inekeinuganda.reismee.nl

De eerste week

De eerste week...

Alweer een week voorbij. Voor de tweede keer binnen een jaar ga ik beginnen aan een schooljaar. Dat begint hier 31 januari. Zaterdag hadden we de eerste bespreking met Piet en de central manager, die voorheen hoofdmeester van de school was. De Nurseryschool, 3 tot 6 heeft nieuwe lokalen gekregen. Er zijn 3 groepen: babyclass, middenclass en topclass. We willen graag een goede start maken.. Het is nu te academisch. Bij de 3 jarigen wordt meteen begonnen met het aanleren van letters, cijfers, e.d. Er wordt weinig of niet gespeeld. Als we de boel helemaal om willen gooien stuit dit waarschijnlijk op teveel weerstand. Er zijn 6 lokalen en we besluiten om 4 groepen te maken: 2 X baby class, 1 X middenclass en 1 X topclass. De andere 2 lokalen gaan we inrichten als speelklas, waar door de groepen afwisselend gebruik van gemaakt zal worden. Mijn taak is de Nursery school in te richten en met name de 2 speelklassen. Ik zal in deze speelklassen met de teacher van die groep gaan werken. Verder is het de bedoeling dat ik de teachers leer om anders les te geven namelijk spelend en ontdekkend leren. Als de school eenmaal begonnen is kunnen we o.a. gebruik maken van video-opnames en zo de teachers wijzen op het belang van spelen. Ze zijn het zelf ook niet gewend, hebben het zelf nooit geleerd. Belangrijk is dus dat ze zelf ervaren wat spel is en er het belang van inzien. Na schooltijd kan dit besproken worden. We hopen dat er iemand is die deze nieuwe manier van werken oppakt en hier na april mee verder gaat en anderen kan motiveren.

Later in de week ga ik iets vertellen over het onderwijs in Nederland en over spelend en ontdekkend leren.

Ik heb een plan gemaakt voor de inrichting van de speelklassen. Wat er niet is kan waarschijnlijk gemaakt worden. Tafels, kasten, enz. Dit is besproken en nu moet timmerman aan het werk.

Ondertussen buig ik me met een paar andere vrijwilligers over het meubilair voor de primary en nurseryschool: een container met meubilair wordt uitgeladen en er gaat meubilair van het ene gebouw naar het andere gebouw. Wat de teachers zelf doen aan het inrichten van hun lokaal is niet helemaal duidelijk, maar ik begrijp dat dat minimaal is.

In de containers heb ik ook wat materiaal gezien dat we kunnen gebruiken in de nurseryschool. Er is wel wat, maar het is minimaal. Ik hoop over twee weken foto's te kunnen plaatsen van een gezellige nurseryschool.

Omdat er veel tijd gaat zitten in de start van het nieuwe schooljaar zijn er andere mensen gezocht voor de vakantieactiviteiten.

Tot zover over de school. Nu iets over het dagelijks leven hier. De muggenoverlast van erg mee. Wel zijn er andere dieren. Ik heb al 3 keer een kikker de deur uitgewerkt en verder wat klein ongedierte. De gekko's in huis mogen blijven want ze eten muggen. In de bomen om het huis zitten apen. Je hoort ze vooral. Van de week leek het of ze ‘s nachts op het dak een feestje vierden.

Ik heb alleen koud water en in de douche is dat best koud! Wassen gaat met de hand. Ik heb nog nooit zoveel water gekookt! De stroomsterkte is wisselend en dat zie je aan de felheid van het licht. Als de waterkoker uitgaat wordt het licht feller. Af en toe valt de stroom uit. Gewoon even wachten dan neemt de generator het over.

Ik eet tussen de middag en 's avonds bij de kinderen. Als je binnenkomt komen er gelijk kinderen op je af: aunti, aunti, will you sit on my table? Ook als je over het terrein loopt komen er altijd kinderen naar je toe. Ze willen graag aandacht, even met je praten, spelen of opgetild worden. Ontbijten doe ik tot nu toe in mijn eigen huisje.

