inekeinuganda.reismee.nl

It's a what? I tell you!

It's a what? I tell you!

Regelmatig hoor je de mensen hier ‘Is's a wath?' zeggen. Het leuke is dat ze dan meteen daarna zelf het antwoord geven! Variaties zijn: ‘and then it is a what?

Ook beginnen kinderen hun verhaal soms met ‘Auntie Ineke, I tell you...'.

Nu lezers... ‘I tell you....'.

Dinsdag ben ik met uncle Sam, de general manager en voorheen headmaster, naar een opleiding voor nursery school teachers geweest. De man die we daar spraken vertelde dat er geprobeerd wordt om de mensen voor de nursery klas te laten werken volgens het framework, het werkplan. De meeste mensen in Uganda denken echter bij teachen aan een een leerkracht voor een schoolbord. Hij dacht dat je daarom misschien beter het woord teacher kan vervangen door caretaker, verzorger. Dat vonden wij geen goed idee. Je moet de leerkrachten leren om op een andere manier te teachen, les te geven. De leerkrachten voor de primary school volgen een andere opleiding. De mensen die opgeleid worden voor nursery teacher mogen les geven t/m P3. In het framework wordt uitgegaan van Early Child Development en dat beslaat de leeftijd van 0 tot 8 jaar. De opleiding voor nursery teacher duurt 2 jaar en de studenten lopen 2 x 5 weken stage. De lokalen zagen er, op z'n zachts gezegd, rommelig uit en het lijkt dan ook niet verwonderlijk dat de teachers het inrichten van een klas niet echt in de vingers hebben.

De volgende dag zouden we naar nog een andere opleidingsschool gaan en een school in de village, maar tot nu toe is Sam niet op komen dagen. Het begint te wennen...

Donderdag heb ik de teachers van de primaryschool verteld wat we deze periode allemaal op de nursery hebben gedaan en waar we het over hebben gehad. Ik had bedacht dat we dat het best in de play class konden doen, in de kring. Eerst gingen ze aan tafels zitten of achter elkaar, maar na een tijdje zaten ze dan toch in ‘the what?' De kring! Ik heb ze uitgelegd waarom ik het belangrijk vind om in de kring te zitten: je ziet elkaar en er is meer sprake van interactie. Dat waren ze wel met me eens. Een van de teacher vroeg wel of het precies een circel moest zijn?!......

Ik was in ieder geval dat ik meer aandacht had of leek te hebben, dan de headmaster bij andere vergaderingen.

Daarna heb ik een spelletje met een bal overgooien gedaan. Simpel, maar voor hier toch wel heel anders dan anders. Ze hadden wel plezier!

Verder verteld waar we het over hebben gehad en foto's laten zien van spelende kinderen en gevraagd ‘wat leren ze hier'. Ze kwamen wel op samenspelen, op je beurt wachten enzo, maar dat je ook cognitieve kanten ontwikkeld zagen ze (nog) niet zo. Daar hoort waarschijnlijk toch echt een schoolbord bij. Na afloop probeerden sommige teachers nog even een puzzel!

Ik had de teacher van de nursery gevraagd of ze zelf wat wilden vertellen, maar dat zagen ze toch echt niet zitten.

Vrijdag heb ik de map met alle dingen die we gedaan hebben, verslagen, inventaris, ed. afgemaakt en besproken met de headmaster. Ook voor de teachers van de nursery wil ik zo'n ‘it's a what? A map! maken.

Inmiddels is er ook ‘a what? Een computer! in de office en een paar willen het erg graag leren. Het is de bedoeling dat Hilda de, vooral, organisatorische zaken op zich neemt, dus het is wel handig als zij er mee uit de voeten kan. Gelukkig leert ze snel.

Donderdagochtend heb ik ook alle foto's die ik op school heb genomen aan de kinderen laten zien. Een kind uit een village vond het maar raar en een beetje eng. Ze zei: ‘Er is toch maar 1 Desire, maar ik zit hier en op de muur zie ik er nog 1!'

