inekeinuganda.reismee.nl

Martelaarsdag

Vandaag is het martelaarsdag. Gelukkig houdt dat niet in dat we nu gemarteld worden, maar het is een herdenkingsdag voor de martelaren uit het verleden. Een tijdje terug was ik met Renske in de Katholieke cathedraal in Kampala. Daar waren ramen met afbeeldingen van martelaren. O.a. één waar de Kabaka (koning) een chirsten met een speer dood. De christenen werden vermoord omdat ze baden ‘Uw koninkrijk kome'. De Kabaka was bang dat dat betekende dat iemand de troon wilde overnemen. We kregen een rondleiding door de cathedraal. Dat er een dienst aan de gang was, was geen probleem. Het eerste stuk liep onze gids langs de zijkanten en bleef in verschillende nissen staan om wat te vertellen, maar op een gegeven moment stak hij gewoon over naar de andere kant, voor een bank langs met kerkbezoekers. We zijn er maar achteraan gegaan.

Voordat we bij de cathedraal waren hadden we het graf van de Kabaka bezocht. Hij is begraven in zijn huis. Dit is een paar jaar geleden afgebrand. Wel staat er nog een soortgelijk gebouw bij de ingang, waar nog een wacht van toen woont. Op het terrein woont ook nog familie van de Kabaka. Ook is er een begraafplaats. Andere familieleden zijn begraven bij de cathedraal. De familie was groot. Hij had namelijk 84 vrouwen en volgens de één 137 en volgens een ander 300 kinderen. De tweede Kabaka had 75 vrouwen. De derde, huidige, Kabaka heeft maar 1 vrouw, maar wel bij meerdere vrouwen kinderen. De huidige president, Museveni, heeft de koning weer in ere hersteld, maar alleen voor seremoniele taken. Vorig jaar heeft hij Noah's Ark bezocht.

Ook tijdens het bewind van Amin zijn er veel mensen gemarteld. We bezochten een paleis van de Kabaka. In de tuin lagen nog een paar roestige auto onderdelen van de 10 Rolls Roys en Cadalacs die hij had. Deze werden bij een bomaanslag van Amin vernietigd.

Aan de rand van het terrein waren de martelkamers van Amin nog te bezichtigen. Heel bizar. Ruimtes van ongeveer 4 bij 8 meter waar hij ongeveer 400 mensen in opsloot achter ijzeren deuren onder stroom. Voor de kamers liep water. Op deze manier kon hij goedkoop en stil moorden. De lijken werden voor de krokodillen in de Nijl gegooid. Zo werd er niets van terug gevonden en weet niemand hoeveel mensen er daadwerkelijk zijn omgebracht. Men schat ongeveer 300.000.

Ook ligt er een meer, het Kingslake. Dit is ooit gegraven om eventueel als ontsnappingsroute naar het Victoriameer te gebruiken. De verbinding is echter nooit voltooid.

Interessant om iets van het verleden te zien en te horen. Een verleden dat niet makkelijk is geweest en zijn sporen nog steeds nalaat in het heden.

Geen prettige verhalen.

Tot slot nog iets uit het recente verleden.

Het leesonderwijs in P1 en P2 gaat goed. De teachers zijn enthousiast en doen, denken en praten echt mee. Een heel verschil met eerst.

Het blijkt dat er in de hogere groepen (t/m P6 = groep 8 in Nederland) nog heel wat kinderen zitten die niet kunnen lezen, die niet eens alle letterklanken kennen.