Ik heb inmiddels 2 buurmannen: Jerome, een Duitse farmer en Arnhout uit Nederland.

Het weer is prima. Ik heb één hoosbui met harde wind meegemaakt.

Ik probeer elke dat even mijn mail te checken en het is erg leuk om de reactie op dit weblog te lezen.

Tot zover voor deze keer.

Groeten van Ineke

Reacties

Reacties

Judith

Leuk om die verhalen zo te lezen!
p.s doe de groeten aan de apen. haha :)

monique

wat gaat het snel he alweer een week die je erop hebt zitten .
Je bent in iedergeval wel heel druk met vanalles en nog wat en de kinderen lopen met je weg.

Ook wel fijn dat je ook nederlanders daar hebt en dat je ook in eigen taal kan spreken .

Lisette

Hoi Ineke,

Wat super weer dit verhaal. Heerlijk he, dat je meteen het gevoel hebt dat je ook echt wat kunt betekenen daar. Zet 'm op!

aveline z.

Hoi Ineke,

Wat ontzettend leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Mooi dat je uit kunt delen van je in Nederland opgedane kennis. Wat zul je je bruikbaar, nuttig en geliefd voelen. Succes met alles!!!

Mirthe

Je hebt het goed omschreven hoor Ineke, leuk om jou verhalen eens te lezen

Gr. Mirthe

ester pasterkamp

Wat een verhaal Ineke. Als ik dit lees heb je het alweer lekker druk. maar wel zinvol en leuk druk. Lijkt mij leuk om zoiets op te starten en mensen te leren om anders te werken. Heel veel succes ermee en tot de volgende keer.

Gonny

Het was dus niet nodig om in Vietnam bijna de hele hotelkamer om te keren om een gekko die van het plafond viel te zoeken en te vangen.
De Ark Schagen heeft nog een schoolbord in de aanbieding. Ik weet alleen niet hoe je dat ding in Uganda moet krijgen.
Succes met de start van het schooljaar!

Janny

Hoi Ien,
Wat een verhaal alweer, je bent er eigenlijk al een hele tijd, wat kan er veel gebeuren in een week. Super dat je meteen weet wat je doen moet en je kennis over mag brengen op anderen! Spreken we elkaar binnenkort op skype? Groetjes van ons alle 4.

Rommy

Hoi Ineke! Zo te horen heb je het al heel erg druk en bruis je van de ideeen. Je kunt je vele talenten daar allemaal gebruiken denk ik. Vorige week met Alice gesproken over spelende kinderen. Ik dacht dat alle kinderen over de hele wereld uit zich zelf speelden, maar dat is dus niet helemaal waar. Ik ga nog een hoop bij leren van je weblog! Vanavond naar TYSS, ik weet al waar het auto-gesprek ook dit keer over zal gaan.... Ben je er toch een beetje bij :-)
Succes met alles en geniet tussendoor ook een beetje, van de apen bijvoorbeeld....

aline

Misschien een idee om te gaan "apekooien?"Sport en spel.Wat heb je al een hoop meegemaakt deze eerste week! Succes!!

Wijda en Bert van Kalsbeek

Fijn om je reis te volgen,Blijf er aub mee doorgaan

Karin

Ha die Ien! Leuk je verhaal te lezen. Ik vond het ook apart een kaart uit Finland via Uganda te ontvangen. Afgelopen maandag zat ik in de sportschool te wachten tot jij de kleedkamer in zou komen, maar niets hoor... Pas later bedacht ik dat je in Uganda zit. Ligt je bedje daar wel goed, of mis je je EnergyPlus?Veel succes weer, maar zo te lezen zal dat wel lukken.
Groet, Karin

Christien

Weet je nog Ineke dat we zaten te filosoferen over het opzetten van onze eigen school, waar we al onze ideeen over onderwijs waar konden maken? En nu heb jij die uitdaging voor je!! Succes met alles! Het gaat je vast lukken. Leuk om je zo te volgen.

