inekeinuganda.reismee.nl

Nursery-, Primary- and Secondary School

Gisteren, zaterdag 4 februari, is de nieuwe Secondary & Vacational School geopend. Op z'n Ugandees: meer dan een uur te laat en nog niet klaar. Dus ongeveer zoals de Nursery School vorig jaar. Het is een mooi gebouw geworden in de kleuren rood, wit, blauw en oranje! Volgende week is er nog geen school en zal er nog hard gewerkt worden aan o.a. de afwerking en het meubilair. Voor de opening is het meubilaar van P7 geleend. Naast de theoretische vakken (secondary) zal er les gegeven worden in praktische vakken (vocational). Weer een stap verder in het werken aan een goede toekomst voor de kinderen van Noah's Ark en uit de omringende dorpen. De school is gesponsord door een kerkelijke gemeente in Galgery in Canada. Het was een lange zit met veel sprekers. In de lokalen was een soort tentoonstelling ingericht waar te zien was welke praktische vakken aangeboden worden. Tot slot was er eten voor iedereen. Leuk om mee te maken.

De Nursery- en Primary school zijn deze week al begonnen. Ik heb eerst maar eens gekeken wat er allemaal gebeurde en veel met Hilda gepraat. Hilda is degene die de meer managment zaken van de Nursery school op zich heeft genomen. En dat doet ze goed. In de office is alles nog keurig georganiseerd. De speelklas ziet er gezellig uit. Er mist hier en daar wel wat, zoals puzzelstukjes, maar ik ben dik tevreden. Bovendien kan ik hieraan zien dat het wel gebruikt wordt!

De leerkrachten zijn niet gewend om iets in hun klas voor te bereiden voordat het schooljaar begint en ik heb met Hilda de laatste dingen voor de speelklas in orde gemaakt, zodat de kinderen er woensdag heen konden. Ze waren maandag echt teleurgesteld dat ze er nog niet waren geweest.

Middle class is groot, 41 kinderen, en het is de bedoeling dat deze gesplitst wordt. Er moet nog wel een teacher benoemd worden en een lokaal ingericht. De manager moet een teacher regelen, maar hij had het deze week erg druk met de Secondary School. Bovendien, hij is een echte Ugandees, en moet je veel geduld met hem hebben! Headmaster Mozes en ik bedachten dat we hem er allebei elke dag maar naar moeten vragen. Moet ja, dan moet je hem wel kunnen vinden............ Ik heb inmiddels wel stoelen en tafels gevonden. De poten van de tafels moeten nog wel afgezaagd worden en ook de mannen van de werkplaatsen hebben het druk met de Secondary School. Dus ook hier: geduld en vaak vragen.

De kinderen van topclass vorig jaar zitten nu in P1 en vroegen al of daar ook niet een speelklas kan komen. Ze vroegen ook elke dag of ik bij ze in de klas kwam. Dat heb ik gedaan en ik heb me verwonderd over de manier van lesgeven. Ik zie de logica nog niet zo. Ik heb de leerkracht gevraagd of ze ook een map wil met ideeën en dat ziet ze wil zitten. Dus daar ga ik ook mee aan de gang.

Vrijdag hebben Hilda, Harriet en ik de komende week voor de speelklas voorbereid. Ik heb met Hilda besproken dat we gaan proberen met thema's te werken. De eerste meeting, samen met de Primary school, hebben we gehad en de eerste met de Nurseryschool is gepland. Eerst maar eens afspraken maken met elkaar. Bijv. wie, waar en wanneer ergens voor zorgt. Bijvoorbeeld: wie geeft de kinderen de fietsjes voor buiten, die vorig jaar gekocht zijn? Ik vroeg er na een paar dagen naar en het antwoord was: er zijn er nog maar 3 heel, de rest is stuk. Maar: 3 zijn er toch meer dan 0? En er bleken er trouwens nog 6 heel te zijn!

Na deze eerste week kan ik zeggen dat ik blij ben om te zien wat er allemaal nog is. Ook zie weer genoeg dingen die ik aan wil pakken. En heb ik weer ervaren hoe het is om in Uganda te zijn! Ik ga er weer voor.

Nog even over mijn telefoonnummer:

Het landnummer is 00256 en het is aan te bevelen om gebruik te maken van een goedkope aanbieder. Dat is gemakkelijk op te zoeken op internet via google <goedkoop bellen>.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Tineke

Leuk weer Ien, om een stukje van je belevenissen te lezen.
Je gaat er weer helemaal voor. Leuk om je weer even gezien te hebben via skype, onder de internetboom! haha.

Hier is het vreselijk koud, temperaturen van -22 in de nacht, en overdag +/- -10.
Heel veel suc6 verder met het regelen enzo. Dikke kus van ons XX

Mirthe

Heyy Ien.
Leuk reisverslag hoor! Ik ga nu de foto's bekijken.
Doe iedereen de groetjes daar.
Succes!
x mirthe

Ester

Ha die Ineke. Er is weer werk aan de winkel, lees ik. Leuk om te lezen dat er vooruitgang is en dat je ze weer kunt helpen. Succes.

