inekeinuganda.reismee.nl

Een bijzondere week.....

Een bijzondere week

Een bijzondere week van 2 mzungu's. Zaterdag op zondagnacht was het zover, Alice kwam. Bijzonder om iemand die je dierbaar is hier te hebben! Het leek wel Sinterklaas toen de koffer openging. Er kwam vanalles uit: prentenboeken, plastic bakjes, knuffelgeiten, ........ En niet te vergeten de fotolijstjes. Koor, familie en vrienden hebben alle Zeemanfilialen geplunderd met als resultaat meer dan 200 fotolijstjes. Allemaal bedankt! De kinderen uit de dorpen hebben donderdag, de laatste dag voor de vakantie een lijstje gekregen met hun foto erin. Voor veel kinderen iets heel bijzonders: een foto van jezelf. De kinderen uit het huis krijgen het volgende week.

We hebben samen bijzonder veel gedaan deze week.

Zondagmiddag, na het brood met ei, zijn we naar de kerk gegaan. Elke bezoeker wordt welkom geheten: We welcom you visiter in Noah's Ark family! Bijzonder dat het deze keer mijn bloedeigen zus was. In dezelfde dienst werd een nieuw meisje welkom geheten. Ze kwam een paar weken geleden hier, in de familyunit. 10 jaar oud, nergens welkom en al lange tijd onder invloed van een wizdoctor. Ze heeft epilepsie en regelmatig aanvallen. Hartverwarmend om te zien dat ze hier welkom is.

Na de kerkdienst heb ik Alice het terrein laten zien. Ook zij was onder de indruk van wat er hier allemaal al gerealiseerd is. En ook zij werd aan alle kanten bekeken en ondervraagd.

Maandag zijn we naar school gegaan. De teachers hadden in de office een vel papier opgehangen met ‘welkom aunti Alice'. En ook hier had ze over belangstelling van de kinderen niet te klagen. Als de kinderen iets over Alice aan mij wilde vertellen hadden de meesten het over ‘your auntie'.

Dinsdag zijn we om half 3 naar Mukono gegaan. Omdat het hard regende hebben we eerst een tijdje bij Jezus is Lord, de plaatselijke snackbar, gezeten en hebben daarna Mukono verkend. Op de terugweg rolex gegeten. Want dat moet je ook meemaken als je hier bent.

Woensdag naar Kampala. We hadden tenslotte ruim anderhalve dag met z'n tweeen gewerkt, dus ik kon wel een vrije dag nemen. We zijn naar het taxipark geweest, de craftmarkt en een winkelcentrum. Omdat Alice inmiddels in een Matatu en op de boda boda had gezeten hebben we terug maar een ‘luxe taxi' genomen. We hadden trouwens ook wel wat veel gekocht om op een boda te vervoeren!

De teachers waren deze week van slag. De rapporten moesten af en ze vinden dat ze dat tijdens schooltijd moeten doen. Ze moesten de kinderen ook nog het een en ander vragen, want aan een leerlingvolgsysteem doen ze hier niet. Eigenlijk hadden ze weinig tijd voor de kinderen en iedereen had duidelijk last van ‘de bijna vakantie stress'.

Donderdag was er een Paasviering. Alle groepen hadden 1 of meer dingen ingestudeerd, vooral liederen en traditionele dansen. Om ongeveer 9 uur begon het en ruim 13.00 uur was het afgelopen! Dat was wel erg lang! Niet gek dat de aandacht verslapte. Ook de ouders van de kinderen uit de villages waren uitgenodigd. Om 9 uur was er niemand, maar tegen het einde van de ochtend zaten er toch heel wat ouders. Na het eten, op school, kregen de kinderen hun file (map met alles wat ze deze termijn gemaakt hebben en een rapport) en mochten ze naar huis.

Ik had ruim een week geleden met de teachers afgesproken dat we in de vakantie nog 1 keer bij elkaar zouden komen, maar woensdag bleek dat sommigen dan weg zijn. Tja, ik had het kunnen weten, maak niet te lang van tevoren afspraken met Ugandezen.... Ik heb ze toen maar donderdagmiddag na schooltijd bij mij thuis uitgenodigd. Ik had de mappen die ik voor ze aan het maken ben nog niet af, dus die kon ik nog niet geven. Ik heb er wel een laten zien. Gelukkig is Hilda (die met name organisatorische zaken van me over gaat nemen) er volgende week wel en kan ik met haar de laatste zaken regelen.

Het was erg gezellig. We hebben heel veel sweeties gegeten! Ik heb met alle teacher nog even een ‘dansje' gedaan en ik had een kleinigheidje voor ze gekocht. Een mobiel met verschillende poppetjes, waar ze er allemaal 1, die ze het meest aansprak, af mochten knippen. De laatste hang ik in de office. Symbool voor allemaal individuen, die samen een team vormen en het is een gezellig team met veel verschillende kwaliteiten.

