inekeinuganda.reismee.nl

Play time

Playtime!!

Maandag ben ik begonnen met de speelklas! De kinderen zijn erg enthousiast. De hele dag door vragen ze: ‘is it my turn - ben ik aan de beurt?' Ook al zeg ik dat ze elke dag aan de beurt zijn, ze blijven vragen. Natuurlijk is het best wennen voor de kinderen en de teachers. Naast het spelen in de hoeken en met het materiaal, zoals puzzels hebben de kinderen allemaal een tekening gemaakt. Volgende week wil ik iets met ze plakken. Ook dit is nieuw voor ze. Er is geen teacher die plaksel of scharen in de klas heeft. Voor en na het spelen lees ik voor en / of doe een kringspelletje. Kinderen zijn niet gewend om in de kring te zitten, laat staan kringspelletjes te doen. Ik heb er een aantal op papier gezet voor de teachers. Ik ben benieuwd of ze er wat mee gaan doen! De kinderen doen wel bewegingsspelletjes aan het begin van de dag: Physical Education. Dit doen ze met alle kinderen van de nursery samen, in de hut. De hut is de overkapping tussen de lokalen.

Top class is een moeilijke groep, veel kinderen met gedragsproblemen. De groep vraagt een strakke aanpak en ik moet hier (nog) erg streng zijn. De leerkracht voor de groep is onervaren en heeft het zwaar. Ze staat wel open voor ideeen en vindt het spelen met de kinderen leuk. Ik stelde haar voor om ook in de klas meer in de kring te werken omdat ze dan meer overzicht heeft en de kinderen beter kan zien. Een kring in de klas zag ze nog niet zo zitten maar ze wil graag devotion (godsdienst) in de kring in de speelklas doen. Prima. Middle class heeft een teacher die haar groep toespreekt als een legercommandant. De eerste keer ging deze teacher tijdens het spelen in een hoek van het lokaal zitten en schreeuwde de kinderen toe als zij dacht dat het nodig was. Ik probeer haar te stimuleren om de kinderen te helpen en met ze te praten en te spelen. De eerste keer kwam ze niet verder dan op haar platte gat in de bouwhoek te zitten, maar langzaam aan gaat ze verder en hoor ik haar minder schreeuwen.

Ik geniet er van als ik de kinderen zo zie genieten. De foto's zeggen genoeg. Ik hoop dat ook de teachers ook meer en meer gaan genieten in de speelklas en dat ze ervaren dat de kinderen tijdens het spelen veel leren.

De kinderen worden tot nu toe weinig of niet uitgedaagd om te ontdekken, logisch te denken en oplossingen te bedenken. Met als gevolg dat ze ook als ze volwassen zijn weinig initiatief tonen. Een goede basis op jonge leeftijd is belangrijk. Kinderen hebben de toekomst!

Gisteren, zaterdag, ben ik met een andere vrijwilligster lopend naar Mukona geweest. Een wandeling van ongeveer anderhalf uur door de villages, de dorpen. De moeite waard, maar ook onvoorstelbaar hoe de mensen wonen. Hier komen de kinderen op school vandaan en dan begrijp je waarom ze in de keukenhoek niet aan de tafel gaan zitten, maar op de grond. Zo zijn ze dat gewend! Over het algemeen zijn de mensen vriendelijk en veel roepen je toe ‘he, mzungu' (blanke). De meesten vinden het goed als ik vraag of ik een foto mag nemen. In Mukono hebben we na even op een terrasje gezeten te hebben boodschappen gedaan en terug de boda boda genomen. Lekker even uitwaaien achter op de brommer.

Mijn buurmannen, het zijn er inmiddels 3, zijn vannacht allemaal gevlucht. Voor mieren! Om 11 uur trok een leger safarimieren bij nummer 1 binnen. Safarimieren trekken in grote groepen, vervolgen hun route en trekken zich niets aan van wat ze onderweg tegen komen. Een muskietennet is geen probleem voor ze. Als ze die tegen komen gaan ze er dwars doorheen. En ze bijten. Niet echt prettig om tussen te slapen, dus buurman 1 vertrok naar het kinderhuis om daar op de bank te slapen. Om 12 uur werd buurman 2 wakker. Het leek of het regende, maar het waren mieren. Hij werd flink gebeten. Ook hij vertok naar een veiliger plek. En jawel, om 1 uur waren ze aangekomen bij buurman nummer 3. We hebben nog geprobeerd of ze te stoppen waren met anti-insecten-spray, maar ze leken niet echt onder de indruk en marcheerden gewoon door. Dus buurman 3 vertrok ook. Omdat mijn huisje dwars op de andere huisjes staat had ik geen last. Vanmorgen waren, op een enkeling na, alle mieren vertrokken.

