inekeinuganda.reismee.nl

Kerkewerk...

Stroom en internet.............. gaat het eindelijk lukken?..........

Elke zondag is er om 2 uur 's middags een kerkdienst bij Noah's Ark. Deze werd altijd geleid door Warwick en Marylin, maar omdat zij voor 6 weken naar Nieuw Zeeland zijn hebben de oudste kinderen deze taak op zich genomen. Ook begeleiden kinderen het zingen met gitaren en drum. De dienst wordt begonnen met het zingen van een aantal Ugandese en Engelse liederen o.l.v. meestal een aunti. Staan, klappen, swingen en zo nu en dan een ‘Ugandese gil' horen erbij. Daarna wordt er gezongen uit de liedmap met Engelse liedere. Dan is het tijd voor ‘testimony'. Kinderen en volwassenen vertellen waar ze dankbaar voor zijn. Dat kan vanalles zijn, zoals:

‘I thank God I'm still alive' - ‘Ik dank God dat ik nog leef.'

‘Thank God, ik was ziek, maar voel me weer beter.'

‘Thank God, ik ben deze week overvallen, maar gelukkig hebben ze alleen een lege tas gestolen.'

Tot slot een mooie van een kind: ‘Thank God, morgen is het maandag'

Dit gaat allemaal vaak gepaard met ‘Praise God' of ‘God is good', wat dan herhaalt wordt door de mensen in de kerk.

Elke dienst zijn er ‘optredens' van in ieder geval de zondagschool en regelmatig een groep kinderen of aunti's. Pas na dit alles krijgt de voorganger het woord. Veel mensen maken tijdens de dienst aantekeningen.

Aan het eind van de dienst wordt gevraagd waarvoor gebeden moet worden. En weer wordt er van alles genoemd: zieke kinderen, nieuwe kinderen, volwassenen, enz. De nieuwe vrijwilligers of bezoekers worden welkom geheten door het zingen van het lied: We welcom you in Noah's Ark family. Als er een nieuw kind is wordt deze opgedragen.

De afgelopen weken zijn er twee nieuwe kinderen bijgekomen. William, drie weken oud en drie kilo toen hij kwam. Hij is ergens gevonden met een briefje erbij: ‘ik heb drie weken geprobeerd, maar het lukt me niet. De tweede is Dominique een pasgeboren babytje van maar 3 pond, maar een mooi gaaf kindje. Hij ligt nog wel in de couveuse.

Zondag ben ik met Jan naar de Watotokerk in Kampala geweest. Elke zaterdag is er een dienst en elke zondag 3X. Er zingt altijd een koor, een swingend gebeuren. Het komt wel commercieel over, compleet met reclameblok voor hun werk op de beamer. Deze zondag werden er ook een hele groep mensen gedoopt. Er is ook een Watoto kinderkoor dat regelmatig een tournee maakt door o.a. Nederland om zo aandacht te vragen voor de weeskinderen die door Watoto opgevangen worden. Een van deze groepen zong afgelopen december in Den Helder en hier zijn we met kinderen van school naar toe geweest.

Na afloop hebben we ergens gegeten en boodschappen gedaan. In het dagelijks leven merk je geen verschil of het zondag of een doordeweekse dag is.

Op de school is er elke week assembly. Er wordt dan gezongen, een Bijbelverhaal verteld, gebeden en soms een werkje bij het verhaal gemaakt. Deze week heb ik het lied ‘Sing a song' met ze gezongen.

Ook in de klas wordt elke dag een kort Bijbelverhaal voorgelezen. De kinderen zijn gewend om vaak te bidden. Elke dag wordt begonnen met PE (physical exercise) en dit wordt afgesloten met het zingen van een aantal Christelijke liedjes en bidden. De kinderen bidden regelmatig allemaal tegelijk en hardop, ieder in zijn of haar eigen woorden. Een teacher geeft aan waarvoor. Na het Bijbelverhaal in de klas wordt nog een keer gebeden en verder voor de thee in de pauze en voor het eten.

Er wordt gemakkelijk gezegd ‘pas maar op, God ziet alles', maar aan de andere kant hebben veel mensen er niet zoveel moeite mee om een leugen(tje) te vertellen.

Dat is wel eens lastig te rijmen. Laten we het maar houden op een cultuurverschil.

Groeten van Ineke

Rommy

Hee Ineke, bedankt weer voor je mooie verhaal. Noahs ark wordt al een beetje vertrouwd zo en het is net of je niet heel ver weg bent....De techniek heeft zo zijn voordelen. (Binnenkort ook Moses op facebook en twitter!! )
Veel succes met je werk, groetjes rommy

Claudia

Heej Ineke,
Wat een heerlijk herkenbaar verhaal weer! Wat leuk dat de oudste kids de kerkdienst op zich genomen hebben!!! En... had je in Watotochurch nu wel het koor in moeie kleding???? En wat blijft het toch spannend he, Uganda en stroom/internet;)
Succes nog deze week en alvast een fijn weekend!!!

Erna

Daar kunnen ze in Nederland in het christelijk onderwijs een voorbeeld aan nemen!!! ( kregen ze er maar wat meer de tijd voor)!!!

Simona

He Ineke,
Ik heb net weer een paar van je reisverhalen doorgelezen! Wat super allemaal! En die foto's, echt geweldig om te zien. Wat zijn het allemaal een schatjes!
En dan de twee nieuwe kleintjes, hoe kunnen ze die nou zo achter laten.... Echt onvoorstelbaar!
Je voelt je zo te zien en te lezen weer helemaal op je plekkie! Heel veel succes en we blijven je verhalen volgen! Super! Liefs Hilbert, Simona, Stijn & Marit