Vrijdag zijn we met Renske naar Jinja geweest. Deze keer gingen we vanuit een dorpje met een boot naar de oorsprong van de Nijl. Onderweg hebben we nog een waterval bezocht met daar om heen een aantal traditionele offerplaatsen. Erg interessant! Onderweg hebben we kip gegeten. Langs de kant van de weg staan heel veel mensen met stokken met kip en geitenvlees en zodra er een bus(je) stopt vliegen ze er massaal op af om te proberen hun vlees te verkopen.

Tot slot zaterdag naar Mukono gewandeld door de villages. Deze keer riepen ze niet alleen ‘he, Mzungu', maar hoorde ik ook een paar keer ‘he, aunti Ineke'. Toch wel heel bijzonder dat ik door een Ugandees dorp loop en herkent wordt!

's Middags in het huis hebben we met de kinderen paaseieren beschilderd. En toen was het alweer zaterdagavond en heb ik Alice naar het vliegveld gebracht.

Al met al een bijzondere week. Alice op bezoek en de laatste schoolweek.

Vandaag, eerste Paasdag, ben ik naar de zondagschool en de kerk geweest, hebben de kinderen eieren gezocht en vanavond hebben we een broodje hamburger met patat gegeten en met een flesje soda. Alleen het flesje fris vinden de kinderen al een feest.

En nu .... nog tot vrijdag de tijd om de zaken af te ronden. Ongelooflijk dat de 4 maanden er al weer bijna opzitten! Bijzonder!

Groeten van Ineke

Anita

Lieve Ineke,

We wensen je een geweldige laatste week in Uganda.
Wat heb je er een werk verzet, ongelooflijk. Ik heb erg genoten van al je verhalen en foto's. Wat zijn de foto's voor de kinderen ook leuk geworden zeg.
Heerlijk voor je, dat Alice bij je is geweest.
Tot gauw.

Marjanna

Hoi Ineke,
Erg leuk dat je je zus kon laten zien waar je de afgelopen maanden mee bezig bent geweest en met haar ook de bijzondere of juist alledaagse plekjes hebt bezocht. Jullie hebben er met z'n tweeen wel een mooie week van gemaakt.
En...jouw laatste week Ien....., gemengde gevoelens, denk ik. Je hebt ons in ieder geval een geweldig reisverslag meegegeven met mooie, bijzondere, grappige foto's. Heel veel plezier toegewenst deze week en tot gauw!
lieve groetjes van Marjanna

Chris Cora Mirthe en Joelle

Hey Ineke.
Wat leuk om je reisverslag te lezen en dingen te herkennen.
Geniet nog maar heel erg van je laatste weekje en veel succes met de laatste dingen zoals afscheid nemen.We hebben erg genoten van je verhaal en we gaan nu je foto's bekijken.
Tip van ons: hou een paar dagen vrij voor jezelf als je terug bent want je zal veel rust nodig hebben!!
Doe de groetjes aan de kinderen en de aunties en een dikke knuffel voor de kleine baby's(speciaal voor Aron)
Groetjes van ons.

Erna

Weer zo,n enthousiast verhaal!! Geniet van je laatste week!

Nel de Geus

Wat geweldig dat Alice bij je was, leuk om haar alles te laten zien, als je straks weer thuis bent weet iemand ook waar je over praat,wij hebben trouwens ook genoten van je verhalen. nog een geweldige laatste week, en tot ziens in Holland.
Groeten Dick en Nel

de bloempies

hoi Ineke , het is zeker heel bijzonder waar de zussen Ineke en Alice ook samen zijn er wordt natuurlijk ook even gewinkeld.Maar het is natuurlijk helemaal fantastisch dat Alice bij je is geweest en dat ze heeft kunnen zien wat een goed werk je daar gedaan hebt en nog doet. Geniet nog van je laatste week daar en we zien je snel als je weer terug in Nederland bent.
Groetjes van Bert,Yvon,Anneloes en Leander

Sjanie

Het is weer genieten van je verhaal en foto's.
Leuk om ook Alice zo te zien ,wat zullen jullie samen een mooie week hebben gehad.
Wens je nog een hele fijne week .
Alvast een goede reis en we zien je weer bij TYSS.

Groetjes Sjanie

Jans

Hee Ien,

Wat een SUPER week heb je samen met Alice achter de rug. Geweldig je mooie werk te kunnen en mogen delen met iemand die je zo dierbaar is.
Wat zal het gek zijn, geen school meer, de laatste week in het teken van afscheid nemen. Heel dubbel goed om weer naar huis te gaan maar ook veel goeds achter laten.........
Maak er een goede week van en voor eind ven de week een hele goede reis terug naar huis.
Dank je voor alle mooie, ontroerende en gekke verhalen, zo hebben we thuis allemaal jouw avontuur mee mogen beleven, heel bijzonder!
Ik zie je snel weer in het helderse
Liefs,
Jans

ester

Wat leuk dat je zo genoten hebt van het bezoek van Alice. Nu kun je later er samen over praten en weet Alice waar je het over hebt. Geniet nog van je laatste week en goede reis terug.