Morgen beginnen Reny en ik aan een soort experiment. 4 keer in de week, gaan we een groep van 23 kinderen uit de verschillende klassen aanbieden wat we nu doen in P1 en P2, dus leren lezen met letterklanken, hakken en plakken. Hoe dat gaat hoop ik volgende week te vertellen.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Sjaak en Tineke

veel suc6 Ien, met hakken en plakken. Dikke kus van ons en a big hug xxx

Rommy

Hoi Ineke,
Bedankt voor deze les cultuurgeschiedenis! Wij leerden op school niet veel over Afrika. Misschien komen jouw leerlingen ooit hierheen om ons bij te spijkeren!
Succes met het experiment!
Xx rommy

Claudia

Heej Ineke,
Interessant verhaal weer. Altijd indrukwekkend wat er allemaal in de geschiedenis van een land gebeurd is.
En ja... het lezen, dat blijft een hele uitdaging. Ik ben benieuwd hoe jullie experiment gaat uitpakken;)
Liefs, Claudia

Erna

Goed opgelet en goed uitgelegd Ien!!! Succes weer!!!

ANDRE EN RENET

Hoi Ineke Ik heb eerst is even je verhalen door gelezen, en ben weer erg onder de indruk. Wat beleef je toch veel en wat had je weer een bijzondere foto s. Nu heel veel suc6 weer vooral met lezen plakken e.d . Groetjes en dikke knuffel

Mei Fung ten Bokkel-Chow

Lieve Ineke,
Wij zijn inmiddels alweer 2 en een halve week getrouwd. We hadden een superdag en we werden overladen met liefde en kado's. Nooit verwacht dat we zelfs een kado uit Uganda zouden krijgen. Wat ontzettend lief en attent van je. Nu hebben wij gehoord dat je niet meer zal terugkeren naar De Verrekijker. Maar ik hoop dat je toch een keer langs wil komen, zodat ik je persoonlijk kan bedanken voor je mooie kado.
Veel liefs, Mei Fung

Imani Polet

lieve juf Ineke.
ik mis u super erg.
en vind het altijd super leuk om te skypen!!!
dat u de voorige keer iets voor de klas en mame en piet jan had meegenomen dat vind ik heel leuk.
ik had vorige week donderdag(31 mei)hoorde ik dat u niet meer zal les geven ,maar nog wel bij kop werk zit maar niet elke dag of zo les geeft.
ik vond het niet leuk en super erg,maar ik dacht waarom u het deed, vond ik het minder erg omdat ze het in uganda minder goed hebben!!!
maar ik zal u nog alltijd missen.
wanneer komt u weer terug?
groetjes imani xxx

Nel de Geus

Hoi Ineke, wat weer een verhaal, die afdrukken van handen op de muren, op de foto's.
. Veel succes met jullie leesprogramma, in groep 8 en dan nog niet kunnen lezen, wat doe je dan de hele dag? Alvast gefeliciteerd met je verjaardag!een leuke dag en we drinken een borrel op je! groet Dick en Nel

anneke tigchelaar

Hey ineke,
Ik volg je ook een beetje en zeker nu ik die kant op kom. Ik hoop dat we elkaar kunnen ontmoeten.In kampala overnacht ik in het icu guest house en zag dat er in mukona ook een icu guesthouse is.
In de bush zitten we in ngoma, een klein dorpje. Ten zuiden van kampala.

Janny

Hoi Ineke,
Wij zijn net terug uit Israël. We hadden de laptop mee, dus ik kon je bericht evengoed lezen. Grappig dat je nu net het verhaal over de rondleiding in een cathedraal verteld. In Israël stond er een non voor de deur, we konden de kerk niet in. Op andere plaatsen mochten we er wel in, maar werden we wel tot stilte gemaand, ook als er geen dienst was. In de Anna kerk, die bekend staat om zijn goede akoestiek en waar elke groep zingt was ook een groep zuid afrikanen. Nou die kunnen zingen en ze dansen er ook bij. Ik kan me helemaal voorstellen hoe dat bij jullie gaat! Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat we via skype nog persoonlijk kunnen feliciteren. Groeten van ons alle 4.

Mei Fung en Imani

hoi Ineke,
gefeliciteerd met u verjaardag!!!
hoop dat u ook een leuke dag heb,en de cake mag snijden.

groetjes Mei Fung en Imani xxx

Marleen

Hoi Ineke,

Vanuit een koud, nat en stormachtig Nederland:

http://www.youtube.com/watch?v=Nrd8CGvRBJI

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!