inekeinuganda.reismee.nl

Gevarieerde lessen

P1

Vorige week maandagochtend kwam de headmaster naar me toe. Er was een probleem. Er waren 3 leerkrachten afwezig op de primary. Kon ik misschien invallen in P1, premary 1? Dat heb ik, de hele week, gedaan. Het is een pittige groep, met een aantal moeilijke kinderen. Doe daarbij een leeromgeving die niet uitdagend is een ‘onbegrijpelijk' curriculum en je begrijpt dat het wel even zweten is. Wat ook de rust in de klas niet ten goede komt is het feit dat de lokalen erg gehorig zijn, er regelmatig kinderen voorbij lopen die even voor het raam blijven staan en het meubilair erg veel herrie op de betonnen vloer maakt. Ook werkt het niet echt lekker als je op een hele lage, onstabiele, kruk bij een hoge tafel zit, zodat je net met je hoofd boven tafel uitkomt.

Over het curriculum, het leerplan: Volgens de leerkrachten doen ze bepaalde dingen omdat die hun leerplan staan. Reny en ik hebben allebei het plan doorgelezen en lezen toch echt wel wat anders. Waar ‘naming' (benoemen) staat denken de leerkrachten dat ze het moeten schrijven. Vandaar dat ze missende letters moeten invullen in woorden van 8 letters, terwijl de meesten nog geen 3 letterwoorden kunnen spellen. Bovendien kwamen we tot nog een ‘schokkende' ontdekking. Het hele plan is geschreven voor een school zonder Nursery school. Ze beschrijven van dag tot dag wat er gedaan moet worden en dat volgen de leerkrachten braaf. Ze beginnen gewoon weer vrolijk met tellen van 1 tot 10, het aanleren van de cijfers, enz. ook al weten en kennen de kinderen dat al!

Bij de Engelse les wordt er vanuit gegaan dat de kinderen nog geen Engels spreken, terwijl de kinderen hier al 3 jaar Nursery school in het Engels achter de rug hebben. Ze leren weer vrolijk woorden als window, door en table aan. En dat het liefst met eindeloos herhalen. Geen wonder dat kinderen zitten te draaien, uit het raam te staren of lekker vervelend gaan doen.

Voorafgaand aan het dagprogramma wordt er in het curriculum wel aangegeven dat je met al deze dingen rekening moet houden en ook wordt er geschreven over klassenmanagement, maar het lijkt erop dat de leerkrachten dit stuk overslaan.

Toch was het leuk om een week in deze groep te werken. Ik heb veel gezien, gehoord en geleerd. Ik heb het wel anders gedaan. En anders is leuk. De kinderen vonden de (taal)spelletjes die ik deed erg leuk, de verhalen die ik vertelde prachtig en de sticker aan het eind van de dag super.

Woensdag zijn we naar de boerderij geweest. Jan, de boer uit Drenthe, was er ook en hij heeft het helemaal gemaakt toen hij de loslopende koeien weer terug jaagde naar de boerderij. Veel kinderen tekenden ‘Uncle Jan is chaising the cow'. Eén kind tekende en schreef: ‘Uncle Jan is sitting on the cow en aunti Ineke is chaising the cow'. Want jawel, ik heb één van de koeien het laatste stukje de goede kant op gestuurd. Jammer dat bijna niemand het zag...

Deze week heb ik met de hoofdmeester gepraat over P1 en wat er anders zou kunnen. Het lezen, schrijven en spellen kan vervangen worden door de nieuwe methode. Wel zullen de teachers ideeën en een duidelijk plan nodig hebben. Verder moeten de teachers beseffen dat het niet zinvol is om de dingen die de kinderen al weten weer opnieuw aan te leren. Tenslotte zal ik proberen te realiseren dat er meer materiaal voor de kinderen komt. Ze waren dolblij met de lego, constructiemateriaal, en spelletjes die ik mee had genomen uit de Nursery!

