inekeinuganda.reismee.nl

Beestachtig

Weer terug in ‘mijn eigen huisje' na een hele gezellige week met Alice, Gonny, Marjanna en Karin. We hebben veel gezien en gedaan. Maandag, koninginnedag, gingen we op safari. We hadden ons versierd met oranje veters en dat viel op. De chauffeur en later de bediening in een restaurant vroeg wat dat betekende. We hebben het uitgelegd en ze ook een veter gegeven die ze om hun nek deden. Zondagavond hebben we bij de Nederlanders bij Noah's Ark een oranje ballon aan een oranje veter gebracht.

De drie dagen safari waren fantastich. We hebben veel dieren gezien. Om te beginnen in het rhinopark. Vroeger leefden er veel neushoorns in Uganda. In de tijd van veel politieke onrust zijn ze uitgeroeid. De hoorns werden van de neushoorn afgehaald en de dieren zelf achter gelaten. Die stierven aan hun verwonding. De stropers werden, met hun buit, vaak per helikopter weer opgepikt. Nu wordt geprobeerd om de neuhoorns weer terug te brengen. Ze worden goed in de gaten gehouden!

's Middags en de volgende morgen gingen we naar de savanne waar we veel dieren zagen: zoals heel veel giraffen, olifanten, buffels, herten, volgels en luipaarden! Indrukwekkend! Of zoals één van de meiden zei: ‘ik heb gevoel dat ik in het paradijs ben geweest'. De tweede middag hebben we over de Nijl gevaren waar vooral veel Nijlpaarden zitten. Ook hebben we krokodillen gezien. Dicht bij Murchinson falls zijn we uit de boot gestapt en zijn we naar boven, naar het begin van de waterval gelopen. Naast de Murchinson waterval is, in het zelfde jaar dat Uganda onafhankelijk werd, een tweede waterval ontstaan: de Freedom fall. De letterlijke Engelse vertaling van de Ugandese naam is independance fall.

We sliepen in 3 huisjes in Sambiya lodge en ook daar hadden we over het zien van dieren niet te klagen. Allereerst een slang van zo'n anderhalf a twee meter lang. Gelukkig gingen er meteen twee mannen op af en hebben ze hem snel kunnen doden. In de douche zat een dikke pad. Die kon ik zelf wel aan. Maar toen ik terug kwam met met mijn spullen zat hij er weer. Dan maar een andere douche. Verder wat klein spul zoals vliegen en kakkerlakken.

's Avonds zat er een vleermuis in mijn huisje. Omdat we niet echt verstand hebben van vleermuizen verwijderen en er velen besmet zijn met rabiës besloten we er maar weer iemand bij te halen. Vleermuis eruit en wij naar bed. De volgende dag werden we om half 7 weer aan het ontbijt verwacht! Om 4 uur 's nachts moest ik naar het toilet. Nou zat die niet in het huisje, is er 's nachts geen verlichting en kunnen er dieren (ook buffels) om de huisjes lopen, maar als je moet dan moet je. Half onder de deur zag ik, zonder bril en slaperig, een kikker. Ik dacht dat die wel naar buiten zou gaan als ik hem een zetje met mijn slipper gaf. Maar nee, hij ging naar binnen en kwaakte niet maar piepte. Het was een vleermuis. Onderweg zag ik er buiten meerdere vliegen, maar gelukkig geen grotere beesten. Terug besloot ik maar te gaan slapen met vleermuis in huis. De volgende dag toen we terug kwamen hebben we toch eerst maar vleermuis inspectie gehouden. We vonden er 1 achter een kastje en 1 in de hoek bij het dak. Maar weer iemand er bij gehaald. De man scheen in de hoek en sprak ‘o, o!' Het bleek dat er veel meer zaten, in ieder geval 5. Dat vond ik toch echt te gortig: minstens 6 vleermuizen en een klamboe die maar amper paste en ook nog gaten had. Gelukkig was de man het me eens en kreeg ik een ander huisje.

De laatste dag trokken we het regenwoud in op zoek naar chimpansees. En we hebben ze gezien!

Woensdagavond waren we weer ‘thuis'.

Donderdag en vrijdag hebben we het terrein van Noah's Ark verder bekeken, zijn we nog even naar Mukono geweest, gekletst en toen was het alweer weer tijd voor de meiden om de koffers te pakken. Vrijdagmiddag om half 6 stond de bus voor. En zo kwam er een eind aan deze ‘beestachtig' leuke week!

Meiden, bedankt!

Groeten van Ineke.

Reacties

Reacties

Erna

Wat een belevenissen weer Ien!!!! Als het goed is organiseert Gonny een avondje om de avonturen te vertellen en om een dansje te doen in een rieten rokje???????????

Marjanna

Hoi Ineke,

Goed om te lezen dat je weer even stroom hebt en dat je weer in staat bent een superleuk verhaal te schrijven over onze belevenissen in Oeganda! Ook ik heb geweldige dagen gehad en ben zeer onder de indruk van Noah's Ark. Bedankt voor je warme ontvangst en de manier waarop je ons een stukje Oeganda hebt laten zien. Je was een fantastische gids! We hebben het heel gezellig gehad.

lieve groet van Marjanna

Gonny

Hoi Ien,
We zijn weer thuis, maar mijn gedachten zijn nog in Uganda hoor. Wat hebben we veel gedaan! Als ik de foto's bekijk beleef ik alles weer. Zelfs het geluid van een slang die uit een boom ploft. Het was een geweldige week. Bedankt!!
Groetjes van
Gonny

Annemarie

Nu weten we gelijk waar de naam Nijlpaard vandaan komt, of ben ik de enige die dat nog niet wist(?)...

Claudia

Heej Ineke,
Je hebt weer een hoop meegemaakt. Leuk dat je dit allemaal met je zus en vriendinnen gedaan hebt. Heerlijk dat je zo wat dagen met ze op stap bent geweest;) Genieten!!!! Leuk he, de chimpansees. Toch leuk hoe ze jou ook gaan zitten bekijken. Echt aapjes kijken van twee kanten;) Maar de tijd gaat wel snel of niet? De 'meiden' gewoon weer naar huis. Maar, jij hebt Reny nu weer om gezellig met te kletsen en rolex te eten. Je hebt trouwens een hele boel beesten gezien;) Enne... ik denk dat die slang er nog zat van toen wij er waren, want wij hadden ook een slang. Een mooi zwart exemplaar;) Maar je hebt weer een paar hele mooie ervaringen in je zak.
Nu bijna weer aan de slag met termijn 2;) Succes weer!!!
Liefs, Claudia

sjanie

Weer genoten van je verhaal en foto's.

Simona

Hi Ineke,
Wat ongelooflijk leuk dat je zoveel hebt gedaan met de meiden! Geweldige ervaring om dit met je vriendinnen te delen. Geniet nog even na en heel veel plezier en succes daar!
Liefs Simona

arienne

Hoi Ineke!

Wat een gaaf verhaal! Krijg helemaal heimwee....Heb ooit in Zuid-Afrika met Edward en nog een paar studenten op safari geweest. Vergeet je nooit meer! Nog heel veel plezier daar!

lutgartvp@telenet.be

Ik ben op zoek naar Ugandese liedjes. Misschien kan u me daarbij helpen?? Dank!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!