Er zitten altijd wel beestjes in huis: motjes, spinnen, torren, muggen, enz. Het went, al ben ik wel blij met mijn klamboe. Van gekko's die over de muur lopen kijk ik niet meer op. Ik heb een paar keer een naaktslak op de muur zien lopen en die heeft pech die spoel ik door het toilet. Ook spinnen leven meestal niet lang meer als ik ze tegen kom. Ik weet dat ze muggen eten, maar dat mogen de gekko's doen. De kikker, die ik regelmatig in de douche vind zet ik buiten de deur. Ik heb een keer, op de weg verderop, een slang gezien. Hij was niet groot, maar wel giftig. Gelukkig wist iemand hem met een steen dood te gooien. Ik voeg een paar foto's met dieren toe. Ik zal proberen een flink aantal foto's te plaatsen. Ik heb inmiddels ruimte voor 400, dus ik kan voorlopig vooruit.

Groetjes van mzungu Ineke

Reacties

Reacties

Ester Pasterkamp

Lieve Ineke
Je hebt een mooie taak daar om de mensen te begeleiden. En vooral als het aankomt bij ze, als je ziet dat ze jouw aanwijzingen oppakken. Wel heftig met die insecten hoor. Niets voor mij. Veel succes

hester

hoi ineke,

zo als je ziet volg ik je nog steeds. ik vindt het leuk om te lezen wat er na mijn vertrek allemaal verder gebeurt bij noah's ark!! lekker bezig met je speelklas erg goed voor de kinderen hoor!! in de kersvakantie deden wij ook activiteiten met puzzels enzo en dat vonden ze wel moeilijk maar ook erg leuk en nu kunnen ze elke dag spelen, super! veel succes met top class wat dat zijn echt schatjes met een eigen karakter.

gr hester

Erna

Hoi mzungu Ineke,

Wat is er leuker om na het zingen in een Valentijnsdienst,
te genieten van een verhaal en foto,s van jou!!
Liefs Erna

Alice

Hoi Ineke,
Wat een indrukwekkend verhaal weer. Die beesten, daar heb ik niet zo op. Maar die kinderen, geweldig hoe ze gaan spelen. Nieuwsgierig en vrolijk. De verkleedkleren is echt top! Ik ben allemachtig trots op je dat je dat in zo'n kort tijd bereikt.
Liefs Alice.

Christien

Hoi Ineke,

Ik vind het ontzettend leuk om alles te volgen wat je doet. Je doet ontzettend veel! Geweldig en wat een mooi materiaal om mee te spelen.
Liefs Christien

Gonny

Hé blanke,
Je foto's laten zien wat jouw voorbereidingen allemaal voor elkaar gemaakt hebben. Ze spelen! En aan hun gezichten te zien genieten ze er van. En... ze leren ongetwijfeld ook veel!
Ik hoop dat het mierenleger jou niet te pakken krijgt.
Ik ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal. Knap hoe je ons met je beschrijvingen bijna meeneemt naar Uganda.

Groetjes van Gonny

Jeanette

Hoi Ineke,

Wat een totaal andere wereld moet dat voor je zijn! Dat die manier van lesgeven zoveel verschilt,daar sta je anders eigenlijk nooit zo bij stil...Het blijft leuk om dat zo te kunnen volgen en gelukkig bleven de mieren jou bespaard,brr.!! Heel veel succes en plezier nog,

groetjes, Jeanette

Tjallina

hoi Ineke,

super hoor om al die verhalen te lezen. ik kan je vertellen dat we de inzamelingsactie op school morgenavond afronden met verkoop van fruitsalade en zelfgemaakte appelmoes op de spelletjesavond.
In ieder geval hebben we 200 euro ingezameld, dus daar kun je vast iets goeds mee doen.

groetjes Tjallina

marlene en george

Hoi Ineke,
bedankt voor je mooie verhaal. Wat een inzet toon je . Geweldig.
In Den Helder gaat alles ook gewoon door. Morgenavond gaan we naar Celebrate in de Bethelkerk.
Veel succes met alles. groeten van George en Marlene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!