Deze week kwam ook de langverwachte 'what? De container. Ze hadden hem eerst maar even voor de school geparkeerd. Nadeeltje: als je de school wilde verlaten kon je er niet omheen, je moest er onderdoor. Er zat vanalles in: speelgoed, kleren, fietsen en skelters, melkpoeder (is hier erg duur), enz, enz.

Het was ook een spannende week. Een van de kinderen werd zondag met spoed in het ziekenhuis in Kampala opgenomen met cerebrale, hersen, malaria. Deze vorm van malaria is vaak dodelijk, de mensen in de dorpen die dit krijgen overlijden bijna altijd.

De eerste dagen was het de vraag of ze het zou halen. Maar woensdag reageerde ze wonder boven wonder weer. Daarna ging het bergopwaarts en vrijdag mocht ze naar huis. Ze is nog wel zwak, maar het gaat de goede kant op. Op de hersenscan hebben ze geen gevolgen kunnen ontdekken

En nu is het inmiddels zaterdagavond. Over een paar uur vertrek ik om Alice op te halen. Haar bed, inclusief, klamboe staat klaar. Ik heb er zin en ben heel benieuwd hoe ze hier zal ervaren. Dat lezen jullie de volgenden keer.

Groeten van Ineke

PS: Op you tube staat een (heftig) filmpje met het verhaal over Jethro, de baby die in de pitlatrine werd gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=Ef8UfzZOhXg

Reacties

Reacties

Judith

Leuk om weer is wat verhalen te lezen! Nog veel
plezier daar in Uganda&ook met Alice!
Groetjes

Corrie

Hai Ineke,
Ik heb dat filmpje van Jethro bekeken. Inderdaad heftig. Zo'n begin wens je niemand toe. Fijn dat het nu goed met hem gaat.
Groet, voor jou en Alice deze keer, Corrie

Marleen

Wat een triestigheid..........
Maar wat ziet die knul er nu fantastisch uit!
Respect voor al die mensen die zich het lot aantrekken voor de minderbedeelden op deze wereld.
Groetjes aan Alice en tot gauw.

Erna

Hoi Ien, What een verhaal weer!! En wat gaaf dat Alice er inmiddels is. Het filmpje is inderdaad heftig zeg, maar wat ziet Jethro er goed uit. Ik hoop dat het met zijn moeder ook goed gaat. Geniet van de laatste weken; ik ben trots op je!!

Marjanna

Hoi Ieneke,
Als ik je laatste verhaal lees, denk ik dat je hier in nederland weer erg moet wennen aan de andere "schoolcultuur". Is natuurlijk ook niet te vergelijken maar hoe anders kan het zijn.... Als het goed is heeft Alice haar eerste nacht onder de klamboe doorgebracht. Even wennen... groetjes!

Lisette

Hoi Ineke,

Heb je die Safarimieren ook weer uitgenodigd om nu kennis te maken met Alice? Hihi. Ik heb haar smsje gehad. Doe Alice de groetjes!

Gonny

Hallo Ineke én Alice
Vandaag een berichtje van Alice ontvangen dat ze goed is aangekomen. Leuk dat Alice aansluiting (en dus gezelschap) had bij een groep medepassagiers naar Kampala. Ik hoop dat haar bedje lekker slaapt.

Voor jou ,Ineke ,vangt langzamerhand het afscheid nemen aan. Dat moet een raar gevoel zijn. Het weer in Nederland doet erg z'n best om te voorkomen dat jij een temperatuurschok krijgt. Eind van deze week 25 graden!

Tot over twee weken. Groetjes van gonny

kees en greet

Zaterdag Alice uitgezwaaid, en nu weer genoten van je verhaal. Het verhaal van Jetro vond ik al heftig toen jij er over schreef, maar om het dan ook nog in zo`n filmpje te zien, maakt het nog schokkender.
Alice en Ineke veel plezier samen deze week. En ik hoop voor jou Ineke dat het je gaat lukken om het goed af te sluiten. Groetjes.

