inekeinuganda.reismee.nl

The aunti and the ants

The aunti and the ants

Er was eens een aunti in Uganda, die dacht dat de mieren haar huisje voorbij gingen, maar...... ik had te vroeg gejuicht, maandagavond kwamen ze toch. De buurman rechts was al vertrokken omdat de mieren terug waren. Ik was rustig aan het werk, want ik dacht dat ik niet op hun route lag. Maar helaas... Iemand kwam vertellen dat er toch wel erg veel mieren voor mijn huis liepen en toen zag ik dat ze mijn huisje al binnentrokken. Onvoorstelbaar hoe snel ze overal zitten, zelfs op tafel en op bed. Ik ben maar bij de baby's gaan helpen om half 11 ben ik gaan kijken. Al liepen ze niet meer over de tafel en het bed, er liepen er nog heel veel over de vloer en vooral naast en achter mijn bed. Ik ben toen toch maar een nachtje gaan logeren bij een andere vrijwilligster. Er was mij verteld dat je na een paar uur niets meer terug vindt van de miereninvasie en dat ze het schoner achterlaten dan dat het was. Dat leek me wel wat. Maar toen ik 's morgens om 7 uur in mijn huis kwam waren er vrijwel geen levende mieren meer, maar wel heel veel dode. Dus heb ik 's middags zelf maar mijn huis schoongemaakt. Bleek dat er ook nog een kikker zijn intrek had genomen in een schoen. Inmiddels is het mierennest gelukkig opgespoord en vernietigd.

Vrijdag was er geen school, omdat er verkiezingen waren. Dat is een nationel vrije dag. Sommigen mensen werken ver van huis en gaan naar huis om te stemmen. Voor ons geldt een ‘uitgaansverbod'. Het is niet ongewoon dat er onrust uitbreekt tijdens de verkiezingen. Maandag wordt de uitslag bekend gemaakt en het is maar de vraag of het gewone leven dat weer op gang komt. De mensen van de school werden gevraagd om in het kinderhuis te helpen. Zo konden de aunti's die daar werken ook aan stemmen. We hebben o.a. met de kinderen tekeningen gemaakt voor hun sponsors.

De tijd vliegt. Ik zit hier nu alweer bijna 7 weken! Ik verveel me geen moment. De dagen op school zijn best lang. Om 6 uur eet ik met de kinderen in het kinderhuis en ben dan om ongeveer kwart over 7 terug bij mijn huisje. Ik klets nog even met de buren, doe nog iets voor school of lees wat en ga dan op tijd naar bed. Zaterdag is meestal wasdag. Er is genoeg te wassen, want je wordt hier gauw vies, van het stof en anders wel van de kinderen. Ook al is de douche koud, je knapt er lekker van op. Soms kook ik water en trakteer ik mezelf op een warme douche.

Zondagmiddag is er een kerkdienst op het terrein.

Op school heb ik deze week met de kinderen een vlinder versiert met zelfgeknipte stukjes papier. Veel kinderen hebben nog moeite met knippen. Bovendien zijn de meeste scharen van lawaaikwaliteit.

Ook heb ik me verdiept in het schoolplan: Het learning Framework for Early Childhood Development. Early Child Development staat voor het continue proces van ontwikkeling bij kinderen van 0 tot 8 jaar, fysiek, sociaal, emotioneel en mentaal. Het Framework richt zich op kinderen van 3 tot 6 jaar. Er staat in beschreven dat jonge kinderen moeten observeren, manipuleren en experimenteren. Ze leren door doen! In de dagelijkse praktijk is hier nog niet zoveel van terug te vinden. Een teacher vertelde dat de driejarigen eerst de cijfersymbolen van 1 t/m 5 moet leren en dan pas leert tellen. Toen ik zei dat ik het niet met haar eens was zei ze dat dat zo in hun framework staat. Ik heb het opgezocht, maar dat klopt toch echt niet. Ik denk dat het onderwijs een stuk beter wordt als ze echt gaan doen wat er in hun Framework staat! Daarin staan een heleboel activiteiten genoemd die gedaan moeten worden maar die nog niet gedaan worden. Zoals: verven, plakken, rollenspel, vertellen, enz.

Het is wel prettig om dit Framework te gebruiken, want dan zijn het niet alleen maar ideeen van de ‘mzungu', maar is het gewoon wat zij als teachers in Uganda moeten doen.

Ik doe erg mijn best om de namen van alle kinderen te leren. De kinderen uit het kinderhuis gebruiken hun ‘engelse' naam, maar als je de kinderen uit de dorpen naar hun naam vraagt noemen ze meestal de Ugandese. Bovendien praten ze dan vaak zo zacht dat ik het niet versta. Ook in het kinderhuis vergis ik me nog vaak in namen. En dan denk ik te weten hoe een kind heet, heeft het de volgende dag ineens heel ander haar! Veel van de meisjes hebben namelijk dreads in hun haar. Dus de ene dag hebben ze kort haar, de volgende dag is het lang. Of andersom. Ook de kleding is geen hulpmiddel om de namen te leren. De kinderen hebben meestal geen eigen kleren en de jongetjes dragen, vooral 's avonds nadat ze gewassen zijn, ook gezellig roze hemdjes met strikjes en kantjes

Voor de kinderen is mijn mzunguhuid kennelijk erg interessant. Elke pukkel of oneffenheid wordt gespot en bevoeld. En ook mijn haren willen ze graag even voelen.

Deze mzungu zegt nu: Tot de volgende keer!