Jans

Ha Ien,
Whow......wat gaaf te lezen en te zien wat je meemaakt en hoe het er allemaal uitziet.
Wat ben je in een mooi project terrecht gekomen, alles ziet er zoooooo mooi uit!
Wat is je huisje enorm knus, zie je al helemaal zitten aan het eind van de dag, even mijmeren voor je eigen huisje, nagenietend van het mooie weer en een geweldige dag.
Echt zo leuk om al je belevenissen te lezen, check elke dag je weblog even.
Ik wens je veel opstart plezier en heel veel succes met het ombuigen van het onderwijs ;-)
Knuffel
Jans

Dita

Ik loop in gedachten met je mee. Ik begin de kinders te missen! Geen warm water valt tegen , kun je nergens anders douchen, ook al zou het af en toe zijn?Hoe gaat het met de klammigheid, waarschijnlijk went dat ook wel. Ik vind het geweldig dat je daar bent, kan je opschieten met iedereen?Er is een brief onderweg, net zoals vroeger! De groeten hoor !

Groep 7/8 'De Verrekijker' Hollanda

Heyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy Ineke,
We vinden jouw huisje echt super schattig. Het lijkt wel een huisje uit 'De Efteling' :)
Is alles goed met je? Is het eten lekker??? Wat eet je daar allemaal?
Hoeveel kinderen zitten er eigenlijk op die school?
Is het daar leuk? Vermaak je je wel?
Het lijkt ons heel gek als je wakker wordt van apen op je dak, maar wel heel erg cool!
Wat voor apen zijn het eigenlijk?
Zijn er knappe mannen? WE hopen van niet, want dan blijf je daar misschien wel :)
Hoeveel vrijwilligers zijn daar eigenlijk?
Hoelaat ga je 's avonds naar bed?
Heb je al veel muggenbeten?
Met ons gaat het hier in iedergeval prima en juf ziet hier iedere dag 32 apen, maar dan in de klas!
Voetballen de kinderen daar ook? Of moet Guillermo even een clinic komen geven?
Hebben de mensen daar ook huisdieren zoals honden of katten?

We willen graag dat je op allllllllllllllllllllllllllllll deze vragen een antwoord geeft!

Heel veel lliefs van ons! Oh en ik MOET (ik is Lianne in dit geval) opschrijven dat de kinderen je heeeeeeeeel erg missen.

Sjanie

heerlijk om je verhalen te lezen.
je maakt al heel wat mee en in zo´n week.
En wat een schattig huisje heb je.

Groetjes Sjanie

Anne

Heel leuk je verhalen te lezen Ineke:)
Ik hoop dat je spelende kinderen achterlaat in april, ben benieuwd:)
Groetjes van ons allemaal hier in Bønes.

Chris en Annet

Hoi Ineke,
Wat geweldig leuk om jou ervaringen te lezen. Super dat jullie zo enthousiast plannen aan het maken zijn en bezig gaan met het schoolsysteem en de klassen.
Ik zie je daar gewoon lopen als 'Aunti'. Geweldig die fot's van de kinderen die er nu staan.
Ook leuk om je huis(je) te zien. ERg gezellig.
Veel plezier en succes met alle mensen om je heen!
Wij zingen woensdag wel een lied speciaal voor jou. Heb je nog muziek van TYSS meegenomen eigenlijk?
Groeten, Chris en Annet

Dick en Nel

Hoi Ineke
Wat leuk om je ervaringen te lezen, en op de foto's je huisje en de omgeving daar te zien. Wat een uitdaging om daar speelklassen op te zetten, ik dacht dat kinderen over de hele wereld wel speelden maar dat is dus niet zo. Je kunt nu al je kennis en ervaring gebruiken. Gister op koor Alice gesproken die ook het een en ander vertelde. Veel plezier met alle kinderen en mensen om je heen.
groeten van alle Geuzen

Yvonne van Geene

Hoi Ineke,
allereerst wens ik je het allerbeste toe voor 2011 en dat al je vewachtingen uit zullen komen.