Gonny

Zo te lezen ben je (gelukkig) weer helemaal in je element!
Succes met het oppakken van allerlei zaken.
Groetjes van Gonny

Dita

Het lijkt of je niet weg geweest bent, leuk om je weer te volgen. Winter in Nederland voorjaar in Canada Omgedraaide wereld, je hoort mij niet klagen!
Veel succes met alles

Claudia

Heej Ineke,
Leuk verslag weer!!! Wij zijn weer helemaal op de hoogte;) Leuk onze Nederlandse kleuren terug te zien bij de Secundary Vocational school. Ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen als de lessen echt gaan beginnen. En ja, zo'n officiële opening is altijd iets van veel toespraken, lang wachten en heel veel geduld;) Maar wel weer bijzonder om mee te maken. Weer een stapje verder inderdaad!!!!
Dat van de nursery school klinkt allemaal goed. Ze zijn al je tips van vorig jaar in elk geval niet vergeten!!! Ben echt heel benieuwd wat je de komende maanden allemaal gaat doen, meemaken en gaat aanleren.
Heel veel succes weer de komende week en de groetjes aan iedereen.
Liefs, Claudia

Annemarie

Hoi Ineke,
Gelukkig is je afscheid op Schiphol en je aankomst daar goed verlopen (inmiddels al weer een lange tijd geleden..) Wat is het allemaal weer herkenbaar voor je...het lijkt wel of je de draad weer kan oppakken, waar je vorig jaar gestopt bent. Gelukkig maar dat ze wel openstaan voor ideeën en dat je er nu zelf bij bent voor de uitvoering ervan. Mooi dat de school op zaterdag geopend werd, op z'n Ugandees. Zaterdag is normaal geen vrije dag? Bedankt voor je leuke verslagen tot nu toe.
Sinds je hier weg bent is eindelijk jouw favoriete weertype hier ingetreden. Vorst, sneeuw en ijs. Verplaats je in Europa: vrieskou: vele daklozen doodgevroren -Nederland: lange files, treinen die niet of nauwelijks meer rijden, het vliegveld lag gedeeltelijk plat. Gelukkig dat je net een week een week eerder moest vliegen! Maar jij hebt je zomershirts en rokjes en korte broeken inmiddels voor de dag gehaald?
Helaas nog geen roddels uit de auto...Wel gaan we a.s. donderdag uit eten met ons groepje om het leed voor Alice (lees: om het gemis van jou) een beetje te verzachten.
Heb je je CD met Adiemus al in de koffer gevonden, of heb je hem misschien al gespeeld? Voor ons begint het nu een beetje echt te worden. We moeten volgende maand naar het strand voor filmopnames voor de musical. Nou, hou jij ons daar maar op de hoogte, houden wij jou op de hoogte van onze belevenissen hier.
Hou je goed en blijf gezond. Veel liefs en een dikke omhelzing...

Karin

Ha die Ien,
Leuk om je verhaal te lezen en je foto's te zien; of je niet weg geweest bent. Ik kijk al een beetje uit naar het bezoek. Dan kan ik alles met eigen ogen zien. Al gaat het dan op z'n Ugandees, het ziet er allemaal wel goed uit. Veel sterkte en succes met alles! Liefs, Karin

Sjanie

Hey Ineke.

Weer genieten van je verhalen en je foto's .
Succes met dit mooie werk xx

Janny

Hoi Ineke,
Mooi dat wat je vorig jaar gebracht hebt er voor het grootste deel nog is! En dat je het werk voort kunt zetten! Ik heb je gisteren wel een beetje gemist toen we aan het schaatsen waren. En toen er geskypd werd was ik aan het werk. Maar dat maken we binnenkort wel weer goed!
Gelukkig ben ik weer op de hoogte door je leuke verhaal en de foto's. Succes verder met alles. Groetjes van ons alle 4.

karlijn en familie

Hoi ineke,
Fijn om te zien dat je het weer naar je zin heb en al veel aan het doen bent.
Hier gaat het goed, Ik had gehoord dat je al contact met de klas gehad had.
Juf Rachel doet het ook leuk quinn vind haar een goede leerkracht, gelukkig maar.....
Morgen is quinn alweer jarig feestje dus.
We houden je im de gaten HIHIHI
veel plezier daar
groetjes Karlijn

Sas

Je hebt zo te horen meteen al weer door wat er gedaan moet worden,Top!
Leuk dat je via skype de kids van onze school hebt gezien en gehoord.Zij vonden het ook erg leuk.
Bij mij gaat het zijn gangetje.
Veel plezier en succes en tot snel.
Lieve groetjes van de kids en mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!