's Middags is er echt wel tijd om te spelen, want de dagen zijn lang: van 8.00 uur tot 16.00 uur. Nou schijnen de Ugandezen over het algemeen te denken dat veel onderwijsuren veel opleverd, ook al zijn de kinderen te moe om nog iets op te nemen. Ik heb ooit geleerd: niet het vele is goed, maar het goede is veel. Ik zoek nog naar een passende, pakkende vertaling van deze wijsheid!

We hadden deze week een vergadering gepland met de leerkrachten van P1 en 2, maar die is niet doorgegaan, omdat de leerkracht die het meest in de groep is nog steeds ziek is. Wel hebben Reny en ik de kinderen van P1 getest op o.a, letterkennis, het kunnen hakken en plakken (waarvan ik eindelijk weet dat dat in het Engels blending wordt genoemd) en het lezen van eenvoudige woorden. Sommigen doen het best goed, maar anderen vinden het nog erg moeilijk. Van sommige kinderen vragen we ons af of ze echt wel 6 zijn, maar daar kom je waarschijnlijk nooit achter omdat ze het zelf ook niet weten. Bovendien is de leeftijd van de kinderen in het huis vaak geschat.

Dinsdag ben ik met Harriet en Hildah op bezoek geweest bij Winifred. Ze was niet op school omdat haar kindje, nog geen jaar, erg ziek was. Ze had malaria. Na een dag ziekenhuis leek het de goede kant op te gaan. De volgende nacht echter zwol het kind op, had het erg benauwd, kortom het ging niet goed. Ze hebben het kind 's nacht om 2 uur opgepakt en zijn naar Mukono gelopen (een paar kilometer) om hulp in het ziekenhuis te zoeken. Het bleek dat het kindje een dosis medicijnen had gekregen voor een volwassene. Gelukkig waren ze er op tijd bij en gaat het nu de goede kant op.

Het is hier de gewoonte, een goede gewoonte, om langs te gaan bij een leerkracht als die ziek is of door een andere reden afwezig.

Toen we weer weg gingen liep ze een eindje met ons mee. Ze vertelden me dat dat een Ugandees gebruik is. Je neemt geen afscheid bij de deur. En ook niet op een splitsing van wegen, dat brengt ongeluk.

Na schooltijd geef ik regelmatig computerles aan de teachers van de Nursery school. Eén van hen heeft al eerder computerles gehad en zij wilde graag het internet op. Nou is dat er eigenlijk niet, maar ik heb een dongel, dus zij ging op You tube paasliedjes zoeken. Toen het lukte zat ze daar ernorm van te genieten.

Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van mijn verhaal. Ik geniet in ieder geval van de reacties.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Janny

Inderdaad leuk om weer een verhaal te lezen van je. Het is echt elke week weer genieten. Al met al is er nog veel goed werk voor je te doen. Een uitdaging, die je volgens mij goed aan kunt. Grappig dat woorden hakken blending heet, ik moest meteen aan de blender denken, die hakt inderdaad. Zo simpel kan het zijn, je moet het alleen even weten! Groetjes van ons allevier, Janny

Gonny

Dat was wel een heftig weekje. Maar er is veel geleerd! Chaising the cow en sitting on the cow is toch van een hoger niveau dan herhaling van woordjes zoals window en door. Ik hoop dat je volgende week geen afwezige leerkracht moet vervangen, zodat je weer bezig kan zijn met het aanpassen van de leerstof.
Werk ze.
Groetjes van Gonny

Rommy

Je kunt altijd nog een carriere als schrijfster beginnen. Een roman met een hilarisch plot lijkt me wel wat voor je, of natuurlijk een educatief boek met de titel: Teaching the teacher! Wat is er een hoop werk te doen...Niet alles tegelijk doen hoor, want niet het vele is goed...enz.

erna

Er is nog heel veel werk voor jou ( en de rest) te doen zeg!!! Het is ongelooflijk dat ze daar zelf niet achter bepaalde dingen komen. Arme kinderen!!!!