Het is erg leuk om je ervaringen te lezen.
Ik wens je veel succes met alles wat nog komen gaat en wat je aan het doen bent. Het is fijn dat je soms ook je eigen taal kan spreken met je buurman.
Groetjes en wie weet als je terug bent, tot ziens bij de sportschool.

André

lieve Ineke,

Ik hoop dat je computerproblemen snel opgelost worden want het is tenslotte wel je 'gateway' naar je achterban.
Zo wat ik lees van je ervaringen en zie op je foto's ben je daar helemaal op je plek en met de voor jou kenmerkende creativiteit weet je je huisje creatief in te richten en zo zal je er ook wel in slagen om het nieuwe lokaal in te richten. Het zal wel een aardige cultuuromslag zijn om ze vanuit spel te leren ontwikkelen, maar goed het spel zit bij jou in het bloed. Ik zie dat helemaal voor me!!
Hier in Amsterdam beleef ik een rustige zondag. Ben vandaag maar eens begonnen aan het schoolplan 2011-2015. Mijn derde alweer voor deze school en iedere keer zo anders van inhoud. Gelukkig hoef ik deze keer niet alleen alles te schrijven!
Ik heb de kaarsjes aangestoken, een lekker cd-tje opgezet en schrijven maar....
Had net Tineke Stolk aan de lijn. Ze hebben bij haar een gezwel ontdekt in de darm. Ze gaan geloof ik een derde vande dikke darm weghalen, maar eerst moet ze bestraald worden. Geen uitzaaiiingen, dus dat is geruststellend. Ook voor hen dus een spannende periode.

Nou , ik wens je veel plezier en succes bij je werk daar in Oeganda. Ik kan het niet laten om je een couplet van een gedicht mee te geven:
vind het wel op jou van toepassing. Liefs, André

Hier ben ik Heer, hier zijn mijn handen
geopend opdat U ze vult
ze zijn voor U om te gebruiken
waar U ze hebben wilt

Hier ben ik Heer, hier zijn mijn voeten
gekomen ver bij U vandaan
Hier ben ik Heer, U hebt geroepen
zeg mij waarheen en ik zal gaan!

(Inge Lievaart)

Kayleigh , Dominique, Jaap en Bea

Hey Ineke ,
Wat tof ( kayleigh`s omschrijving)om het zo te lezen , wat een beleving allemaal .
Volgens mij begin je al aardig in te burgeren als ik (=Bea)het zo lees.
De foto`s zijn super om te zien , zo krijgen we een beetje beeld bij het verhaal .
Ik ben blij dat je reis er naar toe zo goed verlopen is , ik (wij ) hopen dat je daar een fantastische tijd zult hebben .
Deze site staat bij de favorieten , dus we blijven mooi op de hoogte van alle ervaringen daar .
We wensen jou een hele fijne tijd daar en we hopen dat je de kinderen maar veel speelplezier mag schenken .
Maar dat is jou wel toevertrouwd .

lieve groetjes van ons allemaal

Saskia Kegels

Hoi Ien
Wat ben jij aktief en goed bezig zeg.Wat gaaf dat je nu al zoveel voor ze kunt betekenen.
En wat fijn dat jij het nu al zo goed ervaart.
Zet 'm op en ik blijf je samen met mijn kids volgen,want die vinden het ook erg interessant.

Lieve groetjes,Sas

marlene en george

Hoi Ineke,
Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en met je projecten.
Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn als je de kinderen voorleest en ze aan je voeten liggen.
Heel veel succes . groeten evan George en Marlene

Andre en Renet

Hoi Ineke
Zo ik dacht even alles door lezen,geweldig zeg wat heb jij het naar je zin.We zijn erg onder de indruk wat jullie daar allemaal doen en dan al die leuke kindertjes echt supper,alleen die enge beesten dat ljikt me dus echt helemaal niks.maar jij bent gelukkig niet zo bang,nu meis geniet nog lekker en we blijven je volgenliefs van ons uit het koude DenHelder.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!