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Marleen

Hé Ineke, goedemorgen.
Mieren, nee, daar hebben we hier geen last van. Veel te koud (0 graden)! We dachten vorige week dat het voorjaar er aan kwam, maar helaas. Koning Winter geeft zich nog niet gewonnen. Het is ook nog steeds februari maar omdat we in oktober al in de sneeuw zaten lijkt het al zo lang winter.
De stage van Rozemarijn op de Verrekijker is afgerond, ze loopt nu stage in de Golfstroom. Keuken en restaurant. En, ook hier geniet ze :-). Barend is toegelaten op de Øytun folkhøskole in Alta. Hij heeft er zin in! Verder alles zijn gangetje hier. We zien uit naar je volgende belevenissen.

anja

Mzungu, ik groet u vanuit het weer koude Nederland. Gelukkig hebben ze geen inspectie daar, want dan moeten ze zich aan het lesplan gaan houden. Dankzij dit fenomeen zijn we in de vakantie bijna met z'n allen zeker 1 a 2 dagen in de weer. Ik lees uit je verhalen dat de tijd vliegt en dat je echt geniet van al die kinders. Tja bezoek van mieren is natuurlijk niet fijn. Bijten ze ook?
Nog veel plezier daar en geen bezoek meer van de ants.

Harry en Corry Marks

Hoi Ineke,tot nu toe hebben we al je verhalen en foto's gelezen en bekeken. Geweldig wat je allemaal doet. En dan die unifompjes van de kinderen zo fleurig en ook de kinderen zien er vrolijk uit. We blijven je volgen. Hartelijke groeten vanuit een koud Den helder.

Dita

Hey Ineke, dus toch de mieren op bezoek gehad!
koude temperaturen hebben toch wel voordelen, hier was het vanochtend -24. Maar de zon schijnt dus het valt best mee. Moeilijk om alle namen te leren he, ik haalde ze ook altijd door elkaar
Leer je de kinders ook wel nederlandse liedjes?
ik zong wel papagaaitje leef je nog , vonden ze erg leuk.Succes maar weer de komende week. Groeten

Imani

Hallo Ineke,
Ik mis jou heel erg. Ik zie dat u het leuk hebt. Is het lekker weer in Uganda? Hier is het koud. Ik hoop dat u er veel plezier heb.

groetjes, Imani en Quincy

Jamila

Jeetje al die mieren!! Jij hebt last van mieren en wij van muisjes! Hahahaha Geef mij de mieren dan maar!
Ik lees dat je geen moment stilzit! Dat lijkt mij wel fijn! Wij zitten ook geen moment stil hoor met meneer de inspecteur in aantocht!

Heb je een moment heimwee gehad?? Wij missen jou in ieder geval wel hoor!! Je bent al bijna op de helft volgens mij. Time flies... (when you're having fun ;) )
Geniet er nog even van. Liefs Jamila

Ilse

Hee Ineke,
Ik lees regelmatig je verhalen en bekijk de foto's en dan denk ik wel eens ik wil wel zo'n kindje komen halen ze zien er zo schattig uit! als ik later groot ben, ben ik van plan om ook naar zo iets te gaan. Het lijkt me erg indruk wekkend. Gebruik je die zak van Oom Renger en Tante Janny wel eens. Mirjam en ik gebruikte het wel eens op vakantie, ik kan je wel vertellen dat het erg lekker kan zijn.

Ik moet voor school een krant maken, en toen bedacht ik. Ik kan wel een stuk je over jou maken wat jij allemaal in Uganda doet. Zo kan ik lekker reclame maken voor Noah's Ark. Misschien dat er wel mensen zijn die een gift willen geven!!:D
Misschien dat jij ook een stuk je zou willen schrijven. Alleen als je er tijd voor hebt hoor want ik probeer het zo goed mogelijk te vertellen. Kun je wel mailen want dan kan ik het resultaat naar jou toe sturen.

Nou ik ga weer. Heel veel succes verder en veel plezier!

Liefs Ilse

Corrie

Zoals je zelf zegt, de tijd vliegt. Ik ben maar eens gaan lezen en kijken. Tof wat daar allemaal gebeurt. Zo te horen staat het allemaal nog in de kinderschoenen. Wel goed dat je dat Framwork nu hebt, dan komt het advies van twee kanten en wie weet wat dat oplevert. Het zou leuk zijn als die kinderen wat creativiteit ontwikkelen en leren spelen, dat kan ze niet meer afgenomen worden.

Lekker gemier daar trouwens. Ik vind wel dat je hard bent voor de spinnen en de slak, ik dacht dat je dat wel gezellige beestjes vond. En misschien moet je zelf ook wat leuke afwisseling bedenken voor je haar, vlechtjes, paardenstaart, of ook dreads, maak er wat leuks van.

Gods zegen, groetjes, Corrie

Jannie, Alice, Karin en Gonny

Hoi Ineke,
Er zaten eens 4 meiden in een skilift. Zij zagen onder zich 1 grote mierenhoop. Hele andere dan in Uganda natuurlijk. Toen zij dichterbij kwamen zagen zij dat het allemaal skieers waren.
Karin en Jannie Zijn ook op safari geweest. Op skisafari. iets voor jou volgend haar?
Verheug je alvast op kaiserschmarrn en geiten!!!!
Dit is onze laatste avond. Nog een nachtje slapen in de trein en dan gaan we allemaal weer aan het werk.
Groetjes uit Oostenrijk.

Renet

Ha die Ineke,
Nu dat is even een tijdje terug,lees wel je mails,en vooral met al die mieren dacht ik,o wat ben ik blij dat ze er nog niet zijn.Je hebt het nog steeds geweldig,en wat zijn die kindertjes toch erg leuk.geweldig hoor.Hier gaat alles lekker we zitten te wachten op het voorjaar.met een beetje lekker veel zon nu meisje hou je taai groetjes van dre dikke knuffel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!