Nel de Geus

Wat weer een geweldig verhaal, de weken vliegen volgens mij voorbij. En deze manier van onderwijs, wat een verschil, ze doen het zo, waarom, omdat het er zo staat. Geweldig dat je dan zo kan helpen. En schrijf zo door, we genieten elke week van je verhalen en foto's groeten Nel

Marion

Hoi Ien, eindelijk weer eens je website/blog gelezen. Wat een mooi werk verzet je daar zeg! En je schrijft heel leuk. De tijd vliegt he...! groetjes van Wim en Marion (beide met een laptop op schoot na kerktijd, maar straks gaan we naar buiten want het is mooi weer!)

els van deutekom.

hoi ineke, leuk om je verhaal weer te lezen en fijn dat je zo veel kan en mag doen. geeft dat je er niet voor niets bent. hier alles zo zijn gangetje.Laura is weer geopereerd, hopelijk laatste keer. we blijven positief!!
met de nieuwe buurvrouw ook alles ok, maar we missen jou toch wel hoor !!
groetjes van ons allemaal, els.

Claudia

Heej Ineke,
Je bent weer lekker bezig geweest de afgelopen week. P1 is inderdaad een pittig groepje, maar zo voor de klas zie je weer een hoop en kun je weer lekker aan de slag. Ik hoop echt dat er weer een mooi stapje gemaakt gaat worden in het onderwijs en dat de kids zo stap voor stap steeds meer en beter gaan leren. Ben heel benieuwd hoe de teachers het allemaal gaan opnemen en mee blijven werken.
Succes ook weer de komende week!
Liefs, Claudia

Wilma Welten

Hoi Ineke
Ik heb weer genoten van je verhaal hoor net zoals elke week. Ook de foto's geven een goed beeld van hoe ook de teachers genieten en willen leren.
Hopelijk had je het weekend een beetje rust om er morgen weer tegenaan te gaan misscien niet in de klas maar je hebt deze week genoeg gezien en gemerkt om weer werk te hebben voor de komende tijd. Succes en groetjes
Wilma

Hoi Ineke

Wat goed dat je de werkwijze in P1 en het niveau van de kinderen zo goed in beeld krijgt. Wel pittig om zomaar voor de groep gezet te worden. Gelukkig ben je creatief genoeg om er iets goeds van te maken. Het lijkt mij dat je samen met Reny heel veel werk verzet. Hou je taai.
Liefs, Alice.

Jeanette

Hoi Ineke,
Ik heb inderdaad weer genoten van je verhaal! Het blijft leuk om over zo'n compleet andere wereld te lezen, je schoolt ons ook nog bij...! Heel veel plezier en succes daar en hartelijke groeten, Jeanette

de Bloempies

hoi Ineke,
Het blijft leuk om je verslagen te lezen op deze manier kunnen lezen wat je er allemaal voor goed werk doet.
Je zult wel begrijpen dat we de verslagen blijven lezen en we zijn benieuwd hoeveel talenten je nog meer hebt(het houd niet op)Nou veel plezier en succes gewenst van ons vieren Bert,Yvon,Anneloes en Leander

Ester

Goh, Ineke. Je beleeft wat daar. Zo te lezen is er heel wat te doen. Het zal je voldoening geven als er ook wordt geluisterd en het allemaal uitgevoerd wordt. Veel succes.

Annita

Hoi Ineke,ik geniet elke keer weer van je verhaal en van je foto's en kan bijna niet wachten op je volgende verhaal en foto's.Heel veel succes en plezier verder.
Groetjes van ons allemaal,

Simona

Het lezen van jouw verhalen blijft genieten! Leuk om zo eens mee te draaien in een klas maar kan me voorstellen dat het wel heftig is! Succes daar!
Groetjen van ons allemaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!