inekeinuganda.reismee.nl

Marktplaats.ug

Marktplaats vindt je hier gewoon langs de kant van de weg. Grote markten zoals de Nakawa markt in Kampala. Hier is vanalles te koop en net als op marktplaats.nl veel tweedehands. Hele stapels broeken, shirten, schoenen waar je lekker in kan graaien op zoek naar wat leuks. Maar er is meer: een afdeling met huishoudelijke artikelen, groente en fruit, kippen, hout, enz. Niet iedereen zoekt een plekje om zijn of haar waren aan de man te brengen, sommigen lopen rond met hun koopwaar.

Het is normaal dat je probeert af te dingen. Met name bij mzungu's proberen ze er zoveel mogelijk uit te halen.

Naast de grote markten vindt je verschillenden kleine marktjes en veel losse kraampjes langs de kant van de weg. Het zijn niet altijd de produkten van eigen grond die hier verkocht worden. Er zijn ook mensen die inkopen doen in de stad en dan proberen het met winst ergens in een dorp te verkopen.

In de dorpen staat vanalles voor de (piep kleine) winkeltjes uitgestald, meestal gewoon buiten. Ook bedden, bankstellen en hout. Het blijft niet altijd droog, maar ja, dat is nou eenmaal zo.

Als je in een taxibusje zit komen er regelmatig mensen langs om te proberen een krant, posters, airtime (beltegoed) of iets eetbaars aan te m/v te brengen. Maar ook kleren en lappen worden op de arm genomen of op het hoofd gezet om zo op zoek te gaan naar een koper.

Er is dus altijd veel te zien onderweg en je verveelt je geen moment. Jammer dat het niet altijd mogelijk is om er een foto van te maken. Zoals de man die ik deze week tegenkwam met een arm vol kleding en bovenop een grote rode bh.

Heel anders is het in de winkelcentra in Kampala. Het contrast is groot! Hier zijn een aantal mooie winkels en supermarkten waar vanalles te koop is.

Betalen kan alleen contant. Dat betekent dus dat je altijd moet zorgen voor geld in de knip. De laatste tijd is dat een beetje lastig, want elke keer als ik bij de bank kom is het niet mogelijk om te pinnen. Vaak wegens een stroomstoring. Tot nu toe heb ik kunnen kopen wat ik nodig heb, maar ik hoop echt dat het deze week een keer lukt om te pinnen.

Voor elke bank en supermarkt zit een wacht met een geweer. Gelukkig komt het niet bedreigend over. Als je de supermarkt in Mukono uitgaat moet je het bonnetje laten zien, zodat ze zeker weten dat je betaald hebt. Terwijl de man die controleert vlak naast de kassa staat.

In Kampala wordt je doorgaans voordat je het winkelcentrum in gaat gecontroleerd. Er wordt een blik in je tas geworpen (meestal maar in 1 vak) en je kunt doorlopen. Als je met een auto komt vragen ze je om het handschoenenvak te openen, gaan ze met een detector onder een gedeelte van de auto door en je bent veilig verklaard.

Het went gauw. Wat niet went zijn de bedelaars die je, vooral dicht bij de winkelcentra, op de stoep ziet. Ze zijn al blij met een pakje bisuitjes en reageren vaak met ‘God bless you'. Dan besef je weer dat je dankbaar mag zijn met een dak boven je hoofd, vooral als het, zo als nu, hoost van de lucht.

God bless you en groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Claudia

Heej Ineke,
Heerlijk herkenbaar weer!!! Fijn om elke keer weer wat over Uganda te lezen. Dan kan ik weer even wegzinken in mijn herinneringen en tijdens mijn dagdromen ook weer even in Uganda zijn;) Jij hebt het gewoon nog steeds lekker naar je zin. Dat is goed duidelijk!!! Blijf gewoon nog lekker genieten de komende tijd. Heel veel lieve groetjes aan iedereen daar.
Liefs, Claudia

anita

wat is het toch leuk, om iedere keer weer een verhaal van je te horen en al de foto's te bekijken.
Fijn, dat je het zo naar je zin hebt.

Marleen

Hoi Ineke, ik ben weer terug van mijn weekje Noorwegen. Barend is weer thuis. Een indruk gekregen van zijn school. In een woord: geweldig! Als we jong waren geweest.... Maar ook daar heb ik het over jou gehad. Een van de moeders werkt bij de UN en kent Uganda. Ik heb dus lekker over je kunnen roddelen :-). Zo te lezen heb je het nog steeds naar je zin. Heel goed, hoewel ik op zijn tijd onze diepzinnige gesprekken (vooral na een borrel) wel mis. Tot gauw!

anja

Ha die Ineke. Ben in gedachte bij je en mis je wel. Leuk om te lezen hoe dat gaat in Uganda dat shoppen. Toch even anders dan langs de Beatrixstraat lopen. Ze zijn wel streng met controles. Zouden ze hier moeten doen.
Groetjes en nog veel bless voor jou.

Marjanna

Ha die Ien,

Heb ik daar ook niet kort geleden gelopen...... dacht ik toen ik een van de foto's zag..... Ik zie het zo weer voor me.... de kleding, het fruit, de naaisters, de kippen.....
Erg leuk dat je er over hebt geschreven, erg herkenbaar!

lieve groetjes van Marjanna

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!