Anita

Hoi Ineke en Alice,
Wat geweldig, dat Alice bij je komt "logeren".
Geniet er beiden van.
Succes Ineke, de laatste weken in Uganda.
We denken aan je.
liefs, Anita

Rommy

Hoi Ineke,
Het is bijna jammer dat je daar al snel weer weg moet, er is nog zoveel te doen! En wat zul je weer moeten wennen in Nederland... Ik ben er van overtuigd dat je een grote indruk achterlaat op de mensen daar. En het effect van je werk zit 'm vaak niet in grote dingen, maar in de kleine veranderingen die je in de ander teweeg hebt gebracht door een woord of een gebaar of een Ineke-lach... Oftewel: je hebt een steen verlegd in de rivier.
Hele goede laatste week toegewenst en ook de groetjes aan Alice. Tot gauw!

Ilse

Hee tante's!
wat een verhalen weer!
is Alice nog veilig aan gekomen?
Ik voor de krant van school had ik een 7 dus het is goed gelukt!
enn!, ik moest dinsdag (19 april) verzorging examen doen. en ik ben geslaagd!! nu de rest nog (de theorie vakken).
Hebben jullie al wat met de foto lijstjes gedaan?
en we hebben er een schattig achternichtje er bij! :P
nou ik hoor het wel!

tot snel!

Groetjes Alice en jou natuurlijk!

Groetjes Ilse

Annemarie

Hoi Ineke en momenteel ook Alice,
Wat een belevenissen toch weer in één weekje! Een hele container met bruikbare goederen gearriveerd en daar dunnetjes overheen ook nog Alice met een koffer vol fotolijstjes...Het wordt aardig gevuld in jullie kamp!

En wat gaat de tijd toch snel, hè, zo is Alice net gearriveerd en morgen gaat ze alweer terug....we hebben al gehoord dat het heel goed is met jullie beiden. Hebben jullie alle foto's voor in de lijstjes kunnen maken?

Wij hebben erg met je meegeleefd Ineke, een mogelijkheid dankzij deze website, die inmiddels tot een gigantisch naslagwerk is uitgegroeid...
Nog een fijn samenzijn gewenst, nog maar één dagje... wij gaan morgenochtend richting Alkmaar om met TYSS in de Paasdienst aldaar te zingen, en zullen jullie aanwezigheid missen. Gaan jullie daar ook nog iets doen op het gebied van Pasen? It's a wath? I tell you, het Paasfeest...Zo ja, een goede viering gewenst.
Een goede laatste week voor jou gewenst, wij zullen veel aan je denken. het afscheid zal ws. wel niet makkelijk zijn en hopelijk is de cultuurschok na een kleine 4 maanden niet al te groot als je weer op nederlandse bodem bent!
Tot gauw mag ik nu zeggen, het allerbeste gewenst.

veel groeten van Annemarie

Judith

Fijne paasdagen daar in Uganda!
Happy easter!

Rico

hoi juf Ineke ik hoop dat u mooie paasdagen heeft in Uganda. ik vierde Pasen bij het Amstelmeer.
daar hebben we een stacaravan.
we gingen daar paaseieren zoeken.
doen de kinderen in Uganda dat ook?
fijn dat u gauw weer thuis komt.
groetjes, Rico.

Jeanette

Hoi Ineke en Alice,

Hopelijk hebben jullie een leuke week samen gehad!
Alice, alvast sterkte met de terugreis gewenst en Ineke, heel veel sterkte met afscheid nemen komende week.

Ik ga je verhalen nog missen..

Tot ziens in Den Helder!

Groetjes,
Jeanette

Marieke

Hee Ineke,

Echt leuk alle verhalen en wat is de tijd snel gegaan, niet alleen voor ons maar geloof ik ook voor jou!!

Vanmorgen heb ik in de kerk voorbeden voor jou aangevraagd om een goede laatste week met de kinderen door te brengen en voor een goede thuisreis..

Veel plezier nog de laatste week, geniet!!

Liefs, Marieke

kees en greet

Lieve Ineke,
De laatste dagen voor het afscheid in uganda, we wensen je hierbij veel sterkte toe, en hopen je op schiphol weer te ontmoeten.
Veel plezier deze week en alvast een goede reis terug.
groetjes van greet en gevolg.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!