
Gonny

Tineke Nauta

Hallo Ineke. Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Zo te lezen was het een fijne dag. Nog een goede tijd in Uganda. Fijn dat het leren lezen zo goed opgepakt wordt door de teacher.
Henk en Tineke

Erna

Leuk feestje Ien! Wij hadden vandaag ook de verjaardagen van Joshua en Rachel!!!

Anita

lieve Ineke.
van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Het feestje ziet er leuk uit op de foto's

Annemarie

Hé Ineke, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Door alle drukte gisteren ben ik er niet eerder aan toegekomen om je te feliciteren. Mijn zus Jeannette is ook op 9 juni jarig en daar waren we tot laat in de avond.
Gelukkig heb je toch een leuke verjaardag gehad en zelfs kadoos en een heerlijk appeltaart!

Rommy

Alle jarigen: van harte gefeliciteerd! En vooral jij natuurlijk Ineke!!
Xx rommy

Claudia

Heej Ineke,
Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik had me zo voorgenomen je te feliciteren, maar het is er helaas bij ingeschoten. Maar bij deze!!! En zo te lezen heb je een leuke verjaardag gehad. Toch bijzonder als je het met al die kids kunt vieren. Een verjaardag om nooit te vergeten;)
Liefs, Claudia

Jeanette

Hoi Ineke,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Deze zal je inderdaad niet snel vergeten...heel speciaal lijkt me om daar het feestvarken te mogen zijn! En fijn dat al jullie werk nu zo goed opgepakt wordt door de leerkrachten . Dat moet toch wel heel veel voldoening geven! Veel plezier nog en veel liefs van hier, Jeanette

Els van Deutekom

Hallo Ineke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Lijkt me heel bijzonder om nu eens in Oeganda je verjaardag te vieren. Leuk dat er ook voor jou een feestje was.
onze felicitaties zijn wat laat, we waren druk met de tuinfair in de PPtuin. is erg leuk geweest en goed weer;
gezien de herfstachtige dagen van de laatste tijd echt een meevaller.
Nog veel plezier in je (alweer) laatste maand in Oeganda en groet van ons allemaal !!!!
Anton, Els en kids !!!

Wilma Welten

Hoi Ineke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat je er ook daar zo van genoten hebt.
Nog veel succes met jullie leesproject en geniet nog deze laatste maand.
groetjes Wilma

ester

Leuke verhaaltjes schrijf je nog steeds. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk om het eens ergens anders te vieren.

Marijke Ruig

Hé Ineke, gelukkig doet mijn e-mail het weer.... dus alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Zo te lezen heb je er wel van genoten!Het shirt staat je mooi. Geniet er nog van en tot gauw.
Veel liefs Marijke

Marjanna

Hoi Ineke,
Een verjaardag om niet snel te vergeten! En wat nieuwe kleding betreft.... Ik heb hier thuis nog een leuk rieten rokje voor je liggen, voor een feestje!
Leuk om weer wat van je te lezen en super dat de leesaanpak zo aanslaat.
lieve groetjes van Marjanna

marlene tijhaar

Hoi Ineke, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Wat gaat de tijd toch snel. Succes met alles en de groeten uit Den Helder. Het is hier nog niet echt zomer.

kees en greet

Beter laat dan nooit, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Doordat ik op je verjaardag moest werken en kees kort daarna jarig was vergaten we iets van ons te laten horen, dus bij deze. Grandioos ien al die boeiende verhalen en dan zo`n leuke verjaardag. Wij wensen je nog heel veel succes en plezier deze laatste maand alweer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!